Sikker brænding af CD/DVD

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Sikker brænding af CD/DVD

Indlæg af Spotten »

Hej.

Nu har jeg efter lidt tid med nogle småproblemer tænkt lidt på hvordan jeg brænder min medier ud og jeg overvejer om det kan gøres mere sikkert så man ikke risikere der er fejl i skiven man f.eks installere systemet fra.

Jeg bruger K3B som brænder program og har noteret mig der er nogen gange en cheksums fil med til det man nu end henter, men hvordan bruges denne fil for at bekræfte det data man har hentet er i orden?

Jeg har også læst det er bedre at holde hastigheden på max 4x, men mit program ændre selv hastigheden, hvis jeg f.eks sætter det på 16x, så ender den med at brænde i 17 da programmet mener det er bedre.

En anden ting skulle være "verify" disk, sådan at man er sikker på den er skrevet korrekt og der ikke er brændefejl i denne.

På forhånd tak.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sikker brænding af CD/DVD

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg har til dato, siden 1990, ikke brugt en checksum-fil til noget, overhovedet. Det kan jeg ikke se nogen grund til. Så jeg henter filen (ISO), brænder den ud på en skive, og skulle det ske, at en skive ikke fungerer er det endda meget sandsynligt at det er skiven som er ringe, og ikke din .ISO-fil. Tjekker jeg overhovedet, så er det om den endelige ISO-fil jeg har hentet har samme størrelse som den siden jeg henter fra oplyser. Oplyser Canonical f.eks. at filen fylder 694 MB, så skal det også passe med filen på disken.

Med hensyn til brænde-hastighed, så sker det ofte, at jeg brænder på fuld speed, og ikke sætter hastigheden ned. Dette plejer nu ikke at give problemer, afhængig af mediet du brænder på.

Jeg bruger selv K3B brændeprogrammet, men til .ISO filerne bruger jeg Ubuntus defaulte program, Brasero.
Jeg har tidligere brugt Brasero til også at brænde musik og film, men synes ikke det gør det ret godt på det område.

Min erfaring er den, at end ikke de skiver du bestiller ved Canonical altid er 100% i orden. ALLE skiver KAN indeholde fejl, og jeg tror ikke på, at der findes noget, som hedder "fejlfri disks"
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jimmyfj skrev:Jeg har til dato, siden 1990, ikke brugt en checksum-fil til noget, overhovedet. Det kan jeg ikke se nogen grund til. Så jeg henter filen (ISO), brænder den ud på en skive, og skulle det ske, at en skive ikke fungerer er det endda meget sandsynligt at det er skiven som er ringe, og ikke din .ISO-fil. Tjekker jeg overhovedet, så er det om den endelige ISO-fil jeg har hentet har samme størrelse som den siden jeg henter fra oplyser. Oplyser Canonical f.eks. at filen fylder 694 MB, så skal det også passe med filen på disken.

Med hensyn til brænde-hastighed, så sker det ofte, at jeg brænder på fuld speed, og ikke sætter hastigheden ned. Dette plejer nu ikke at give problemer, afhængig af mediet du brænder på.

Jeg bruger selv K3B brændeprogrammet, men til .ISO filerne bruger jeg Ubuntus defaulte program, Brasero.
Jeg har tidligere brugt Brasero til også at brænde musik og film, men synes ikke det gør det ret godt på det område.

Min erfaring er den, at end ikke de skiver du bestiller ved Canonical altid er 100% i orden. ALLE skiver KAN indeholde fejl, og jeg tror ikke på, at der findes noget, som hedder "fejlfri disks"

Hej Jimmy! :-)

Det er måske bare mig der er lidt paranoid! :-)

Plejer at gøre som du også beskriver, henter filen og tjekker om den er samme størrelse som kilden jeg fik den fra siger.

Jeg bruger selv Verbatim skiver, dem har jeg brændt mange af uden jeg har oplevet fejl, og jeg brænder også i fuld hastighed.

Som lidt mere nørd på hardwareområdet, så mener jeg det er en gammel ting fra NF2 chipset tiden hvor det tit lavede brændefejl hvis man kørte over 4x, derfor frarådede man det, dengang men jeg tror det er ændret siden, der er jo en grund til en brænder kan brænde med 16x f.eks, så mon ikke de har forbedret hardwaren en del siden dengang og dermed undgået det problem? Det tror jeg lidt.

Jeg bruger faktisk kun K3B da jeg synes det kan det jeg skal bruge det til, så stod det til mig, var K3B standard og ikke Brasero, men sådan er det nu engang! :-)

Men tak for dine ord! :-)
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

1 stk. musik-cd med 72 minutter musik, brændt på det sidste nye skrig, CD-BRÆNDEREN, brændt med 1xspeed. Woow, det er EN megabyte i minuttet, og så virkede den, måske. Jo det var tider. Så kom 2xspeed, og siden 4xspeed. Hold da op. NU kan de ikke presse citronen for mere saft. Men jo. Inden vi nåede at se os om brændte vi med 52xspeed på 700 MB skiver. Heaven on Earth. Hov, dér kom vist noget nyt? DVD, MED 4.7 GB lagerplads? Og i DVD-RW. Nej, nu var Vorherre selv da flyttet her ned på jorden.

Rent hardwaremæssigt er tingene jo fulgtes ad. Spinneren (motoren) er blevet rigtig god, ligeledes laseren. Og harmonien mellem de bevægelige dele i drevene er blevet utopisk velafbalanceret. Præcision helt ned i nano-detaljen. Men er det hardwaren, som driver softwaren frem, eller er det omvendt. Jeg mener det er det første.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jimmyfj skrev:1 stk. musik-cd med 72 minutter musik, brændt på det sidste nye skrig, CD-BRÆNDEREN, brændt med 1xspeed. Woow, det er EN megabyte i minuttet, og så virkede den, måske. Jo det var tider. Så kom 2xspeed, og siden 4xspeed. Hold da op. NU kan de ikke presse citronen for mere saft. Men jo. Inden vi nåede at se os om brændte vi med 52xspeed på 700 MB skiver. Heaven on Earth. Hov, dér kom vist noget nyt? DVD, MED 4.7 GB lagerplads? Og i DVD-RW. Nej, nu var Vorherre selv da flyttet her ned på jorden.

Rent hardwaremæssigt er tingene jo fulgtes ad. Spinneren (motoren) er blevet rigtig god, ligeledes laseren. Og harmonien mellem de bevægelige dele i drevene er blevet utopisk velafbalanceret. Præcision helt ned i nano-detaljen. Men er det hardwaren, som driver softwaren frem, eller er det omvendt. Jeg mener det er det første.

Ja, og så kom BR disken! :-D Hvad bliver det næste mon? ;-)

Det er klart, men jeg mener bestemt den med de 4x stammer fra et gammelt hardware problem, men det er jo heller ikke alle der sidder med en forholdvis ny maskine, så dem skal man jo også tage hensyn til! :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Veryfy disk tjekker at de bits der er på disken er de samme som de var i den Data programmet skulle brænne.
Hvis du vil tjekke md5 på en fil du har hentet kan du gøre det med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

md5sum ~/sti/til.fil

Begge dele er et smugle tidskrævende at den skal læse alt data for at tjekke om det er ok.
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Langt hen ad vejen mener jeg, at Linux-kernen "kompenserer" for den ældre hardware. De drivere, der stadig er at finde i kernen til ældre hardware må siges at have haft tid til at "modnes" og blive fri for hovedparten af de fejl man oplevede da hardwaren var ny. Stabilitet, ikke speed, men hvor meget speed har en mail-server egentlig brug for? En FTP-server? En "multimedia-server" man udelukkende streamer musik fra? Hvor stor en fejltolerance er vi egentligt i stand til at leve med? MD5-Sum eller ej.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500