Ubuntu 12.04 LTS 64 bit- FORFRA!!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Ubuntu 12.04 LTS 64 bit- FORFRA!!

Indlæg af Spotten »

Hej igen.

Jeg har lige fået ny maskine, og klart jeg vælger at bruge 12.04LTS 64 bit da jeg fik af vide ALT virker PERFEKT.

Jeg har prøvet på dvs. måder, kan ikke huske hvordan og hvorledes når man skal gøre det om og om igen 10 gange i træk på forskellige måder når det ikke bare virker fra start.

Så vidt jeg kan se under installationen af Ubuntu 12.04, skulle flash og alt andet allerede virke første gang man "træder" ind i systemet, det er IKKE tilfældet her.

Henter jeg flash fra softwarecenter siger den stadig jeg mangler flash og 9 ud af 10 video på Youtube melder fejl.

Installere jeg Java virker det fint til netbank, men det virker som om denne java laver om i mit flash, ellers er det medibuntu der gør dette.

Jeg ved godt man tager en ting ad gangen, hvilket jeg også gør da det er svært at gøre ALT på een og samme tid.

Jeg vil gerne have netbank virker, flash, og jeg bruger medibuntu's repos også!

Er dette en umulig opgave? Findes der 1000 forskellige løsninger alt efter hvem man spørger?

Virker de alle ens? Eller er der en løsning der er den BEDSTE?

På forhånd tak, orker ikke flere reinstallationer, som man jo bliver tvunget ud i når man skal bruge ens maskine og den ikke virker, trods det tager længere tid at sætte alt op om igen end det gør at vente på et svar.

Jeg lider af post-traumatisk stress syndrom, så måske er det derfor jeg fungere som jeg gør, ingen undskyldning, blot en forklaring hvis nogen sidder og undre sig over mig og alle mine spørgsmål/indlæg.

Endnu engang, på forhånd mange tak.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 12.04 LTS 64 bit- FORFRA!!

Indlæg af Jimmyfj »

Det bedste du kan gøre med de "krav" du opstiller er at hente, og installere Dabuntu. Denne udgave af Ubuntu har altid været rigtig god og stabil, og JA de ting, blandt andre, virker fra start.

Du kan også lave den selv:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=16175&p=106680&hilit=dabuntu#p106680
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jimmyfj skrev:Det bedste du kan gøre med de "krav" du opstiller er at hente, og installere Dabuntu. Denne udgave af Ubuntu har altid været rigtig god og stabil, og JA de ting, blandt andre, virker fra start.

Du kan også lave den selv:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=16175&p=106680&hilit=dabuntu#p106680

Lyder som et projekt for mig, at lave min egen, skal dog lige finde ud af hvad der skal være inde og hvad der ikke skal, da jeg har en tendens til at få hentet de forkerte ting! :-)

Sorry, sikkert bare mig der piller for meget, men jeg føler ikke jeg lærer noget hvis jeg ikke piller og bare sidder og kigger, og jeg prøver så godt jeg nu kan at følge de meget komplicerede guides folk selv skriver eller linker til, desværre er dem folk linker til så forskellige, folk har jo sat deres systemer op på forskellige måde og derfor kan det være svært at finde en med præcis samme "krav" som en selv, hvor Windows er mere kompatibelt pga en korrupt hardwareindustri, desværre.

EDIT:

Nå kan se man skal kende hver en pakke til hvert et program, det virker for mig lidt uoverskueligt lige på stående fod, men det gør så også man ikke får hentet en masse pakker man ikke aner når man gør som jeg gør nu, så det er måske noget jeg bør lære mig selv! :-)

Jeg vil f.eks også gerne kunne redigere video og billede, f.eks RAW billeder fra mit spejlrefleks, og lave om i optagelser lavet med mobil eller kamera, til det format man står og skal bruge, opløsning osv. Til dette bruger jeg f.eks Kdenlive som jeg ved bruger en masse pakker, og jeg mener også at have haft problemer med forskellige formater som h264 pga manglende pakker som jeg ikke kunne huske hvad hed og derfor ikke kunne få det til at virke efter hensigten som det gjorde første gang jeg fik det smidt ind.
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Spotten

Indlæg af Spotten »

Fandt ud af det, ENDELIG! :-)

Tror det er mig der ikke forstår vigtigheden i at installere én ting ad gangen og så se hvad der sker.

Lavede en ren installation, som jeg altid gør faktisk, og smed intet ind, og Youtube virker nu, samt flash er testet på en test side hos Adobe.

Derefter fandt jeg ud af der findes denne OpenJDK 7 Runtime og installerede denne og dette icedtea6-plugin, så langt så godt, nu virker Java og Flash.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Jeg brugere ikke med medibuntu og både flash og java virker fint for mig ud af boksen.

Kan du sige mig om det vil kræve medibuntu under 12.04 hvis man skal spille krypterede DVD`s f.eks?

Eller hvis man skal video/billedredigere?

Eller spiller Quake3?

På forhånd tak.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Nej det er ikke nødvendigt for at se DVD'er:
https://ubuntudanmark.dk/help/10.10/musicvideophotos/video-dvd.php

RAW skulle også virke fint, RAW er dog ikke 1 format så det kan være der er filer fra bestemte kamera der ikke kan læses med de normale RAW programmer.

Jeg tror slet ikke Quake 3 er i det arkiv.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Cool, kan se alle pakkerne ER installeret allerede! ;-)

Jeg kan dog se jeg mangler libmp3lame og libx264 samt nogle flere som jeg kan se ER installeret, da jeg er ved at lave en film om til DVD, altså en hjemmeoptagelse.

Bruger kdenlive til dette og har ikke installeret yderlige, udover selve programmet, fra softwarecenteret.

Jeg forstår ikke helt programmet siger de ikke er installeret når de er.

Det mener jeg også er et problem i Ubuntu, at man fint kan afspille formaterne, men ikke kan konvertere / redigere dem til det man nu end ønsker, om det er DVD eller HD video.

Men ja, må søge videre, finder nok ud af det! :-D
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Når det er redigering af video har jeg rigtig gode erfaringer med pitivi, mener den ligger i softwarecenter. Den kan konvertere i både mpeg, avi og ægte HD

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jimmyfj skrev:Når det er redigering af video har jeg rigtig gode erfaringer med pitivi, mener den ligger i softwarecenter. Den kan konvertere i både mpeg, avi og ægte HD

Du kender ikke til programmet KDEnlive? Der er nemlig en del fede features i jeg godt kunne bruge! :-)

Det er jo en ting at kunne konvertere disse film, men at kunne sætte border på, eller lave andre slags "spas", mener jeg da ikke Pitivi kan?

Tænkte det måske kunne være mit GFX, men jeg har jo kunne lave film i HD før, f.eks optaget mit skrivebord, som kører en dum opløsning der ikke findes profiler på i KDEnlive, 1680x1050, så hvis jeg vælger en HD 1080i profil, siger den det ikke stemmer overens, og jeg kan se de film jeg optager er i 1920 x 1080 hvis det f.eks er på min mobiltlf, og disse kan jeg heller ikke lave om til HD film, som f.eks kan smides på Youtube eller andet hvis man lige skal vise nogen dem.

Jeg mener også at have optaget fint i 1680x1050 før (recordmydesktop) som er en del af KDEnlive, men det kan være jeg simpelthen bare skal ignorere denne advarsel om det ikke stemmer overens med den valgte profil og se om det ikke virker alligevel.

EDIT:

Ligeså snart jeg tilføjer en MOV fil, går programmet ned, prøvede 3 gange. (PiTiVi)

EDIT: Genstartede maskinen, nu arbejder PiTiVi på sagen, ser dog underligt ud!

Smider en fil ind med en opløsning på 1920x1088 og håbede den ville bevare denne størrelse, men det er åbenbart ikke muligt? Det kan kun lave standard DVD opløsning, det er måske fordi programmet er mere egnet til at lave HD til DVD så man kan se sine HD optagelser på DVD?

EDIT: Fik ændret opløsningen, men når jeg trykker "Rendér", står den bare og sover.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der skal betales licens for at enkode MPEG2 (DVD) men det skal der ikke for at afspille det. Det er der for ikke et problem i Ubuntu men et problem omkring valget af DVD formatet.
Kode mæsigt er der desuden relativ stor forskel mellem at kunne skrive og læse et format.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Det kan ikke passe det er ulovligt at lave sine egne film (DVD) af egne optagelser, det nægter jeg at tro på, at bryde krypteringen på en DVD for at kopiere denne er en helt anden sag.

Nogen siger også MP3 er ulovligt, sjovt man kan købe en MP3-afspiller så! :-)

Det må så kaldes at opfordre folk til kriminalitet, da man ikke kan bruge en afspiller uden indhold! :-)
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Spotten skrev:Det kan ikke passe det er ulovligt at lave sine egne film (DVD) af egne optagelser, det nægter jeg at tro på, at bryde krypteringen på en DVD for at kopiere denne er en helt anden sag.

Det må så kaldes at opfordre folk til kriminalitet, da man ikke kan bruge en afspiller uden indhold! :-)

Det er som AJenbo siger et spørgsmål om licenser til de nævnte formater. Du må altså ikke "bare lige" bruge et format, du ikke har licens til at bruge. Og her taler vi proprietære formater som: MPEG2 og MPEG4, H.264, ACC, VMW, MP3, m.fl.

Men hvad i alverden vil du bryde patenter for, når du har Open Source formater som .OGG, Ogg Vorbis, (musik) Ogg Theora (video) FLAC, Free Lossless Audio Codec og mange andre gode formater.

Jeg SKAL gøre dig opmærksom på, at det er ulovligt at benytte software, du ikke har licens til, herunder ovennævnte proprietære formater uden licens. Det har altid været kutyme her på forum at vi ikke støtter proprietære formater men gør hvad vi kan for at fremme FOSS formaterne.

Ingen må opfordre brugere, uanset platform til at bryde lovgivningen omkring licenskrævende formater (software (MP3 er en kompressionsalgoritme), altså er MP3 et software-format, som tilmed er patenteret).

Så NEJ, du må IKKE konvertere videoer og musik til formater du ikke har en gyldig licens til.

Du må GERNE kopiere en musik-Cd du har købt ind på din Pc, men du må ikke rippe den til et format, du ikke har licens til at bruge. Hvem gider i øvrigt også lytte til en MP3-fil når vi har FLAC-formatet? Har du først én gang lyttet til et musiknummer i FLAC-formatet gider du ikke lytte til MP3 længere.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå, er ved at live en LIVE-CD med UCK (UbuntuCustomizeKit).

Jeg tænkte på om man ikke kan tilføje enkelte pakker, men jeg ved ikke hvordan man downloader dem?

Hvis jeg f.eks bruger synaptic, skal jeg så bare vælge den der hedder "hent kun pakkefiler"?

Det ville være noget nemmere, at man have de småting man nu bruger allerede idet systemet er lagt ind, f.eks ens yndslingsprogrammer osv.

På forhånd tak.

EDIT: Det gik galt før jeg nåede til delen med pakker, så det kan være det samme, her er build.log:

http://pastebin.com/YezeTKJW
Senest rettet af Spotten 20. maj 2012, 04:53, rettet i alt 1 gang.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jimmyfj skrev:
Spotten skrev:Det kan ikke passe det er ulovligt at lave sine egne film (DVD) af egne optagelser, det nægter jeg at tro på, at bryde krypteringen på en DVD for at kopiere denne er en helt anden sag.

Det er som AJenbo siger et spørgsmål om licenser til de nævnte formater. Du må altså ikke "bare lige" bruge et format, du ikke har licens til at bruge. Og her taler vi proprietære formater som: MPEG2 og MPEG4, H.264, ACC, VMW, MP3, m.fl.

Men hvad i alverden vil du bryde patenter for, når du har Open Source formater som .OGG, Ogg Vorbis, (musik) Ogg Theora (video) FLAC, Free Lossless Audio Codec og mange andre gode formater.

Jeg SKAL gøre dig opmærksom på, at det er ulovligt at benytte software, du ikke har licens til, herunder ovennævnte proprietære formater uden licens. Det har altid været kutyme her på forum at vi ikke støtter proprietære formater men gør hvad vi kan for at fremme FOSS formaterne.

Ingen må opfordre brugere, uanset platform til at bryde lovgivningen omkring licenskrævende formater (software (MP3 er en kompressionsalgoritme), altså er MP3 et software-format, som tilmed er patenteret).

Så NEJ, du må IKKE konvertere videoer og musik til formater du ikke har en gyldig licens til.

Du må GERNE kopiere en musik-Cd du har købt ind på din Pc, men du må ikke rippe den til et format, du ikke har licens til at bruge. Hvem gider i øvrigt også lytte til en MP3-fil når vi har FLAC-formatet? Har du først én gang lyttet til et musiknummer i FLAC-formatet gider du ikke lytte til MP3 længere.

Så installere man blot Virtualbox og Windows samt sit KØBTE nero program, så er den skid slået? Så kan man brænde ALT det man vil, da man har betalt licens for det? Korrekt?

Ja, bruger også kun MP3 når det skal være småt, bruger selv FLAC til at rippe mine CD`er med, det er som du siger, MEGET bedre, ellers kan det være lige meget om man har et superfedt anlæg jo! ;-)

Men tak for forklaringen, nemt at forstå og jeg smider Windows ind en af dagene da jeg gerne vil have lov til at lave mine optagelser (lavet med mobil i fuld HD) til DVD's så folk kan se dem, da de jo er mine og derfor gerne må ses af andre end mig selv da jeg ejer alle rettighederne.

Forstår bare ikke, jeg har før kunne dette i Ubuntu, uden problemer, både h.264, MPEG2 og MP4 osv. Mener det var under 9.04 eller 9.10, det var dengang en skærmoptagelse af mit Ubuntu jeg lavede til en HD film og smed på Youtube, ikke noget vigtigt, men rart at kunne disse ting, hvis man vil det.
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Superfedt anlæg??

Piega C10 htt
Primare A32
Primare PRE32
Primare CD32