ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Indlæg af AJenbo »

Problemet for dig med den guide er at den er beregnet til at rede dat når din harddisk er i stykker men partitionerne er ok.
Det eneste den gør er at kopiere en parition fra en semi-død harddisk til en ny. De gør det ved først at skrive til en image fil og så skrive den videre til destinations disken. Min kommando gør det samme men skriver direkte til destinations disken og spare dig på den måde for en disk og den halve tid. Det er sandsynligt at Ddrescue metoden er bedre når det drejer sig om et drev der er i stykker, men det er jo ikke det der er galt med din. I dit tilfælde er harddisken ok men paritionen er smadret, du skal der for bruge et værktøj som arbejder på at gendanne filer ikke diske, der for vil den guide ikke hjælpe dig spor med at få dine filer tilbage, du vil bare side med endnu en disk hvor dine filer ikke er tilgængelige.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Problemet for dig med den guide er at den er beregnet til at rede dat når din harddisk er i stykker men partitionerne er ok.
Det eneste den gør er at kopiere en parition fra en semi-død harddisk til en ny. De gør det ved først at skrive til en image fil og så skrive den videre til destinations disken. Min kommando gør det samme men skriver direkte til destinations disken og spare dig på den måde for en disk og den halve tid. Det er sandsynligt at Ddrescue metoden er bedre når det drejer sig om et drev der er i stykker, men det er jo ikke det der er galt med din. I dit tilfælde er harddisken ok men paritionen er smadret, du skal der for bruge et værktøj som arbejder på at gendanne filer ikke diske, der for vil den guide ikke hjælpe dig spor med at få dine filer tilbage, du vil bare side med endnu en disk hvor dine filer ikke er tilgængelige.

Ahh tror jeg forstår hvad du mener nu! :-)

Jeg prøver med Photorec og Testdisk, hvis det ikke er det samme?

Kan ikke finde Photorec i Ubuntu Software Center, men fandt Testdisk og det er installeret.

Jeg kan godt følge din pointe, jeg tror snart den er færdig med at smide den rå kopi over, den har stået i mange timer nu, så når den er færdig forsøger jeg lige at skrive photorec i terminal da jeg ikke vil gøre det mens den står og arbejder med noget andet selvom man sikkert kan køre flere separate terminaler uden problemer? Så må vi se om det er installeret, ellers prøver jeg med Testdisk og følger denne guide:

How to Repair a Damaged Partition Table or MBR

Nok nærmere det jeg skal bruge da det er til partitioner der mangler, eller er ødelagte, som jeg gætter på det er i min situation.

http://geekyprojects.com/storage/how-to-repair-a-damaged-partition-table-or-mbr/
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå, hvis jeg starter photorec, så finder den nogle filer, men det ser ikke helt ud til den finder det den skal.

Der er 2 steder at søge, hele disken eller kun på den partition der ligger på den, som er det installerede linux system.

Den giver mig ingen muligheder for at gemme andre steder end på min SSD hvor mit system, home og swap ligger, jeg får ikke lov at vælge en anden harddisk, den spørger nemlig hvor den skal gemme de fundne data.

EDIT: Finder nogle diske under /media, det er sikkert mine harddiske?

Men hvad for en er den der ikke er noget på?

Billede

Problem løst, den har allerede fundet flere tusinde filer! :-D

http://youtu.be/pNgXXnULqt8

Knappen til youtubelink virker ikke!
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Spotten

Indlæg af Spotten »

DAMN! Har et problem nu, nu siger den min rod er fuld snart, jeg gik ikke ud fra den skrev dertil?

Det er jo inde i media jeg bad den skrive til den tomme disk, ikke den med kopien, så forstår ikke hvorfor den bruger roden?

Billede
Senest rettet af Spotten 28. maj 2012, 00:39, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror ikke du får noget ud af at prøve at genskabe din partition da du har overskrevet den med en liggende parition så fil tabellen er nok helt overskrevet.
At prøve at gendanne paritionen i MBA vil være netteløst hvis den gamle parition lå samme sted og havde ca. samme størrelse da du allerede har en sådan en liggende. Du bliver nok nød til at bruge et værktøj som photorec der scanner disken for data og gendanner filer ud fra denne.

Testdisk pakken indeholder fidentify, photorec og testdisk (se anden linje i beskrivelsen).

. betyder "denne mappe".
.. betyder "forgående mappe".
Så de er ikke din disk.

Den 3 mappe er et UUID for en disk du har monteret. Det vil sige det er ikke din system disk, og sansynligvis den disk du vil gemme på, men du kan eventuelt tjekke det ved at åbne den i filhåndteringen eller se i egenskaber for disken du vil gemme på om det er det samme UUID.

Du kan eventuelt prøve at ændre indstillingerne for hvilket filtyper den skal søge efter og gendanne, vær dog opmærksom på at mange filer ligner zip og txt filer i dataformatet. Når man gendanner filer ud fra data får man som nævnt ikke mapper og filnavne med, det vil sige du efterfølgende skal gennemgå indholdet, navngive og sortere og muligvis ændre endelsen for at få filerne til at åbne korrekt.

Jeg forslår du scanner paritionen og vælger ext3 som format, det burde give det bedste resultat. Held og lykke :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Spotten skrev:DAMN! Har et problem nu, nu siger den min rod er fuld snart, jeg gik ikke ud fra den skrev dertil?

Det er jo inde i media jeg bad den skrive til den tomme disk, ikke den med kopien, så forstår ikke hvorfor den bruger roden?

Tjek media mappen og se om du faktisk valgte disken eller media mappen.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:
Spotten skrev:DAMN! Har et problem nu, nu siger den min rod er fuld snart, jeg gik ikke ud fra den skrev dertil?

Tjek media mappen og se om du faktisk valgte disken eller media mappen.

Valgte media mappen!! :-D WHOPS!

Billede

Umiddelbart forstår jeg ikke hvordan man finder sine filer i det rod? :-)

Der er f.eks en masse .cab filer, der siger den de tilhøre windows, kan det evt. være mine Virtualbox partitioner, eller KAN de indeholde andre måske vigtige data?

Jeg vil også gerne vide hvordan jeg får ryddet sikkert op i dette rod jeg har fået lavet, er det bare at slette alle photorec filerne fra min media mappe manuelt, eller skal det gøres på en bestemt måde?

Jeg har tjekket filtyper osv. og jeg valgte også bare ext3 mener jeg, og det så ud til det gik fint, til media var fyldt op! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jeg har fundet ud af det ved at tjekke op på dette UUID, jeg havde glemt at montere disken jeg ville skrive på, det er nu gjort og jeg kan se en masse filer poppe frem hvor de skal ligge! :-)

TUSINDE tak for ALT jeres hjælp og ikke mindst jeres tålmodighed! :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Pas på den spøg ikke om den slette og bruger ikke papirkurv:

Kode: Vælg alt

sudo rm -rf /media/recup_dir.*

Når du er færdig med at gendanne filer går du til mappen og køre:

sudo chown -R spot:spot

Her efter er det bare at gå i gang med at sortere filer. Jeg plejer at bruges bless til at kigge i filer om jeg ikke kan åbne for at se om jeg kan genkende noget tekst eller header i dem.

.cab er en form for zip fil er mest er brugt i installationer til Windows. Se om du kan åbne dem i arkiv håndteringen.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Pas på den spøg ikke om den slette og bruger ikke papirkurv:

sudo rm -rf /media/recup_dir.*

Når du er færdig med at gendanne filer går du til mappen og køre:

sudo chown -R spot:spot

Her efter er det bare at gå i gang med at sortere filer. Jeg plejer at bruges bless til at kigge i filer om jeg ikke kan åbne for at se om jeg kan genkende noget tekst eller header i dem.

.cab er en form for zip fil er mest er brugt i installationer til Windows. Se om du kan åbne dem i arkiv håndteringen.

Ok, det er blot en kommando der fjerner filerne i /media mappen som photorec lavede så vidt jeg kan se! :-)

Jeg kunne vel også bruge ALT+F2 gksu nautilus og så gå til media mappen og slette filerne den vej?

Hvad gør denne kommando? Giver mig rettighederne over disken og filerne der nu er gendannet?

Samtidig kan jeg ændre rettighederne på den disk med den genskabte data og filerne i den, så vidt jeg husker, men jo din kommando er nemmere! :-) Især hvis man kan huske den! :-)

Jeg siger igen tusinde tak for alt din hjælp, så må vi se om jeg kan finde rundt i rodet, prøver med det bless du nævner! :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det er de de gør, vær dog opmærksom på at min anden kommando gør alle filerler i din mappe du er i og alle under mapper til dine, så du må feks. ikke køre den hvis du er i roden, det er vigtig at du er i mappen med de filer du vil overtage.

Og så glemte jeg lige en stjerne.

sudo chown -R spot:spot *

Du kan self også bare gøre det på din måde hvis du allerede ved hvordan man sletter filer og skifter rettigheder.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Ja det er de de gør, vær dog opmærksom på at min anden kommando gør alle filerler i din mappe du er i og alle under mapper til dine, så du må feks. ikke køre den hvis du er i roden, det er vigtig at du er i mappen med de filer du vil overtage.

Og så glemte jeg lige en stjerne.

sudo chown -R spot:spot *

Du kan self også bare gøre det på din måde hvis du allerede ved hvordan man sletter filer og skifter rettigheder.

Det er bare i orden mester! :-) Jeg kan godt se det ville være fatalt hvis man fik gjort det i / :-D

Jeg takker mange gange og bukker i støvet! :-D

"chown" betyder vel blot "change owner" :-) Forstår dog ikke -R men det skal jeg nok ikke tænke så meget over nu! :-D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Som med de fleste kommandoer kan du bare skrive

chown --help

For at se hvad de forskellige flag gør, er du lidt doven kan du også skrive

chown --help | grep -m1 '\-R'

for kun at se linjen med hvad -R gør.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Som med de fleste kommandoer kan du bare skrive

chown --help

For at se hvad de forskellige flag gør, er du lidt doven kan du også skrive

chown --help | grep -m1 '\-R'

for kun at se linjen med hvad -R gør.

Kan slet ikke finde ud af at lave alle de tegn! :-)

F.eks dem du skriver omkring R, hvordan er det man laver dem?
Spotten

Indlæg af Spotten »

Indtil videre skriver den at der er fundet knapt 80.000 filer, så det er jo en god ting, men forstår ikke 20.000 af dem skulle være txt filer?! Der er også en masse .riff filer, men jeg må jo se hvad hulan det er for noget når den engang er færdig, om knapt 3 døgn efter hvad den siger pt, men den er ikke noget ret langt igennem alle sektore, så tror ikke engang en uge kan gøre det! :-D Det er sgu ikke fordi det går hurtigt! :-)