MS silverligt-pis på bibZoom.dk

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

MS silverligt-pis på bibZoom.dk

Indlæg af lath »

Lidt sund af bashing af Microsoft teknologivalg fra en frustreret Ubuntu bruger.

(MS bashing)
Ja du læste rigtig.

Gud hjælpe mig om de (de danske biblioteker) ikke på den nye danske Public Service tjeneste for fri og gratis download af musik og film til alle danskere på http://www.bibzoom.dk har baseret det på et MS Silverligt program.

Ja, jo - vi har Moonlight - men hvor godt er det lige at det virker, da det er reverse-engineered fra Silverlight.

Jeg har sendt dem om en email, og gætter jeg helt rigtig bliver svaret bare en arrogant afvisning, ligesom valget af Silverlight også er arrogant:
Til: support@Bibzoom.dk
Emne: Vedrørende bibzoom.dk
Besked:
Hej

I har lavet et forkert valg af teknologi.

I har baseret jer på Silverlight som kun er tilgængeligt som en proprietær Microsoft teknologi.
Silverlight er dermed utilgængeligt for Linux brugere.

Med Folketingets beslutning om interoperabilitet - B103, der blev vedtaget i 2006 - in mente bedes i derfor lave jeres løsning om så den virker ved brug af åbne standarder, så Linux baserede styresystemer og andre kan bruge data fra jeres tjeneste.

Mere om B103: http://www.ft.dk/samling/20051/beslutningsforslag/b103/index.htm

Hilsen: Lars Tørnes Hansen

Mit gæt er at de ikke er klar over eller nogen sinde har fået den tanke at man kan bruge andet end Win dåse på sin computer.

Ja, jeg er sur over at man er så arrogant på forhånd at udelukke en flok brugere.
(/MS bashing)

Heldigvis har de lavet understøttelse for Android: Kig på Google Play efter Bibzoom Shuffle, efter 1 måned skal du vist-nok logge ind med dit bibliotekslogin, men det er gratis at få.

Yi-harr - masser af musik på mobilos :)
Jeg kommer måske nok til at opgradere min datapakke for min mobil på grund af det her.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Svante

Re: M$ silverligt-pis på bibZoom.dk

Indlæg af Svante »

Udmærket skrevet, lath.
Måske der også er nogle politikere, som skal gøres opmærksom på problemet?
lath

Svar fra bibZoom.dk

Indlæg af lath »

Som kom der svar fra bibZoom.dk:
Fra: BibZoom Support
Emne: SV: Vedrørende bibzoom.dk
Til: <email adresse slettet>

Hej Lars

Bibzoom er ikke omfattet af denne beslutning. Vi ville gerne tilbyde løsningen til alle, men det har ikke været muligt. Der er heller ingen løsning på vej til Linux-brugere.

Med venlig hilsen

BibZoom.dk
Statsbiblioteket
Victor Albecks Vej 1
8000 Århus C.
support@bibzoom.dk, 8946 2114
Facebook.com/bibzoom

Øv! :( :roll: :evil:
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Re: MS silverligt-pis på bibZoom.dk

Indlæg af thomasjohansen »

Var også selv positivt over produktet bibzoom indtil jeg så at der kun er klienter til windows og mac, og at de bruger silverlight.

Men tror problematikken bunder i DRM. For at kunne udlåne musikken til en bruger skal de jo kunne kontrollere og styre brugen og udlånings tiden. Det er jo trods alt et bibliotek.

men ja deres bibzoom på androiden er lidt lige som last.fm. Man får ikke altid 100% den sang man ønsker.
men fungerer fint.

Nu når rettighedshaverne ikke tør slippe musikken løs:
Hvorfor pokker laver de så ikke en universel DRM som dur på alle platforme og ikke indsmurt i en wma eller wmv.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Egentlig lidt mystisk at de kan lave en android klient og ikke kan genbruge dele til Linux.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Egentlig lidt mystisk at de kan lave en android klient og ikke kan genbruge dele til Linux.

Javaen i Android og Java til en Desktop er meget forskellig.
De kan nu nok springe analyse og designet faserne over og gå direkte til implementeringen, og testen.

Jeg kom til at tænke på om man kunne køre bibzoom shuffle i en Android emulator i Linux?
Da android apps leveres som dalvik bytecode + nogle xml filer, burde det være muligt.

Den kræver godt nok adgang til GPS, men måske man kan fake et fast GPS-koordinat svarende til hvor i kommunen man bor.
(<-- krav sikkert fra rettighedshaverne, fordi aftalen sikkert kun omfatter Danmark, Færøerne og Grønland.)

At fake et GPS koordinat burde være muligt da Android SDKet er open source, så der hvor GPS hardwaren normalt returnerer et GPS koordinat, returnere vi bare de samme 2 konstanter der udgør et GPS-koordiant.

/Lars
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

En interessante brug af gps :(
hightower

Indlæg af hightower »

der fandtes moonlight til linux, men projektet er nu lukket.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/06/linux-silverlight-plugin-moonlight-abandoned

dø sølvlys... af samme grund er den fjernet fra nedstående link. :twisted:
http://www.softzilla.dk

ubuntu 14.04 64bit