Ny guidetråd om hardware

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Ny guidetråd om hardware

Indlæg af thj01 »

Jeg har oprettet et opslag i tråden "Guides og Howto's". Hvis alle der er på forum lige tjekker deres printere/scannere/webcams/div hardware igennem og skriver ind til den får vi efterhånden en god guide til at ny-indkøb.

Sæt en stjerne foran hvis den virker uden ekstra hacking arbejde.

Det kan også være at i har noget KØB IKKE udstyr i gerne vil advare andre om. Det vil også være rart at vide.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1876

Vær med til at gøre en god guide bedre!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny guidetråd om hardware

Indlæg af Christian.Arvai »

ok den er jeg med på , jeg her det meste der virker på acer aspire 5100 . (takket være stor indsats fra
venlige og hjælpsomme mennesker , tak tak :D :D )
hvor skal indlægget sendes til ?

dette indlæg må gerne slettes , når jeg har svaret
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Udmærket initiativ..!   :)

Jeg ser desværre endnu ikke mange bærbare computere på listen, men de kommer vel..?

Min oplevelse med Toshiba og Ubuntu var ikke god, men dog ikke værre end med XP og Vista.
Hardware jeg ikke køber igen:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=5223

Det bliver rigtig godt med en liste over bærbare computere, hvor Ubuntu bare går lige i kassen og alt virker uden en masse pilleri.
Man skulle også tro, at det var i hardwarefabrikanternes interesse, at deres varer var kompatible med Ubuntu. Mit næste computerkøb og mit valg af mærke og model vil i hvert fald være påvirket af netop dette.

thj01

Indlæg af thj01 »

bærbare er det store smertensbarn. Men generelt synes jeg at min fornemmelse siger at jo billigere jo mere bøvlet.

IBM / LENOVO er mit sikre valg når jeg skal anbefale bærbare - Der er bare gjort mere ud af hardwaren.

Alt for tit vil man gerne lige spare 500 eller 1000 kr på en bærbar, men det er netop forskellen på den "gode" komponenter og de billige. Som regel får man også et bedre batteri med for de penge.

Virkeligheden er bare at man får hvad man betaler for. Min Lenovo T61 tager 1 time og 20 minutter at reinstallere, fordi komponenterne i den er kvalitet. og hvis man regner timeløn med for de timer hvor man forsøgte at rette sin bambus bærbare til (dejligt gammelt udtryk) så er de 1000 kr hurtigt sparet hjem - måske især i frustrations energi.

Problemet med bærbare er også at en "acer aspire 5100" overhovedet ikke behøver at have samme komponenter i som sin navnebror. reelt set kan det være at det kun er selve kabinettet der er ens. Så at lave en liste vil reelt set være fuldstændig urimeligt overfor de enkelte modeller.

Kører LTS udgaverne.

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

thj01 skrev:Problemet med bærbare er også at en "acer aspire 5100" overhovedet ikke behøver at have samme komponenter i som sin navnebror. reelt set kan det være at det kun er selve kabinettet der er ens. Så at lave en liste vil reelt set være fuldstændig urimeligt overfor de enkelte modeller.

Det lyder da som noget værre snyd.
Jeg troede egentlig, at der var et unikt FCC ID på en hel bærbar model, men det findes vist godt nok ikke. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget på min Toshiba.

Men det kan stadig undre mig, at hardwarefabrikanterne ikke er mere på tæerne for at sikre kompatibiliteten.

Så må det måske blive noget med at spørge de forskellige fabrikanter om, hvor meget man kan stole på, at deres modeller ikke ændrer hardware. Nævner de så nogle bestemte modeller, som er meget sikre, så kan de få ekstra fokus, når næste version af Ubuntu-installationen skal udvikles..?

Så vidt jeg ved er der også forskel på kvaliteten af Lenovo's modeller, så et firmanavn er nok også for lidt at gå efter, hvis man gerne vil være sikker.
thj01

Indlæg af thj01 »

Jakob77 skrev:
Men det kan stadig undre mig, at hardwarefabrikanterne ikke er mere på tæerne for at sikre kompatibiliteten.

Fordi de færreste brugere stiller krav til at hardwaren's specifikationer skal være være tilgængelig for OpenSource samfundet

Fordi forbrugere heller vil spare 500,- end at købe de lidt dyrere dele.

Angående de bærbare undrer det mig at folk ikke går på nettet og søger ganske simpelt : ubuntu 8.10 "computermærke/modelnummer" FØR de køber deres nye computer.

Så vidt jeg ved er der også forskel på kvaliteten af Lenovo's modeller, så et firmanavn er nok også for lidt at gå efter, hvis man gerne vil være sikker.

Sikkert - jeg er bare ikke stødt på nogle af de maskiner der ikke virkede med de nyere Ubuntu versioner (7.10 -> ). Jeg er hooked på de maskiner - fordi de virker.

Kører LTS udgaverne.

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

thj01 skrev:Angående de bærbare undrer det mig at folk ikke går på nettet og søger ganske simpelt : ubuntu 8.10 "computermærke/modelnummer" FØR de køber deres nye computer.

Den udspekulerede søgestreng har jo foreløbig kun kunnet hjælpe dem, hvis de kunne købe ind på en helligdag. :wink:

Men jeg er da egentlig lige ved at tro, at der er en FCC ID på den lille Eee-book.
Måske er Asus også godt med, når det gælder om at levere helt ensartet hardware i deres modeller..?

Kan den mindste Eee-book mon trække Ubuntu og suge en installation lige i kassen..?

Vi skal forresten passe lidt på udtrykket "bambus-pc", for det er på vej til at få en helt ny betydning, når de bærbare bliver fremstillet delvist i træ for at gøre dem mere økologisk bæredygtige og dermed mere klimarigtige osv.. :D

http://www.version2.dk/artikel/8596

.
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Indlæg af Kvik »

Hej

Med hensyn til open source skulle det gerne se beder ud med laptops, for jeg ved google har lavet et samarbejde med de stor, så det skulle virke til deres system, og så kommer det nok ud så det virker til andre distros
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD