På min eksterne harddisk har jeg i folderen Musik 120 gig med MP3, på min harddisk på den stationære PC har jeg så 121 gig med musik. Nu ønsker jeg at kopiere således at det som ikke er på den eksterne kopieres og kun det. Altså kopiere 1 gig i steder for 121 gig.
HVordan gøer jeg det, det er et mere generelt backupproblem jeg har fordi jeg har mange tekster på en PC som jeg ikke har den anden osv.
På den bærbare har jeg i dokumenter folderen mange tekster som ikke er på den stationæreog omvendt, jeg ønsker at synkronisere de to med så få arbejdsgange som muligt.
Tak for den enestående hjælpsomhed herinde.
Kopiere filer selektivt.
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Kopiere filer selektivt.
Kardemommeloven er en god ting.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Kopiere filer selektivt.
Hvis du begynder at kopiere skulle du gerne få muligheden for at springe over alle eksisterede filer når den støder på den første. De skal self. ligge i samme mapper og have det samme navn.
-
- Geografisk sted: Vejle
Finn Bjerke skrev:På min eksterne harddisk har jeg i folderen Musik 120 gig med MP3, på min harddisk på den stationære PC har jeg så 121 gig med musik. Nu ønsker jeg at kopiere således at det som ikke er på den eksterne kopieres og kun det. Altså kopiere 1 gig i steder for 121 gig.
HVordan gøer jeg det, det er et mere generelt backupproblem jeg har fordi jeg har mange tekster på en PC som jeg ikke har den anden osv.
På den bærbare har jeg i dokumenter folderen mange tekster som ikke er på den stationæreog omvendt, jeg ønsker at synkronisere de to med så få arbejdsgange som muligt.
Tak for den enestående hjælpsomhed herinde.
Hvs du kigger på Unison (findes i software-centret), så kunde det være at den kunde hjælpe dig. Jeg bruger den en del, da jeg vil gerne have den samme info på to pc'er og på en backup-harddisk. Den er god til at sync'e alle forandringer . Første gang den kører kan måske være bøvlede, da den registerer allt som lige vigtigt på begge pc'er, men hvis du ved at den ene pc har det hele og den anden mangler noget, kan du tvinge den til at køre alt fra pc 1 til pc2. Derefter sync'er den alle forandringer mellom de to pc, alt efter hvor du laver forandringen. Jeg er meget glad for den og den er nem at sætte op.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Det er nok en backup redskab som unison jeg skal til at bruge.
Jeg har:
PC1
PC2
Stor backup HD
Ekstra backup HD (til de der virkelig er vigtigt)
Det skal i sync altså.
Jeg har:
PC1
PC2
Stor backup HD
Det skal i sync altså.
-
Finn Bjerke skrev:Det er nok en backup redskab som unison jeg skal til at bruge.
Jeg har:
PC1
PC2
Stor backup HD
Det skal i sync altså.
Det fungere godt for mig. Jeg har sat pc1 og pc2 med ssh, hvor jeg har låst ip-adressen til de to pc'er i routeren. Jeg gjorde det, så ikke routeren skiftet ip-adressen til de to pc med jevne mellemrum. For hver gang den skiftet ip-adresse, så skulle jeg ind i
Kode: Vælg alt
sudo gedit /etc/hosts
ssh "navn"
Og når man laver backup til usb-harddisk med unison, er det endnu nemmere at sætte op. Jeg plejer at sync'e Dokumenter, Billeder og Musik, så bliver det som at have en pc, selv om man har 2 .
Lidt rodet info, men
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Ssh virker som en elegant og temmelig tekniks løsning. Før jeg kaster mig ud i det kunne det være fint at vide om det virker 1. hvis den ene PC er trådløst forbundet internettet ?
2. Hvis den trådløse sikkerhedskode er "låst" af udbyder (der ejer routeren) sikkerhedsnøkle og netværksnavn er forudbestemt ser det ud til.
Måske dette er en ny tråd ?
2. Hvis den trådløse sikkerhedskode er "låst" af udbyder (der ejer routeren) sikkerhedsnøkle og netværksnavn er forudbestemt ser det ud til.
-
Finn Bjerke skrev:Ssh virker som en elegant og temmelig tekniks løsning. Før jeg kaster mig ud i det kunne det være fint at vide om det virker 1. hvis den ene PC er trådløst forbundet internettet ?
Pc1 er stationær og kablet, pc2 er trådløs, så svaret på spørgsmål 1 er at trådløs fungerer.
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med nummer 2. Betyder det at det ikke er din router? Dvs du kan ikke styre den i forhold til at låse ip-nummer. Så antager jeg at du af og til skal skifte ip-nummeret i opsætningen til din pc, alt efter hvilket ip-nummer routeren reserverer til dig.
Jeg har f.eks kaldt den ene pc1 og pc2. Under
sudo gedit /etc/hosts
ssh pc1
Det er ikke så teknisk, jeg er ikke selv en ørn til ssh, men jeg har skrevet det ned på en pdf fil, så det er nemt at ordne.
Hvis du er i tvivl hvordan det skal gøres, så kan jeg skrive ned hvordan jeg plejer at gøre det.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen