opdatering til 12.04, men derefter sort skærm
-
- IRC nickname: 78jan
opdatering til 12.04, men derefter sort skærm
Jeg har opdateret ubuntu 10,04 til 12.04 - via nogle koder i terminalen.
Alt er så kørt igennem, men da jeg nu skal genstarte før jeg besked i opstarten om at
jeg skal køre med 1366*768 i skærmopløsning- og jeg kan ikke komme videre ??
Det er svært (ihvertfald for mig) at komme videre, da jeg kun kender til at ændre opsætning, når Ubuntu er kørende ??
Hvad gør jeg her ? - jeg har ingen start cd - men heldigvis min bærbare som stadig kører.
Alt er så kørt igennem, men da jeg nu skal genstarte før jeg besked i opstarten om at
jeg skal køre med 1366*768 i skærmopløsning- og jeg kan ikke komme videre ??
Det er svært (ihvertfald for mig) at komme videre, da jeg kun kender til at ændre opsætning, når Ubuntu er kørende ??
Hvad gør jeg her ? - jeg har ingen start cd - men heldigvis min bærbare som stadig kører.
-
Re: opdatering til 12.04, men derefter sort skærm
Jeg har nu prøvet at boote via en gammel cd med version 8,04 - når jeg så kommer ind siger den at opløsningen allerede er 1366*768 ????
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvilken koder er det, normalt vil det skulle gøres via opdaterings håndteringen.
Har du mulighed for at tage et billede af beskeden på skærmen?
At du ændre opløsningen på det system får ikke opløsningen til at ændre sig for andre systemer. Har du prøvet at starte i gendannelsestildstand?
Har du mulighed for at tage et billede af beskeden på skærmen?
At du ændre opløsningen på det system får ikke opløsningen til at ændre sig for andre systemer. Har du prøvet at starte i gendannelsestildstand?
-
Når jeg starter computer nu kommer der en boks med teksten: "attention -cannot display this video mode, change computer display input to 1366*768 -60HZ"
Da jeg kørte opdatering kunne jeg følge med på skærmen, det var først da jeg skulle genstarte og køre program for første gang computer ikke ville komme videre.
Hvordan starter jeg i gendannelsestilstand ?
Da jeg kørte opdatering kunne jeg følge med på skærmen, det var først da jeg skulle genstarte og køre program for første gang computer ikke ville komme videre.
Hvordan starter jeg i gendannelsestilstand ?
-
- Admin
Det lyder til at Ubuntu køre en opløsning der er højere end din skærm understøtter, muligvis sender skærmen de forkerte oplysninger til grafikkortet.
Du kan gå i gendannelsestilstand ved at holde venstre shift (skifte tast) nede men somputeren tænder. Her efter skulle du gerne få en grub menu hvor det er valg nummer. I gendannelsestilstand skal du så vælge failsafeX:
Du kan gå i gendannelsestilstand ved at holde venstre shift (skifte tast) nede men somputeren tænder. Her efter skulle du gerne få en grub menu hvor det er valg nummer. I gendannelsestilstand skal du så vælge failsafeX:
-
Venste shift.... HMMM det har jeg læst flere steder og prøvet.. det hjælper ikke. Har kun mulighed for at gå i setup F2 eller Bootmenu F10..
Der sker intet ved at holde venstre shift nede ved opstart. Den samme "kasse" med samme tekst kommer frem igen
Der sker intet ved at holde venstre shift nede ved opstart. Den samme "kasse" med samme tekst kommer frem igen
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
78jan skrev:Venste shift.... HMMM det har jeg læst flere steder og prøvet.. det hjælper ikke. Har kun mulighed for at gå i setup F2 eller Bootmenu F10..
BIOS er ikke GRUB boot loaderen, så det med med venstre skifte tast skal du først lave, når BIOS har overgivet kontrollen af computeren til GRUB boot loaderen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Danmark
78jan skrev:Venste shift.... HMMM det har jeg læst flere steder og prøvet.. det hjælper ikke. Har kun mulighed for at gå i setup F2 eller Bootmenu F10..
Du skal forst trykke SHIFT ned eller klikke paa F10, naar teksten med Bios Setup F2 forsvinder fra skaermen.
Compaq Presario C700 - Ubuntu 14.04 LTS 32-bit
Lenovo Thinkpad Edge E125 - Ubuntu 14.04 LTS 64-bit
Lenovo Thinkpad Edge E125 - Ubuntu 14.04 LTS 64-bit
-
Enten er min computer ikke som alle andre, eller er jeg ualmindelig tungnem (og ved at være noget frustreret)- hvis der er en som har mod på lidt live-hjælp må i gerne sende mig en sms på 5195 9996 - så ringer jeg op når det passer jer.
På forhånd tak
På forhånd tak
-
- Admin
Får du slet ingen lilla skærm under opstarten? Hvis opløsningen bliver sat for højt allerede af GRUB kan det selvfølgelig være et problem at vælge gendannelses tilstand. Men du kan eventuelt prøve bare at holde shift nede i 10 sek, tykke pil ned og så enter. Er der stadig ikke noget billed så vendt et minut og tryk 3 gange på pil ned og så enter. Med lidt held ender du i failsafeX på den måde.
-
Efter at have udskiftet mit trådløse tastatur med et med ledning, kan jeg godt komme til at køre i fejlsikret tilstand.. Men jeg kommer kun 2 billeder frem. SUK
her får jeg valget mellem
Run in low graphics mode
Reconstrukture graphics
Troubleshout
Exit
Og så kan jeg enten trykke "anuller" eller "ok".. Problemet er bare at jeg kan ikke få aktiveret Annuller eller ok- hverken med piletaster, enter eller tab..
Hvad gør man så ?
her får jeg valget mellem
Run in low graphics mode
Reconstrukture graphics
Troubleshout
Exit
Og så kan jeg enten trykke "anuller" eller "ok".. Problemet er bare at jeg kan ikke få aktiveret Annuller eller ok- hverken med piletaster, enter eller tab..
Hvad gør man så ?
-
- Admin
Hjælper det ikke at vælge et af menu punkterne, eks "Run in low graphics mode"?
Du har forresten aldrig sagt hvilket grafikkort du benytter, det kan have en stor indflydelse på det problem du oplever.
Hvis ikke du ved det kan du se det ved i menuen med failsafeX at gå i bunden og vælge root. Det vil give dig en terminal og her skriver du så:
For at komme tilbage til menuen skriver du exit, eller trykker ctrl+d.
Nederst er der vist også en mulighed for xfix som skulle forsøge at rette dine grafik indstillinger, men det er ikke noget jeg har prøvet før. Når du er færdig kan du enten vælge resume for at starte systemet normal, eller root og så skrive halt for at slukke computeren.
Du har forresten aldrig sagt hvilket grafikkort du benytter, det kan have en stor indflydelse på det problem du oplever.
Hvis ikke du ved det kan du se det ved i menuen med failsafeX at gå i bunden og vælge root. Det vil give dig en terminal og her skriver du så:
Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i vga
For at komme tilbage til menuen skriver du exit, eller trykker ctrl+d.
Nederst er der vist også en mulighed for xfix som skulle forsøge at rette dine grafik indstillinger, men det er ikke noget jeg har prøvet før. Når du er færdig kan du enten vælge resume for at starte systemet normal, eller root og så skrive halt for at slukke computeren.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Terminal
Han muligvis nok få et terminal vindue frem (rigtig terminal, ikke i en desktop) ved at trykke tastekombinationen CTRL+ALT+F1 når den grafiske desktop skulle være der.
- det virker dog muligvis kun hvis X serveren kører.
Vel ankommet til terminal vindue logger du ind, for indtastning af kodeord gælder der det samme som ved indtastning af kodeord til sudo - du kan ikke se at du skriver noget, men det modtages. Du kan heller ikke rette fejlindtastninger i kodeordet.
Så går jeg ud fra at han skal køre en sudo dpkg-reconfigure:
Evt. skal han måske lige installere den x-server pakke der passer til hans grafikkort først, før dpkg-reconfigure kommandoen køres.
Det kan gøre med en passende apt-get kommando.
Under alle omstændigheder burde han kunne få sat opløsning ned til VGA størrelse 800x600 og så få en nogenlunde anvendelig desktop.
Unity vil måske dog første starte op når Unity-2D er installeret - pakker som i øvrigt skulle ryge ud fra precise af.
Alternativt kan han installere lubuntu-desktop pakken og/eller xubuntu-desktop pakken og dermed få LXDE/XFCE4 desktoppen installeret.
---
Når han så er færdig i tekst-terminalen skal han genstarte til grafisk tilstand med:
... der er en terminalkommando der genstarter Ubuntu lige nu.
/Lars
- det virker dog muligvis kun hvis X serveren kører.
Vel ankommet til terminal vindue logger du ind, for indtastning af kodeord gælder der det samme som ved indtastning af kodeord til sudo - du kan ikke se at du skriver noget, men det modtages. Du kan heller ikke rette fejlindtastninger i kodeordet.
Så går jeg ud fra at han skal køre en sudo dpkg-reconfigure:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Evt. skal han måske lige installere den x-server pakke der passer til hans grafikkort først, før dpkg-reconfigure kommandoen køres.
Det kan gøre med en passende apt-get kommando.
Under alle omstændigheder burde han kunne få sat opløsning ned til VGA størrelse 800x600 og så få en nogenlunde anvendelig desktop.
Unity vil måske dog første starte op når Unity-2D er installeret - pakker som i øvrigt skulle ryge ud fra precise af.
Alternativt kan han installere lubuntu-desktop pakken og/eller xubuntu-desktop pakken og dermed få LXDE/XFCE4 desktoppen installeret.
---
Når han så er færdig i tekst-terminalen skal han genstarte til grafisk tilstand med:
sudo shutdown -r now
... der er en terminalkommando der genstarter Ubuntu lige nu.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
grafikkort hedder:
silicon integrated systems sis 65*/m650/740 pci/agp VGA display adapter 1039:6325
silicon integrated systems sis 65*/m650/740 pci/agp VGA display adapter 1039:6325
-
Det er faktisk lykkedes mig at komme ind nu, jeg skulle logge ind som gæst - men det ser ud til at alle mine data/dokumenter er bevaret
jeg har tjekket skærm indstiller og der siger den nu 1366*768 (16:9).. Jeg ved ikke om der er installeret rigtige driver til grafikkort nu ??
Tør sgu næsten ikke lukke ned, før jeg er sikker på alt kører
jeg har tjekket skærm indstiller og der siger den nu 1366*768 (16:9).. Jeg ved ikke om der er installeret rigtige driver til grafikkort nu ??
Tør sgu næsten ikke lukke ned, før jeg er sikker på alt kører