Efter 3 succesfulde installationer af 12.04 på 3 bærbare, med Windows og Ubuntu, var turen kommet til min stationære HP, hvor jeg havde Vista og 10.04. Efter back ups, slettede jeg begge diske, for at starte på en frisk! Jeg havde kørt dual boot med Vista og 10.04, og det har fungeret rigtig godt!I med genoprettelsesdisken og -- lang næse--- alvorlig fejl-- noget med en nylig ændring i software - og eller hardware, muligvis et externt drev, som er fjernet i utide!!Efter adskillige forsøg, med samme fejlmelding, finder jeg en anden Vista, loader op, går til kommandoprompt, og kører Bootrec.exe, med diverse switche, men intet hjælper! så indlæser jeg den anden Vista, og installerer den på første Harddisk(320 Gb). Derpå installerer jeg 12.04 på den anden harddisk, (ligeledes på 320 Gb), herunder fortæller den at den installeres side om side med Vista. efter endt install og reboot forventer jeg at se grub dukke op, med diverse valg, men dette sker ikke, comp. starter op i Vista! Æv-Æv-Æv. Tilside med skidtet til næste aften, hvor hele proceduren gentages, kun for at ende op md samme resultat! Jeg mener at jeg på et tidspunkt under install af ubuntu så et glimt af noget med grub og sdf.
Jeg er nu moden for gode forslag af enhver art, men skal lige anføre at jeg af flere grunde er nødt til at at beholde Vista.
Grub pist væk efter installation!
-
- Geografisk sted: furesø kommune
Re: Grub pist væk efter installation!
Hej.
Nu ved jeg ikke hvilke grunde der er til at skulle beholde vista. Men hvis det er pga noget software som ikke kræver "meget" plads ville jeg overveje at køre vistaen som en virtuel maskine.
Det er så ikke heldigt hvis du skal bruge det til programmer som er tunge, f.ex. spil eller grafiske programmer. Men de fleste kontor programmer kan sagtens køres virtuelt.
Jeg har selv på en nyere stationær der er rimeligt udstyret, på den kører jeg bla en win xp jeg kan forbinde til mit arbejde med via citrix, en windows 7 pro som jeg bruger til at spille CIV V i fuld skærm og et par andre ting som kræver windows. De to kører rent virtuelt oven på min Ubuntu 12.04 64 bit
Nu ved jeg ikke hvilke grunde der er til at skulle beholde vista. Men hvis det er pga noget software som ikke kræver "meget" plads ville jeg overveje at køre vistaen som en virtuel maskine.
Det er så ikke heldigt hvis du skal bruge det til programmer som er tunge, f.ex. spil eller grafiske programmer. Men de fleste kontor programmer kan sagtens køres virtuelt.
Jeg har selv på en nyere stationær der er rimeligt udstyret, på den kører jeg bla en win xp jeg kan forbinde til mit arbejde med via citrix, en windows 7 pro som jeg bruger til at spille CIV V i fuld skærm og et par andre ting som kræver windows. De to kører rent virtuelt oven på min Ubuntu 12.04 64 bit
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
hvis du har valgt at installere GRUB opstartsindlæseren på sdf skal du også vælge at have computeren til at starte fra den disk i BIOS.
Du kan også geninstallere (eller blot installere) grub på den disk du ønsker via denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
Du kan også geninstallere (eller blot installere) grub på den disk du ønsker via denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
-
HejJenbo; når jeg kører kommandoen sudo grub-install, får jeg svaret "command sudo unknown" og så er jeg lige vidt!, så hvad gør jeg nu?
andy
-
- Admin
Øh hvor skriver du kommandoen.
-
AJenbo skrev:Øh hvor skriver du kommandoen.
Det var i din henvisning til installation/geninstallation af Grub2!
Efterfølgendehar jeg imidlertid fundet ud af at man ved manuel partitionering får en mulighed for at angive hvilket drev der skal rumme opstartslæseren, så Ubuntudelen af problemet er nu løst,! Resten må jeg afklare med Microsoft og Hewlwtt Packard!
Jeg markerer derfor problemet som løst, tak for hjælpen!
andy
-
- Admin
Hvis det var den normale terminal i Ubuntu du skrev kommandoen i virker det meget mystisk at du skulle få en fejl, måske grub var blevet afinstalleret?? Godt at du har fået løst dit problem.