opdatering til 12.04, men derefter sort skærm

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: opdatering til 12.04, men derefter sort skærm

Indlæg af lath »

78jan skrev:Det er faktisk lykkedes mig at komme ind nu, jeg skulle logge ind som gæst - men det ser ud til at alle mine data/dokumenter er bevaret :)

jeg har tjekket skærm indstiller og der siger den nu 1366*768 (16:9).. Jeg ved ikke om der er installeret rigtige driver til grafikkort nu ??

Ubuntu installerer ikke noget nyt software af sig selv.

---
Når du nu engang får det op at køre vil du måske lide Ubuntu Tweak:
Der er en guide her til hvordan du installerer Ubuntu Tweak her: http://helpdeskgeek.com/linux-tips/change-the-ubuntu-12-04-login-screen-using-ubuntu-tweak/
... og ændrer f.eks. skærmbillede på loginskærmen.
Dog kan du også ændre i mange andre nyttige ting, så som at starte login manageren, der i 12.04 hedder LightDM, så du en anden gang kan vælge en anden desktop, og andre ting - før du starter desktoppen

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvordan fik du den til at virke?
78jan skrev:grafikkort hedder:

silicon integrated systems sis 65*/m650/740 pci/agp VGA display adapter 1039:6325

:( det er et problematisk kort at have. SIS er kendt for at lave RIGTIG dårlige drivere, også til Windows, og hardwaren er heller ikke noget at råbe hurra for. Jeg forslår du forsøger at afinstallere driveren og køre med ren software:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge xserver-xorg-video-sis

Det kan nok ikke gøres fra gæste brugeren så du skal nok gøre som lath beskriver med at trykke ctrl+alt+f1. En lettere måde at genstarte på er dog at skrive

sudo reboot

Hvis det fungere fuldt ud for dig kan kan du selvfølgelig beholde driveren, måske kan vi enda fikse din normale bruger ;)
Et problem med software driveren er at det ikke er alle opløsninger der altid er tilgængelig.
78jan
IRC nickname: 78jan

Indlæg af 78jan »

Ajenbo-- Jeg fik det til at virke ved at køre de forskellige programmer der var i fejlsikret tilstand.. og så til sidst genstarte. Så jeg ved ikke præcist hvad der er sket :-)

Når jeg starter op nu får jeg beskeden : No video input.. den kører så 10 sek.. Så kommer den gode gamle boks med
"attention -cannot display this video mode, change computer display input to 1366*768 -60HZ"
den kører så 30 sek, og så starter computer op og jeg skal logge ind som gæstebruger.
Min skærm kører med 1366*768-60HZ så jeg ved ikke hvorfor jeg får beskeden.
Jeg har været i softwarecenter for at kigge efter drivere til grafikkort - og dem til SIS er installeret.

Jeg er ikke meget for at slette driver og som sådan virker alt pt: --- men jeg vil selvfølgelig gerne kunne logge på som normal bruger i stedet for gæst hvis det kan lade sig gøre.

Og så skulle jeg gerne få Oister tråløst internet til at køre på computer.. Det var jo på grund af dette jeg opgraderede til version 12.04 :-)

Jeg vil gerne sige tusind tak for jeres hjælp indtil videre... Synes stadig Ubuntu er lidt nørdet mht. opsætning men når det
kører er det efter min mening langt mere stabilt end Windows. Jeg havde forlængst "smidt håndklædet" hvis det ikke var for dette forum.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

78jan skrev:Min skærm kører med 1366*768-60HZ så jeg ved ikke hvorfor jeg får beskeden.

Din skærm gør nok, men dit grafikkort gøre ikke.

Du kan prøve følgende kommando for at slette din brugeres skærm indstillinger:

rm ~/.config/monitors.xml

(du skal være logget ind som dig selv i terminalen når du køre den)

Hvis du gør det fra root i gendannelse skal den være noget i stil med:

rm /home/DITBRUGENAVN/.config/monitors.xml
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
78jan skrev:Min skærm kører med 1366*768-60HZ så jeg ved ikke hvorfor jeg får beskeden.

Din skærm gør nok, men dit grafikkort gøre ikke.

Du kan prøve følgende kommando for at slette din brugeres skærm indstillinger:

rm ~/.config/monitors.xml

(du skal være logget ind som dig selv i terminalen når du køre den)

Hvis du gør det fra root i gendannelse skal den være noget i stil med:

rm /home/DITBRUGENAVN/.config/monitors.xml

Pas på!
:!: Der er intet mellemrumstegn imellem /home/DITBRUGENAVN/ og .config/monitors.xml.

Såvidt jeg ved brokker rm sig når der er filer i en mappe, men hvis den ikke gør det, så vil den slette mappen, og så den nævnte fil. :!:
Edit: kun med -f parameter

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

den kan slet ikke slette mapper uden -r
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:den kan slet ikke slette mapper uden -r

$ ls | grep temp
$ mkdir temp
$ cd temp
:~/temp$ ls
:~/temp$ mkdir xyz
:~/temp$ ls
xyz
:~/temp$ rm xyz
rm: kan ikke fjerne 'xyz': Er et filkatalog
:~/temp$ rm -r xyz
:~/temp$ ls -l
totalt 0

Ja, den er rigtig nok. :)

/Lars