Fejl i swap?!
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Fejl i swap?!
Hej.
Jeg var lige inde i G-parted, og det ser ud til min swap er istykker eller lign?
Her kan man se den:
http://peecee.dk/upload/view/367027/full
Overvejer at geninstallere bare for at se om det hjælper. går jo SUPERSTÆRKT på en SSD!
Jeg var lige inde i G-parted, og det ser ud til min swap er istykker eller lign?
Her kan man se den:
http://peecee.dk/upload/view/367027/full
Overvejer at geninstallere bare for at se om det hjælper. går jo SUPERSTÆRKT på en SSD!
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
-
Re: Fejl i swap?!
P.s Hvis jeg geninstallere, vil det så være nødvendigt med en større swap end 10GB? Har 8GB RAM pt. men fandt ud af mit MB kan kører med 4 klodser i Dual channel, så smider 2 x 4Gb i mere snarest, så der er 16GB systemram.
-
-
- Geografisk sted: Fredericia
Hvorfor ikke bare starte op fra en bootcd, og så formatere den om som swap?
Placeringen er jo registreret.
Modsat. det er ALTID noget lort, når der sker fejl på harddisken, og ender som regel altid med total sammenbrud. Så jeg ville overveje at mere grundlæggende tjek af hele HD'en
Og hvis du sætter 16GB i bør du også have 16 Gb swab, i det tilfælde at du bruger sleep/dvale funktioner.
Men hvad skal du overhovedet bruge den mængde RAM til?
Modsat. det er ALTID noget lort, når der sker fejl på harddisken, og ender som regel altid med total sammenbrud. Så jeg ville overveje at mere grundlæggende tjek af hele HD'en
Og hvis du sætter 16GB i bør du også have 16 Gb swab, i det tilfælde at du bruger sleep/dvale funktioner.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
thj01 skrev:Hvorfor ikke bare starte op fra en bootcd, og så formatere den om som swap?
Forstår ikke helt? Hvad skal jeg formatere om som swap? Når man vælger swapområde, er feltet "formater" ikke gyldigt her.
Jeg booter fra LIVE-CD og vælger så installér, og så bruger jeg den mere advancerede måde at dele disken op på, laver en /, derefter en swap, og så resten som /home, formatere altid /home og / men når jeg f.eks vælger "kryptér hjemmemappe" nu, så laver den øjeblikket en fejl jeg ikke kan gemme da jeg ikke har adgang til systemet og ikke kan tage et screenshot.
Hvis jeg fravælger kryptér hjemmemappe, så er der ingen fejl i starten, men min swap er stadig markeret som "fyha" af Gparted.
Måske en fejl i GParted?!
Ang. RAM, så er det fordi de er SÅ billige at man ligeså godt kan fylde op når der er mulighed for det, havde jeg vidst dette fra starten, havde jeg smidt 32GB i.
P.s SSD'en som mit system ligger på er helt ny og jeg tror ikke den forvolder problemer, jeg tror det er min krypterede hjemmemappe den ikke kan lide, den plejer man jo også bare at "mounte" igen så man har sine ting når man kommer ind, men jeg valgte at slette den da det var nemmere, også hvis den indeholdte fejl, pga. denne fejl i swap.
P.P.S Troede egentlig ikke et system kunne kører uden en swap?
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Spotten skrev:thj01 skrev:Hvorfor ikke bare starte op fra en bootcd, og så formatere den om som swap?
Forstår ikke helt? Hvad skal jeg formatere om som swap? Når man vælger swapområde, er feltet "formater" ikke gyldigt her.
Jeg booter fra LIVE-CD og vælger så installér, og så bruger jeg den mere advancerede måde at dele disken op på, laver en /, derefter en swap, og så resten som /home, formatere altid /home og / men når jeg f.eks vælger "kryptér hjemmemappe" nu, så laver den øjeblikket en fejl jeg ikke kan gemme da jeg ikke har adgang til systemet og ikke kan tage et screenshot.
Hvis jeg fravælger kryptér hjemmemappe, så er der ingen fejl i starten, men min swap er stadig markeret som "fyha" af Gparted.
Måske en fejl i GParted?!
Ang. RAM, så er det fordi de er SÅ billige at man ligeså godt kan fylde op når der er mulighed for det, havde jeg vidst dette fra starten, havde jeg smidt 32GB i.
P.s SSD'en som mit system ligger på er helt ny og jeg tror ikke den forvolder problemer, jeg tror det er min krypterede hjemmemappe den ikke kan lide, den plejer man jo også bare at "mounte" igen så man har sine ting når man kommer ind, men jeg valgte at slette den da det var nemmere, også hvis den indeholdte fejl, pga. denne fejl i swap.
P.P.S Troede egentlig ikke et system kunne kører uden en swap?
Hvis du vil formatere noget på din disk i runtime, f.eks. din swap, så skal du lige huske at afmontere din disk. Du kan ikke formatere en mounted disk.
Med hensyn til dine RAM/swap, så bruger jeg den løsning der siger, at har jeg f.eks. 4 GB RAM i maskinen, så sætter jeg min swap til det halve = 2GB for ikke at systemet skal stå og swappe konstant. Jeg synes selv, at jeg har fået mere ud af det m.h.t. speed overall.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Det ved jeg, men tak alligevel!
Dvs. du tilråder det havle af ens RAM mængde for at sige det kort?
Så 20Gb swap med 16Gb RAM er ikke at foretrække, som jeg er i gang med?
Jeg har fået løst problemet, det var enten krypteringen, eller at jeg ændrede lidt i størrelsen på partitionerne.
Normalt bruger jeg:
/ = 30485 (Starten af disken, Primær).
/swap = 5125 med 2Gb RAM installeret (min gamle maskine) her har jeg brugt 10Gb swap til 8Gb RAM. (Slutningen af disken, Logisk).
/home = resten af disken. (Starten af disken, Logisk).
Nu har jeg valgt:
/ = 30480 for at se om det var de 5 der gjorde det gik galt.
/swap = 20480 (Forebereder til nye RAM).
/home = resten af disken.
Sådan BØR det se ud, kryptering eller ej:
http://peecee.dk/upload/view/367035
Dvs. du tilråder det havle af ens RAM mængde for at sige det kort?
Så 20Gb swap med 16Gb RAM er ikke at foretrække, som jeg er i gang med?
Jeg har fået løst problemet, det var enten krypteringen, eller at jeg ændrede lidt i størrelsen på partitionerne.
Normalt bruger jeg:
/ = 30485 (Starten af disken, Primær).
/swap = 5125 med 2Gb RAM installeret (min gamle maskine) her har jeg brugt 10Gb swap til 8Gb RAM. (Slutningen af disken, Logisk).
/home = resten af disken. (Starten af disken, Logisk).
Nu har jeg valgt:
/ = 30480 for at se om det var de 5 der gjorde det gik galt.
/swap = 20480 (Forebereder til nye RAM).
/home = resten af disken.
Sådan BØR det se ud, kryptering eller ej:
http://peecee.dk/upload/view/367035
-
Din harddisk er lysår langsommere end dine RAM. En Stor swap-fil vil være lig med flere swap-operationer=nedgang i system-hastighed. Swapper dit system meget, så bruger den din disk meget = nedgang i hastighed qua Hdd's ringe speed.
Jeg halvere mængden af mine fysiske RAM for at tvinge systemet til at lave flere operationer i RAM end i swap. Det er gjort mulig af de monster hurtige CPU'er og de ekstremt hurtige RAM blokke.
Halveringen af RAM-mængden, så min swapfil er 2GB, hvor mine fysiske RAM er 4GB kan jeg gøre da jeg ikke bruger Dvale og den slags. Jeg slukker maskinen når jeg er færdig.
Læs evt. denne artikel:
http://www.cyberciti.biz/tips/linux-swap-space.html
Jeg halvere mængden af mine fysiske RAM for at tvinge systemet til at lave flere operationer i RAM end i swap. Det er gjort mulig af de monster hurtige CPU'er og de ekstremt hurtige RAM blokke.
Halveringen af RAM-mængden, så min swapfil er 2GB, hvor mine fysiske RAM er 4GB kan jeg gøre da jeg ikke bruger Dvale og den slags. Jeg slukker maskinen når jeg er færdig.
Læs evt. denne artikel:
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Din harddisk er lysår langsommere end dine RAM. En Stor swap-fil vil være lig med flere swap-operationer=nedgang i system-hastighed. Swapper dit system meget, så bruger den din disk meget = nedgang i hastighed qua Hdd's ringe speed.
Læs evt. denne artikel:
Ok, så laver jeg det om igen igen!
Går jo ikke så længe før jeg får RAM, så kan ligeså godt gøre det mens jeg er i gang, inden jeg får installeret/hentet for meget ned!
Fik ellers swap til at virke nu, det var krypteringen der drillede, der var ellers ingen fejl da jeg valgte kryptering af min hjemmemappe ved første installation på denne SSD, så det må være noget i den del der driller, for jeg har lige prøvet igen med de nye partitionsstørrelser, og det var det samme, den skriver denne besked:
http://peecee.dk/upload/view/367045
-
ubi-usersetup crashed exit code 1 =
P
Fandt dette ved at søge google. Det er hentet fra Launchpad, og det tyder på at det er en bug pakken ubiquity 2.9.8
P
When launching the ubuntu installer from the livecd or when Ubuntu initially starts up, a message is recieved stating
"Ubi-language failed with exit code 1. Further information may be found in /var/log/syslog. Do you want to try running this step again before continuing? If you do not, your installation may fail entirely or be broken.
Happens more than once when started from livecd or normally. The installer freezes when I click continue.
roblemType: Bug
DistroRelease: Ubuntu 12.04
Package: ubiquity 2.9.8
ProcVersionSignature: Ubuntu 3.2.0-5.11-generic-pae 3.2.0-rc5
Uname: Linux 3.2.0-5-generic-pae i686
ApportVersion: 1.90-0ubuntu1
Architecture: i386
CasperVersion: 1.296
Date: Sun Dec 18 18:36:00 2011
LiveMediaBuild: Ubuntu 12.04 LTS "Precise Pangolin" - Alpha i386 (20111218)
ProcEnviron:
PATH=(custom, no user)
LANG=en_US.UTF-8
SHELL=/bin/bash
SourcePackage: ubiquity
UpgradeStatus: No upgrade log present (probably fresh install)
Fandt dette ved at søge google. Det er hentet fra Launchpad, og det tyder på at det er en bug pakken ubiquity 2.9.8
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hvorfor vil du reinstallere?
Hvorfor ikke bare løse problemet?
Det du skal fortælle at /dev/sda5 er er en Linux swap partiton
men før du gør det skal du deaktivere linux swap, da filsystemværktøjer ikke kan være aktive samtidigt med at kernen bruger den (fordi det skaber samtidigheds-(=concurrency) -problemer).
Til alt held kan man også gøre det inde fra Gparted.
Så du kan nu åbne GParted.
(!: Nu skal du passe meget på hvad du gør ellers kan du risikere at tabe du hele indholdet af disken, som i dit tilfælde hedder /dev/sda. )
Du starter Gparted op med superbrugerrettigheder ved at trykke taste tastaturkombinationen ALT+F2, og så indtaste denne kommando i tekstfeltet:
og så trykke på Kør ... knappen.
Skriv igen hvis der stadig ud for punkt 8. står samme fejlmeddelelse som før, for så er der knas med partitiontabellen.
Den skal vi så lige reparere på.
/Lars
Hvorfor ikke bare løse problemet?
Det du skal fortælle at /dev/sda5 er er en Linux swap partiton
men før du gør det skal du deaktivere linux swap, da filsystemværktøjer ikke kan være aktive samtidigt med at kernen bruger den (fordi det skaber samtidigheds-(=concurrency) -problemer).
Til alt held kan man også gøre det inde fra Gparted.
Så du kan nu åbne GParted.
(!: Nu skal du passe meget på hvad du gør ellers kan du risikere at tabe du hele indholdet af disken, som i dit tilfælde hedder /dev/sda. )
Du starter Gparted op med superbrugerrettigheder ved at trykke taste tastaturkombinationen ALT+F2, og så indtaste denne kommando i tekstfeltet:
Kode: Vælg alt
gksudo gparted
og så trykke på Kør ... knappen.
- Vælg /dev/sda som disk øverst til højre.
- markere /dev/sda5
- Vælg via menuen Partition > Swap fra fra, hvis du kun kan vælge Swap på skal du ikke gøre noget, da swap så allerede er koblet fra, du kan også kigge efter swap med:
Kode: Vælg alt
free -m
i en terminal, der gerne skulle rapportere 0 MB i swap - Marker /dev/sda5 igen
- Fra menuen vælg Partition > Formattér til > Linux swap
Gparted lavernu en liste af handlinger nederst. Den skulle gerne skrive: Formatter /dev/sda5 som linux-swap - Tryk på grønt flueben under menuen, nu går Gparted i gang med at arbejde efter du har trykket på anvend kanppen som beskrevet i næste sætning.
den kommer med en advarsel, klik på Anvend knappen.
Min siger så at handlingen blev gennemført planmæssigt, gør din ikke det bør du snarest mulig skifte harddisk/SD.kort eller hvad dunu end kører på, da harddisken/SD-kortet er slidt ned. en reinstallation vil bare placere data i din tidligere linux swap og du vil så opleve ustabil maskine/kernel crashes på grund af korrupte system program filer, eller korrupte data filer. - Tryk på Luk knap (Dialogboksen "Gennemfør de planlagte handlinger").
- marker /dev/sda5, der nu gerne skulle have en linux-swap ud for sig, hvis partitontabellen ikke er ødelagt
- vælg partiton > Swap på
- Du er nu færdig, luk GParted
Skriv igen hvis der stadig ud for punkt 8. står samme fejlmeddelelse som før, for så er der knas med partitiontabellen.
Den skal vi så lige reparere på.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg vidste ikke det kunne lade sig gøre at redde denne swap, og vidste ikke det ville efterlade data på min nye swap hvis jeg bare reinstallerede indtil skidtet virkede, så et kort svar, uvidenhed, blandet med en smule utålmodighed da jeg lige har fået helt ny maskine efter lang tid uden og derfor gerne bare ville have det spillede!
Meget detaljeret guide du har skrevet dér, og mange tak, hvis jeg får problemer igen må jeg bruge den, hvis jeg ikke allerede har problemer efter jeg har geninstalleret hele skidtet om og om igen da jeg ikke vidste bedre?
Jeg har dog sagt den skulle lave en ny tabel hver gang, helt forfra, altså sletter alle partitioner så der kun er ét ledigt område tilbage som jeg så deler op igen.
Jeg har rodet en del med det før og vil da mene jeg har gjort det korrekt, men man kan jo altid blive klogere!
P.s Troede ikke ens system kunne køre uden en swap-fil, under installationen advarer den da hvis man glemmer dette.
Meget detaljeret guide du har skrevet dér, og mange tak, hvis jeg får problemer igen må jeg bruge den, hvis jeg ikke allerede har problemer efter jeg har geninstalleret hele skidtet om og om igen da jeg ikke vidste bedre?
Jeg har dog sagt den skulle lave en ny tabel hver gang, helt forfra, altså sletter alle partitioner så der kun er ét ledigt område tilbage som jeg så deler op igen.
Jeg har rodet en del med det før og vil da mene jeg har gjort det korrekt, men man kan jo altid blive klogere!
P.s Troede ikke ens system kunne køre uden en swap-fil, under installationen advarer den da hvis man glemmer dette.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Spotten skrev:P.s Troede ikke ens system kunne køre uden en swap-fil, under installationen advarer den da hvis man glemmer dette.
kernen kan sagtens klare sig uden, hvis du altså har RAM nok.
Har kernen ikke RAM nok vil kernens kill-feature gå i gang, dvs. at kernen beskytter Ubuntu* mod løbske programmer ved at smide dem af CPUen og slette programmet i RAM.
Typisk går det ud over det program der bruger mest RAM.
Sker det for dig vil du opleve at programmer uden videre bare lukker ned. Kernens kill-feature er dog så rar at fortælle hvad den har lukket ned: Den skriver i log-filerne /var/log/syslog, og /var/log/messages.
/Lars
*: Mere teknisk korrekt er det at sige at kernen beskytter sig selv mod løbske programmer ved at lukke ned for det løbske program. Et program der bruger for meget RAM i forhold den mængde fysiske RAM kernen har til rådighed antaget at have løbet løbsk, og starter derfor kernens kill-feature.
Senest rettet af lath 18. maj 2012, 02:51, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Spotten skrev:P.s Troede ikke ens system kunne køre uden en swap-fil, under installationen advarer den da hvis man glemmer dette.
kernen kan sagtens klare sig uden, hvis du altså har RAM nok.
Har kernen ikke RAM nok vil kernens kill-feature gå i gang, dvs. at kernen beskytter Ubuntu* mod løbske programmer ved at smide dem af CPUen og slette programmet i RAM.
Typisk går det ud over det program der bruger mest RAM.
Sker det for dig vil du opleve at programmer uden videre bare lukker ned. Kernens kill-feature er dog så rar at fortælle hvad den har lukket ned: Det er log-filerne /var/log/syslog, og /var/log/messages.
/Lars
*: Mere teknisk korrekt er det at sige at kernen beskytter sig selv mod løbske programmer ved at lukke ned for det løbske program. Et program der bruger for meget RAM i forhold den mængde fysiske RAM kernen har til rådighed antaget at have løbet løbsk, og starter derfor kernens kill-feature.
Aha, det lyder nemt nok når du forklare det, men når jeg selv skal afprøve de forskellige ting går det ikke altid lige efter planen som du nok kan se!
Burde have RAM nok, den skriver hele tiden 0% swap.. Jeg har 8GB 1600MHz RAM og et SSD drev, så jeg tror ikke jeg bruger nok programmer til at vække swappen!
Smider snart 8Gb mere i, ikke fordi det er nødvendigt, bare fordi der er plads i bundkortet! Ser dumt ud med "dustcovers"
-
- IRC nickname: How to be me
Det er vel stadig hurtigere at køre fra Ram end fra swap fra et ssd-drev?
Når lejligheden byder sig.