Langsom computer.....hvorfor?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
peterholm

Langsom computer.....hvorfor?

Indlæg af peterholm »

Jeg ved godt at det er er ret bredt spørgsmål, men jeg har haft denne oplevelse med min gode gamle computer:

I 2006 købte jeg en Dell Inspiron 6400. Den har været brugt både på arbejde og privat siden. Dvs. tændt ca. 12-14 i døgnet 6-7 dage om ugen.
Jeg købte den med Windows, og har genne tiden haft en del progammer installeret, bl.a. to forskellige ERP systemer og Officepakken. Med tiden blev computeren gradvist langsom, og jeg var overbevist om at det var de efterhånden mange progammer og opdateringer fra MS som var med til at sløve den.

For ca et år siden tog det store skridt, og gemte min dokumenter på en ekstern harddisk, og formaterde computeren ved at skifte til Ubuntu. Og miraklet udeblev da heller ikke: Min gamle Dell belv faktisk lynhurtig. Hurtigt opstart og klar til brug. Hurtigt opstart af nye programmer. Min intallation bestod af Ubuntu 11.10, OO, som blev skiftet til Libra Office, Thunderbird med Lightning. Ialt sagde listen 89 programmer.

Nu har jeg installeret lidt flere programmer bla. Wine i håb om at få et DAKO program til at virke. Nu er jeg oppe på 112 programmer.

Men fakta er, at min computer igen er blevet langsom. Den kører meget godt, men er blevet langsomere i opstartern, og til tider står den bare og tæver i et eller andet. Og mens det står på, kan jeg ikke åbne systemovervågning, for at se hvad der tapper energien.

Hvor starter man på en fejlsøgning?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Langsom computer.....hvorfor?

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil forslå du installere htop, og når det så skert igen, starter terminalen og skriver htop. htop er en system overvågning der køre via terminalen.

Se efter om det ikke er harddisken der arbejder meget når du oplever det, enten via lapen på computeren eller ved at lytte efter den hvis det er en mekanisk disk. Det er ofte dette der er problemet når det ikke er muligt at åbne ting mens maskinen hænger da den ikke kan indlæse data.

Du kan forsøge at installere og køre programmet iotop (skal køre med sudo), som er et terminal program der overvåger disk aktivitet fra de forskellige programmer.

Den lagsomme opstart kan skyldes fragmentering af disken eller at du har installeret software der har tilføjet ekstra moduler til kernen (eks. virtualbox). Det kan også være din harddisk er slidt og skal lave mange fejl korigeringer, åben eventuelt Diskredskaber og se om der er noget der stikker ud under SMART - data.
peterholm

Indlæg af peterholm »

Jeg har været gennem diskredskaber, og der er ok i SMART.

Jeg vil prøve htop. Men først skal jeg lige have noget back-up og have sat mig ind i brugen af terminalen.Sidste gang jeg prøvede, gik min computer i sort, og jeg måtte lave en ny installation :)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

For at indikere om der bliver kørt flere processer end der er ram til, så prøv og kig på

Kode: Vælg alt

free -m

Den følger med systemet, og giver et output der matcher

titanus@debie:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          8114       1258       6855          0        144        626
-/+ buffers/cache:        487       7627
Swap:         1905          0       1905
titanus@debie:~$

m'et efter kommandoen beder free om at vise alle enheder i megabytes, og de to linier der er værd at undersøge er den første og den tredje.

Den første viser hvor meget ram systemet har til rådighed (8114) og derefter hvor meget der er brugt (1258). Tallene er, så vidt jeg kan forstå, ikke 100% nøjagtige, men de giver stadig en god idé om hvordan tingende ser ud.

Den tredje linie fortæller først hvor meget swap systemet har til rådighed (1905), og dernæst hvor meget der er i brug (0).

Er alle rammene brugt, og bliver swap'en fyldt, så ligger problemet ganske simpelt i at du køre mere end maskinen kan klare :) Prøv og kør kommandoen lige efter opstart, under normal belastning og under fuld belastning og se hvad free siger.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

@Peter Holm

Gider du ikke lige smide nogle flere data, for antallet af programmer er nærmest irrelevant.

HD størrelse - og partitionering - brugt/ledig plads
RAM
Grafikkort

Hvilke(n type) programmer "tæver" den i?

Hvilke store programmer har du installeret?
Har du installeret (mange) programmer der ikke kommer fra Ubuntu's repositorier?

PS Det tager sjældent mere end ½-1 time at ominstallere - og rent tidsmæssigt er det langt hurtigere at ominstallere og gendanne backup end det er at fejlsøge.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, men der er godt nok ikke noget farligt ved de kommandoer vi har nævnt her de viser bare info om din computer og kan ikke ændre på systemet på nogen måde. Terminalen er ikke mere farlig en den grafiske brugerflade hvor du også kan ødelægge dit system hvis du bruger de rigtige programmer forkert ;) Men man kan jo også bare se det som en god grund til altid at have et backup.
uglspil
Geografisk sted: amager

Indlæg af uglspil »

Jeg har en situation, der umiddelbart lyder til at minde om den peterholm beskriver. Installerede 11.10 i november på min aldrende macbook 1.1. Havde tidligere prøvet at geninstallere OS X 10.4 flere gange. Efter hver ny-installation var komputeren mægtig hurtig, men tabte fuldstændig pusten efter et par dage.
Efter ca. 2-3 måneder er 11.10-installationen også blevet væsentligt langsommere, efterhånden ligeledes grænsende til ubrugelig.

Jeg har ryddet op med Bleachbit
(som foreslået af christian.arvai her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=16172)
det hjalp en bitte smule.

Ved at læse ovenfor her i tråden, studsede jeg imidlertid over det resultat jeg får af

free -m

~$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 465 454 11 0 6 230
-/+ buffers/cache: 216 249
Swap: 480 187 292
steffen-randahl@steffen-randahl:~$

Er det mine ram, der er problemet ?
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Lav lige kommandoen igen - og så indsæt resultatet med knappen code herover.

Det er fuldstændigt umuligt at læse dit resultat

tj@tj-ThinkPad-T61:~$ free -m
Mem:          1972       1344        627          0        106        742
-/+ buffers/cache:        495       1476
Swap:         2047          0       2047
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
uglspil
Geografisk sted: amager

Indlæg af uglspil »

beklager, var ikke opmærksom på det ville rykkes rundt

steffen-randahl@steffen-randahl:~$ free -m
Mem:           465        429         35          0          0        185
-/+ buffers/cache:        243        222
Swap:          480        364        115
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du har vist kun 512MB ram som alle er brugt. Du skal efterhånden have 1GB ram for at tingende køre optimalt.
Du kan let se hvad det er der sløver din computer ved at åbne systemovervågning. Hvis en af graferne er i top er dette flaske halen for dit system. Den viser dog ikke harddisk aktivitet.