Harddisk pist væk..

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Ramsam
IRC nickname: ramsam

Harddisk pist væk..

Indlæg af Ramsam »

Hej Alle
Håber på lidt hjælp til installationen af 12.04..
Har fået installeret ubuntu på computeren, men nu er harddisken forsvundet.. Hvordan får jeg den frem igen?
Det er en 250 GB SATA harddisk. Har kigge forskellige steder på nettet. Et af forslagene er at man åbner en terminal og taster sudo dmraid -eR, men når jeg gør det beder systemet om et password og vil derefter ikke lade mig skrive noget som helst. Det er som om den låser keyboardet.
Har også prøvet at kigge efter AHCI i Bios, men det findes ikke derinde(eller jeg kan ikke finde :D )
Håber der nogen der kan hjælpe ;)

MVH.
Ramsam
torp
IRC nickname: top

Re: Harddisk pist væk..

Indlæg af torp »

Hej tastaturet er ikke låst man kan bare ikke se det man skriver så skriv du rolig og tryk enter
Ramsam
IRC nickname: ramsam

Indlæg af Ramsam »

Hey, tak for svaret.
Når jeg skriver sudo dmraid -eR kommer den og siger command not found. Er der nogen anden løsning?
torp
IRC nickname: top

Indlæg af torp »

hej hvad mener du med hardisken er forsvundet hvis du kan skrive i en terminal har du da en harddisk
der virker så hvis du ikke har flere diske, er den ihvertfald ikke væk nu kender jeg ikke den version du bruger
jeg ligger stadigvæk og roder med 10.04 men hvis du skal have flere diske kan du jo prøve og starte programmet gpart op så kan du se hvad du har på maskinen
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Du må beskrive det lidt bedre.

Hvor meget eller lidt ved du om ubuntu?

Hvor langt når du i opstart?

grafisk skrivebord?
kun terminal, med mulighed for login?
eller slet ikke til login?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Hvis du har grafisk brugerflade, så har du uden tvivl også en harddisk...

med programmet, "diskredskab", kan vise dig både hvad du har af fysiske harddiske og partitioner på disse.

burde være installeret som standard.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ramsam skrev:Hey, tak for svaret.
Når jeg skriver sudo dmraid -eR kommer den og siger command not found. Er der nogen anden løsning?

dmraid er til hvis du har et RAID der er gået ned, hvis ikke du bevist har sat et RAID op mellem flere harddiske har du ikke nogen gav af den kommando.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Ramsam skrev:Hej Alle
Håber på lidt hjælp til installationen af 12.04..
Har fået installeret ubuntu på computeren, men nu er harddisken forsvundet.. Hvordan får jeg den frem igen?
Det er en 250 GB SATA harddisk. Har kigge forskellige steder på nettet. Et af forslagene er at man åbner en terminal og taster sudo dmraid -eR, men når jeg gør det beder systemet om et password og vil derefter ikke lade mig skrive noget som helst. Det er som om den låser keyboardet.
Har også prøvet at kigge efter AHCI i Bios, men det findes ikke derinde(eller jeg kan ikke finde :D )
Håber der nogen der kan hjælpe ;)

MVH.
Ramsam

At dømme ud fra antallet af indlæg fra din side vil jeg tillade mig at antage, at du er ret ny bruger af Ubuntu/Linux?

Du nævner en 256GB disk, som du ikke kan finde? - Hvis du har installeret Ubuntu på et system med denne disk som eneste disk i systemet er det den, du kører på, når Ubuntu er oppe at køre. Men modsat dine måske forventninger, så har harddiske under Linux ikke noget drev-bogstav som under Windows (C:\> o.s.v.) men partitioner. Din harddisk vil, fordi det er en SATA-disk hedde /dev/sda under Linux. Havde det været en IDE-disk ville disken have heddet /dev/hda.

Det drev jeg fornemmer du "mangler" findes i Ubuntu (og alle andre GNU/Linux-distros) som /Home, eller /home. Under Ubuntu 12.04 finder du denne mappe i menuen til venstre som Hjemmemappe. (Lige under Ubuntu-logoet).

Er det en intern disk 2 skal du klikke på Ubunto-logoet i menuen i venstre side og vælge "diskredskab". Start programmet og du vil kunne se de diske du har på systemet, henunder mounte diske, som endnu ikke er mounted.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500