Hvis man har installeret GIMP 2.8 skal man være opmærksom på, at det en gang imellem "vælter" computeren.
Så vidt jeg har kunnet regne mig frem til, må det skyldes noget "hukommelses" noget, som den ikke kan styre. Og jeg har nu oplevedet det 3 gange (hvilket er ret træls når man sidder og skriver eksamensopgave (store libreofficedokumenter). Man KAN vente, hvis man man har 10-20 minutter - men en genstart er hurtigst.
Hvis man laver noget kritisk sammen med GIMP , så vil jeg anbefale at man går ned til den version der ligger i Ubuntu's egne repositories!
Advarsel GIMP 2.8
-
- Geografisk sted: Fredericia
Advarsel GIMP 2.8
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Re: Advarsel GIMP 2.8
Tak for info, så venter jeg lige lidt med at opgradere det på min arbejdscomputer.
Der kører Gimp 2.6 fint...
// Henning
Der kører Gimp 2.6 fint...
// Henning
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
thj01 skrev:Hvis man har installeret GIMP 2.8 skal man være opmærksom på, at det en gang imellem "vælter" computeren.
Så vidt jeg har kunnet regne mig frem til, må det skyldes noget "hukommelses" noget, som den ikke kan styre. Og jeg har nu oplevedet det 3 gange (hvilket er ret træls når man sidder og skriver eksamensopgave (store libreofficedokumenter). Man KAN vente, hvis man man har 10-20 minutter - men en genstart er hurtigst.
Hvis man laver noget kritisk sammen med GIMP , så vil jeg anbefale at man går ned til den version der ligger i Ubuntu's egne repositories!
Det er sikkert en memory leak.
- og med "vælter" mener du nok at kernens kill feature (oom killer) går i gang, for at beskytte sig selv mod ressource forslugne programmer.
Når det "vælter" kan det godt ramme X serveren (grafisk brugergrænseflade, dektoppen, og alle de programmer den styrer.
Lige et nyt begreb før jeg fortsætter:
I beskrivelsen herunder mener jeg ordet "proces" det samme som "et program".
Årsagen til at det rammer så mange processer er at programmer i et Linux/BSD/UNIX system kører med forældre processer, der hver især har startet en eller flere børne-processer. Hver barne-proces kan hver især også være en forældre proces til en eller flere børne-processer.
Når kernens oom killer så går i gang kan den finde på at tage livet af X serveren der tegner både desktoppen (f.eks Unity) og alle programmer på skærmen. Resultatet er at alle børnene dør, også børnenes børn osv. dør.
I /var/log/messages burde kunne se hvad det er som kernen startede med at dræbe af proces. Bemærk at den godt kan finde på at dræbe mere en 1 proces når den nu er igang.
Det ser ud til at du i log filen burde se ordet oom_kill, eller bare kill, eller killed.
Nogle gange kan det være en god ide at køre 64-bit, der kan håndtere meget fysisk RAM per process.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Følgende kommando burde vise hvad der bliver dræbt:
Kode: Vælg alt
grep kill /var/log/messages
-
Kode: Vælg alt
tj@tj-ThinkPad-T61:~$ grep kill /var/log/messages
grep: /var/log/messages: Ingen sådan fil eller filkatalog
??
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
@lath
Det svarer også til en anden oplevelse jeg havde, hvor jeg ved en fejl kom til at køre gausisk slør på et MEGET stort billede - ved en fejl 40.
Det væltede computeren på samme måde. Og det giver mening, hvis GImp 2.8 ikke er helt ren i kanten endnu
Jeg har ikke nedgraderet, fordi jeg bruger det så lidt. Men jeg jeg bruger programmet med omtanke nu gg
Det svarer også til en anden oplevelse jeg havde, hvor jeg ved en fejl kom til at køre gausisk slør på et MEGET stort billede - ved en fejl 40.
Det væltede computeren på samme måde. Og det giver mening, hvis GImp 2.8 ikke er helt ren i kanten endnu
Jeg har ikke nedgraderet, fordi jeg bruger det så lidt. Men jeg jeg bruger programmet med omtanke nu gg
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
thj01 skrev:Kode: Vælg alt
??
Så er der nok endnu ikke blevet oprettet en sådan log på dit system.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
thj01 skrev:Kode: Vælg alt
??
Dammed!
Jeg mente bestemt at der var noget der hed messages i /var/log - det er der så med sikkerhed ikke i en *ubuntu 12.04.
Begin Edit:
Ajenbo er inde på noget. Der skal muligvis være et program der skriver en fejl først, før den bliver oprettet - og kernen er ikke et program, så den skriver i syslog og dmesg <- den sidste er jeg absolut helt sikkert på at kernen skriver til. Kernen burde også skrive til syslog.
End edit
Ok men af interessante logs i /var/log er der:
boot
boot.log
dmesg
dmesg.0
dmesg.1.gz
faillog
kern.log
kern.log.1
kern.log.2.gz
lastlog
lightdm
syslog
syslog.1
syslog.2.gz
syslog.3.gz
upstart
wtmp
wtmp.1
Xorg.0.log
Xorg.0.log.old
Xorg.1.log
... når vi snakker om programmer og fejl.
Bemærk at du nok ikke har dem alle - det er specielt:
- <navn_på_lo>.<et_tal>.gz og andre logs i som enten er:
- *.gz komprimeret, eller
- er både *.gz komprimeret og har et tal, eller:
- er ukomprimeret og har et tal.
Jeg ville kigge i syslog og dmesg
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
lath skrev:Jeg mente bestemt at der var noget der hed messages i /var/log - det er der så med sikkerhed ikke i en *ubuntu 12.04.
Jeg har den på ca halvdelen af mine 12.04 maskiner/servere, der er dog ikke noget særligt spændende i den selv ved den OpenVZ server som konstant kvæler programmer pga. ram mangel.