ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Indlæg af AJenbo »

Du får ikke den data der faktisk er blevet overskrevet med nye filer tilbage. Det er kun den tomme plads på disken hvor der vil være mulighed for at rede nogle af dine filer.

Ejerskabet af disken betyder ikke noget da redskaberne køre som root.

20 minutter er ikke meget tålmodighed men du har jo klonet disken så på den måde er der plads til at eksperimentere.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Nå, nu blev den færdig og den kom med noget jeg har svært ved at forklare, så jeg optog mit skrivebord imens, her:

http://www.youtube.com/watch?v=SWas77fGLZs

Det ser ud til den skal unmounte disken før den kan tilgå disse filer der så vidt jeg kan se ligger på NTFS partitioner, hvilket passer meget godt, men det ser ud til der kun er ca 2 x 20GB data, men det er jo måske de vigtigste.

Jeg prøver igen i morgen, orker nok ikke mere idag, ellers ender jeg nok bare med at lave mere rod i det! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Du får ikke den data der faktisk er blevet overskrevet med nye filer tilbage. Det er kun den tomme plads på disken hvor der vil være mulighed for at rede nogle af dine filer.

Ejerskabet af disken betyder ikke noget da redskaberne køre som root.

20 minutter er ikke meget tålmodighed men du har jo klonet disken så på den måde er der plads til at eksperimentere.

Hehe, det er så heldigvis kun 6Gb data den har overskrevet med, så håber det betyder lidt i den anden ende, at jeg måske får mere ud af det end jeg havde forventet, men nu vil jeg ikke sætte forventningerne for højt heller, hader at blive skuffet.

Det er noteret! :-) Kunne jo godt være begge skulle være root eller spot.

Jeg ved det godt, men jeg tænkte hvad kan der ske? Jeg har jo stadig tingene på USB`en, dog tager det tid skal jeg hilse at sige, nok 5-7 timer for at scanne en disk på 1000GB, vel og mærke på SATA600 som er lidt hurtigere end normale ATA diske.
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå, hvis jeg prøver igen på samme måde, Gparted / Forsøg Databjærgning, så kommer den ikke med samme valg som før, nu kan jeg blot trykke vis og så kommer samme fejl som før.

Ser ud til jeg skal formatere den igen og lave en ny kopi for at få samme reaktion som første forsøg.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Hvis jeg skal lave en ny kopi til min disk, er det så nødvendigt at tømme disken først?

Mener:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=/dev/sde of=/dev/sdc

Sletter disken og kopiering går i gang?

På forhånd tak.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

dd overskriver hele disken med den anden disks indhold saa nej det er ikke nodvendigt at toemme den foerst.

Gparted raporterede at den mente at have fundet 2 NTFS partitioner men det er da ikke hvad du havde foer? Hvis ikke detvar det du havde saa hjaeler det dig jo ikke at gendanne sadan to. Kan det eventuelt vaere du havde 2 Virtuelle Windows maskiners diske liggende og det er dem den er stoet pa? Er der noget fra dem du gerne vil have igen?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den fejl du viser i videoen er pga. du havde sdc1 monteret imens du forsogte at oprette 2 nye (NTFS) partitioner paa disken hvilket jo lidt maa gaa galt, isaer naar du saa vaelger ikke at afmontere det. Den efterfoelgende fejl ser ud til at skyldes at det NTFS du forsoegte at genoprette ikke er i godt nok stand til at blive monteret, dette kunne let vaere tilfaeldet hvis det kommer fra en fragmenteret virtuel maskines disk fil. 20GB er jo heller ikke naer hvad du soeger.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:dd overskriver hele disken med den anden disks indhold saa nej det er ikke nodvendigt at toemme den foerst.

Gparted raporterede at den mente at have fundet 2 NTFS partitioner men det er da ikke hvad du havde foer? Hvis ikke detvar det du havde saa hjaeler det dig jo ikke at gendanne sadan to. Kan det eventuelt vaere du havde 2 Virtuelle Windows maskiners diske liggende og det er dem den er stoet pa? Er der noget fra dem du gerne vil have igen?

Tænkte det godt, så er det afklaret og den er i gang igen! :-)

Ja, det var faktisk også min tanke, og jo jeg havde Virtualbox og mindst 1 partition på 20Gb og nej dem kan jeg desværre ikke bruge til en døjt, men det ser ud til det er alt den finder med Gparted+Gpart.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Den fejl du viser i videoen er pga. du havde sdc1 monteret imens du forsogte at oprette 2 nye (NTFS) partitioner paa disken hvilket jo lidt maa gaa galt, isaer naar du saa vaelger ikke at afmontere det. Den efterfoelgende fejl ser ud til at skyldes at det NTFS du forsoegte at genoprette ikke er i godt nok stand til at blive monteret, dette kunne let vaere tilfaeldet hvis det kommer fra en fragmenteret virtuel maskines disk fil. 20GB er jo heller ikke naer hvad du soeger.

Ja, det er også dertil jeg er nået, troede dog den skulle være monteret før den kunne ses og dermed bruges?

Det er måske slet ikke nødvendigt?

Ville også have været ligemeget om jeg valgte "ja" igår istedet for nej, da det jo blot var min NTFS den fandt.

Disken var så vidt jeg husker NTFS da jeg købte den, og da lavede jeg den straks om til EXT4, men der har jeg så brugt Virtualbox og XP til min MP3 afspiller der har en slags beskyttelse hvor man KUN får lov at smide musik ind via et program til Windows, men det bruger jeg heldigvis ikke mere, så slipper for det pt.

Hvis Windows ryger ind igen, bliver det udelukket for at spille nyere spil, og så får det sin helt egen disk! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

Ahh, nu kan jeg se hvor jeg fik det "ddrescue" fra:

http://geekyprojects.com/data-recovery-2/best-data-recovery-software-top-10-list/

Læser lidt på denne guide:

http://geekyprojects.com/storage/how-to-recover-data-even-when-hard-drive-is-damaged/

Ubuntu Rescue Remix and Ddrescue

Ubuntu Rescue Remix is a Linux Live CD. It already comes with a whole array of data recovery tools. One of them is Ddrescue. Ddrescue, is one of the best data recovery programs available and it is free. Ddrescue works by extracting a raw image of your hard drive and transferring it to another drive. It extracts data bit by bit, regardless of the file system on the drive. The reason it works even when hard drives are dying is because Ddrescue retries several times and even tries to read data backwards. The procedure sometimes can take days, but it is very effective.

Ser ud til jeg skal bruge både ddrescue og Ubuntu Rescue Remix, så må vente til jeg får DVD skiver hjem igen snarest.

Ser også ud til denne:

sudo dd if=/dev/sdi of=/dev/sdc

Ikke er nødvendig hvis jeg følger denne guide da det ser ud til de gør det på en lidt anderledes måde.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Spotten skrev:Ja, det er også dertil jeg er nået, troede dog den skulle være monteret før den kunne ses og dermed bruges?

Hele oevelsen gaar ud paa at disken ikke er ok til normal brug og skal laeses paa en usedvanlig maade. Det er der med ogsaa bedst at undgaa normal brug da det kan skade den data som ikke kan ses.

Da det ikke er mig der har skrevet den guid er forgaar den ikke helt paa samme maade som jeg forslaar :p

Jeg forslaar stadig at du satter photorec til at grave saa meget data ud fra disken som den kan, det behoeves du ikke en dvd eller andet for.

Hele den guide svare til den ene kommando jeg har vist dig med dd. Din harddisk er desuden ikke skadet, du har overskrevet partitionen.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:
Spotten skrev:Ja, det er også dertil jeg er nået, troede dog den skulle være monteret før den kunne ses og dermed bruges?

Hele oevelsen gaar ud paa at disken ikke er ok til normal brug og skal laeses paa en usedvanlig maade. Det er der med ogsaa bedst at undgaa normal brug da det kan skade den data som ikke kan ses.

Da det ikke er mig der har skrevet den guid er forgaar den ikke helt paa samme maade som jeg forslaar :p

Jeg forslaar stadig at du satter photorec til at grave saa meget data ud fra disken som den kan, det behoeves du ikke en dvd eller andet for.

Hele den guide svare til den ene kommando jeg har vist dig med dd. Din harddisk er desuden ikke skadet, du har overskrevet partitionen.

Det passer ikke, guiden henviser både til at råkopiere, samt at flytte den kopierede data videre til endnu en ny disk for gendannelse af filer, har læst den adskillige gange nu for ikke at misforstå noget som helst.

Hvorfor nævnes denne kommando så slet ikke i denne guide?

Der står jo f.eks man skal umont disken før man genstarter, det vidste jeg f.eks ikke med den kommando du gav mig til at kopiere denne rå data over på den anden disk

sudo dd if=/dev/sdi of=/dev/sdc
så det kunne jeg jo ikke vide man skulle huske, men du skrev man skulle genstarte efter den havde lavet den rå kopi, hvilket jeg også gjorde.

Restoring the Raw Image

When finished getting the image, unmount your destination drive by issuing the following command:

sudo umount /dev/sda

and turn the computer off. If you don’t unmount the drive before turning the computer off, the “lshw” command will have a hard time finding this same drive next time your run the command (notice the command is spelled umount not unmount).

Udover dette nævnes der også photorec som regel laver et større rod end man kan gennemskue, derfor vælger jeg at bruge denne guide nu, også fordi den IKKE kun er til ødelagte/defekte/døde drev, men også til mistede filer på partitioner/diske.

F.eks her: (Tidligere indlæg i denne tråd, side1)

Rattus Norvegicus skrev:Sidder lidt i samme knibe med en harddisk der er begyndt at fejle rigtigt grumt, og jeg forsøgte først med testdisk og er nu igang med photorec.

Prøv i første omgang med testdisk om du kan være mere heldig end mig, da dette program med lidt held kan gendanne filer og mapper med navne og struktur, hvor photorec oftest bare gendanner filerne helt forkert.

Ifølge dem, den bedste løsning til at gendanne data som er slettet:

Ddrecue is not at the top of my list for nothing. Ddrescue truly works magic when you have to recover data off a bad hard drive, and when I say bad I mean it literaly. Ddrescue works by extracting a raw image from a bad hard drive to a good one, what makes it good is that it tries to obtain that image in every which way it possibly can, even reading data backwards. This makes Ddrescue VERY effective even when trying to recover data off hard drives with mechanical malfunctions. Obviously Ddrescue cannot recover data in 100% of cases because there are factors outside it powers, like hard drives with bad logic boards, plates that do not spin, stuck heads, bad heads, etc. However, if it can be recovered, Ddrescue will do it.

http://geekyprojects.com/data-recovery-2/best-data-recovery-software-top-10-list/

Som jeg forstår denne quote, så er det nemmere hvis disken ikke er ødelagt, og ikke altid muligt hvis disken er FOR ødelagt, så gætter på det burde være nemmere idet min disk jo ingen fysik skade har.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå, da jeg ikke har en tom DVD prøver jeg lige med photorec og ser hvad der sker, det kan jo altid gøres om så længe jeg ikke piller ved originalen.

Den er nok snart færdig vil jeg tro med at rå-kopiere, så går i krig så snart den er færdig og regner med jeg lige optager skærmen imens så andre måske kan bruge det til noget, hvis det altså går godt! :-)

Prøver nok også lige testdisk, så er alt snart prøvet.

Kan jo altid slette mine 2 nye diske igen når det går galt og starte forfra selvom det tager en krig! :-)

P.s Ser ud til Photorec er en del af Testdisk.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Spotten skrev:
AJenbo skrev:

Det passer ikke, guiden henviser både til at råkopiere, samt at flytte den kopierede data videre til endnu en ny disk for gendannelse af filer, har læst den adskillige gange nu for ikke at misforstå noget som helst.

Hvorfor nævnes denne kommando så slet ikke i denne guide?

Der er mere en 1 måde at gøre en ting på. Den kommando jeg viste dig råkopiere data til en ny disk i et huk (eller fil hvis du ændre of). Når man genstarter afmontere systemet selv alle diske. Jeg havde så heller ikke regnet med at du ville have monteret disken da det ikke var noget jeg havde skrevet du skulle gøre og du ikke havde skrevet det var noget du havde gjort. Det er meget muligt jeg ikke er gået så dybt i detaljer som den guide, men der skal sikkert også være en ting eller 2 som de har misset.
Jeg har også selv henvist til at photorec ikke laver det mest overskuelige recover og forslået at du prøvede nogle af de programmer på den top 10 du linker til sidst i indlæget, og som sagt har jeg ingen erfaringer med Ddrescue, men så vidt jeg kan tyde både ud af beskrivelsen af programmet samt den guide du linkede til kan den ikke rede filer fra din disk men blot kopiere den hvilket du allerede har gjort med den kommando du fik af mig. Beklager jeg forsøger at gøre det simpelt for dig.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Du skal ikke beklage, jeg har fået lavet ALT for meget rod i det da jeg heller ikke vidste hvor jeg skulle starte, så du må endelig ikke tro det var ment som kritik af dig og din hjælp, slet slet ikke! Den er meget påskønnet skal du vide, jeg har det blot med at blive forvirret nemt, så det er nok mere deri det hele ligger.

Jeg ved godt det umiddelbart kun virker til at være en kopiering af data som sudo dd if=/dev/*** of=/dev/*** også gør, men så vidt jeg kan se guiden så skriver de også man skal bruge en tredje disk, nemlig til at pakke det rå billede ud fra kopi'en til endnu en ny tom disk, og som jeg forstår det, så skulle dette være gendannelsen af de filer den finder i kopien med de rå data, ellers har jeg fået helt forkert fat i det.

Uanset hvad, denne guide kræver en CD/DVD, jeg har nu fået skaffet en, men jeg prøver som skrevet bare alle løsninger da det jo blot tager sin tid, så det skal nok gå i orden.

Igen undskyld hvis jeg har fået givet udtryk for noget var din skyld! :-) Det er UDELUKKET min da det er mig der taster på tastaturet, er kun glad for ALT jeres hjælp, om det virker eller ej! :-)