ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Indlæg af Spotten »

Hvad gør jeg?!

Jeg har lige fået ny maskine idag efter min gamle stod af. og jeg har ikke rigtigt rodet med PC i ca 6 måneder og har derfor glemt en del, men jeg kunne da samle maskinen uden at brænde huset ned og uden der var noget hardware der gik i stykker, MEN da jeg så havde sat mit nye SSD drev i som jeg ville installere Ubuntu på, brugte jeg advanceret så man selv kan dele disken op som man ønsker, men da jeg var i gang, skrev den noget jeg ikke forstod, og jeg troede, dum som jeg er, at det var pga. det var en SSD.. Jeg fortsatte.. Inde i installationen skriver den pludselig "fatal fejl", og stopper, jeg lukker ned og undersøger sagen ved at starte forfra via LIVE-CD, og opdager jeg har sgu sat min BACKUP til med over 10 års billeder (er amatørfotograf) og der lå nok over 15000 billeder og en MASSE musik og en masse andet jeg er meget ked af at have mistet, fordi da jeg fandt ud af dette, lukkede jeg ned og tog denne BACKUP USB disk fra og så fortsatte jeg installationen på min SSD som gik nemt og smertefrit, men da jeg så mountede min BACKUP igen, blev min frygt bekræftet da ALT er væk..

KAN dette gendannes? Vil næsten betale penge for det!!!

På forhånd tak!!
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Re: ÆÆÆÆÆÆÆÆÆV!!!! 1000GB Data, 10års minder VÆK!!

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Sidder lidt i samme knibe med en harddisk der er begyndt at fejle rigtigt grumt, og jeg forsøgte først med testdisk og er nu igang med photorec.

Prøv i første omgang med testdisk om du kan være mere heldig end mig, da dette program med lidt held kan gendanne filer og mapper med navne og struktur, hvor photorec oftest bare gendanner filerne helt forkert.
Hilsen Kenny
Spotten

Indlæg af Spotten »

Rattus Norvegicus skrev:Sidder lidt i samme knibe med en harddisk der er begyndt at fejle rigtigt grumt, og jeg forsøgte først med testdisk og er nu igang med photorec.

Prøv i første omgang med testdisk om du kan være mere heldig end mig, da dette program med lidt held kan gendanne filer og mapper med navne og struktur, hvor photorec oftest bare gendanner filerne helt forkert.

Det prøver jeg! :-) TUSINDE TAK indtil videre! :-)

Jeg kan se der ligger et system på den nu, ellers er der ikke noget på den.

Hvordan skal jeg tilgå dette førstnævnte program for at finde mine data i min situation?

På forhånd tak.
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Rattus Norvegicus

Du starter programmet med kommandoen sudo testdisk.

Herefter vil du blive blive spurgt om du vil oprette en logfil, hvilket jeg dog selv fravalgte, da jeg ikke ville risikere at logfilen overskriver den slettede/defekte harddisk/partition, for så er går det uden tvivl ud over de data man gerne vil prøve at gendanne.

Derefter kommer du til en skærm hvor du skal vælge hvilken harddisk der skal søges på og dernæst skal du vælge hvilken partitions tabel type der er tale om, og efter hvad jeg har kunne finde ud af, så skal man vælge "intel/pc".

Du skal nu vælge "Advanced" og herefter den partition du ønsker at gennemse for filer og du vil nu få en liste med fil og mappestruktur med de mistede filer og du kan nu markere alle de mapper og filer du vil gendanne.
Det er bedst at gendanne til en anden harddisk i tilfælde af at noget går galt.
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Hvis ovenstående ikke hjælper i dit tilfælde, så kan du evt. prøve om du kan blive klogere på brugen af programmet på udviklernes wiki-side: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk :)
Hilsen Kenny
Spotten

Indlæg af Spotten »

Tusinde tak for dine svar! :-)

Jeg må se om jeg kan finde ud af det, ud fra hvad du siger lyder det til der er en GUI på programmet?

Men ellers må jeg prøve mig frem, har dog ingen disk der er så stor at overføre det til, men jeg får snarest 2 stk på 1000Gb, så der har jeg muligheden for at overføre det til andre drev hvis noget går galt.

Selve drevet fejler så vidt jeg ved ingenting, jeg fik bare dummet mig ellers er der sket en fejl, dog tror jeg mest det var selvforskyldt.
Rattus Norvegicus

Det er ikke et rigtigt gui program, men kører via terminalen.

Her er et screenshot, så du kan se hvad jeg mener:
Billede

Men om der er andre løsninger nu hvor du mangler drev at gendanne dataene til, må jeg være dig svar skyldig, for er ikke sååå meget inde i programmets mange funktioner endnu.

Men uden at være sikker, så synes jeg at have set et sted på nettet at man kan gendanne tidligere partitioner med programmet (tror der evt. står noget om det i linket i mit forrige indlæg).
Hilsen Kenny
Spotten

Indlæg af Spotten »

Ser desværre ud til jeg må lære at når man sletter i Linux, er det væk for evigt! :-(
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det lyder da noget pessimistisk :?:

Testdisk kan muligvis rede din data uden du behøves overføre det til en ny disk. Det kan dog godt være lidt svært for programmet at rede din parition siden du har overskrevet den med en ny og lagt data på den (styresystemet), var disken også EXT4 før?

Får du brug for photorec skal du have en ny disk at overføre til.

Programmerne er ikke så svære at bruge, det er en tekst-GUI og ikke en masse kommandoer.

Sjovt nok har der lige kørt en tråd om emnet hvor der bliver linket til nogle flere værktøjere:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=16151&p=106537
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Hvis dataerne er så vigtige så ville jeg som det allerførste klone den rå harddisk over på en anden disk, og lege med kopien frem for den originale.

På den måde får du ikke ødelagt mere.

Jeg vil mene at selvom disken har fået slettet den gamle partition og oprettet en ny, så vil dele af den gamle stadig ligge på disken.

Og så er det faktisk muligt at redde noget af det.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Hvis du først begynder at skrive på disken, gør du situationen værre.

Du har to muligheder, hvis filerne er vigtige for dig.

1. Lad nogle professionelle udtrække de gamle data. De har værktøjer (og rutine i at bruge dem) der er skræddersyet til denne slags fejl 40, brande osv.

2. Prøv selv - men som altid, så kan det resultere i en streng af Fejl 40'r, som bare kan gøre det bedre.

For mig at se må det dreje sig om hvor vigtige du synes billeder og filer er.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Det lyder da noget pessimistisk :?:

Testdisk kan muligvis rede din data uden du behøves overføre det til en ny disk. Det kan dog godt være lidt svært for programmet at rede din parition siden du har overskrevet den med en ny og lagt data på den (styresystemet), var disken også EXT4 før?

Får du brug for photorec skal du have en ny disk at overføre til.

Programmerne er ikke så svære at bruge, det er en tekst-GUI og ikke en masse kommandoer.

Sjovt nok har der lige kørt en tråd om emnet hvor der bliver linket til nogle flere værktøjere:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=16151&p=106537

Jeps, disken var EXT4 før det skete.

Ok, jeg har så også glemt at søge må jeg blankt indrømme, men tak for svarene, må prøve når jeg får nye diske at redde denne, hvis det kan lade sig gøre, pt. finder den blot det Linux system der ligger på den.

Det er surt når man får lavet sådanne fejl, men bebrejder ikke linux, kun mig selv! :-)

Windows plejer bare at være nemmere med hensyn til at finde tabt data, jeg har i hvert fald haft held med det de gange jeg har prøvet, dog er det SÅ mange år siden at jeg overhovedet ikke kan huske hvad jeg brugte af programmer til dette, hvilket egentlig også er urelevant da jeg ikke skal køre andet end linux (Ubuntu).

Det er lidt nemmere at gå til når man ikke skal sidde og skrive kommandoerne manuelt.

Bryder mig dog ikke helt om det nye Ubuntu 12.04 LTS baseret på udseende og måden det er sat op på, og jeg har også oplevet en fejl som går igen og igen, at når jeg trykker skift bruger, og så logger ind igen uden at skifte bruger, fucker grafikken helt op i skærmen.
Spotten

Indlæg af Spotten »

thomasjohansen skrev:Hvis dataerne er så vigtige så ville jeg som det allerførste klone den rå harddisk over på en anden disk, og lege med kopien frem for den originale.

På den måde får du ikke ødelagt mere.

Jeg vil mene at selvom disken har fået slettet den gamle partition og oprettet en ny, så vil dele af den gamle stadig ligge på disken.

Og så er det faktisk muligt at redde noget af det.

Ok, det må jeg prøve når jeg får nogen nye diske i næste uge så! :-)

Jeg har "kun" fået installeret system på den, og stoppede så undervejs da den fejlede, og så har jeg søgt den igennem med testdisk, ellers ikke noget.

Jeg vil gerne have det jeg kan få tilbage, hvis det er muligt altså, disken er rimelig ny og har ikke fejlet, så jeg mener ikke den er fysisk skadet.
Spotten

Indlæg af Spotten »

thj01 skrev:Hvis du først begynder at skrive på disken, gør du situationen værre.

Du har to muligheder, hvis filerne er vigtige for dig.

1. Lad nogle professionelle udtrække de gamle data. De har værktøjer (og rutine i at bruge dem) der er skræddersyet til denne slags fejl 40, brande osv.

2. Prøv selv - men som altid, så kan det resultere i en streng af Fejl 40'r, som bare kan gøre det bedre.

For mig at se må det dreje sig om hvor vigtige du synes billeder og filer er.

Har allerede skrevet, men ikke siden jeg fik lavet denne dumme fejl, men hvad tror du det ville koste at få gendannet 1000GB data professionelt, er det ikke skidedyrt? :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg tror at vi bør starte med at clone Hdd. Vi risikere for meget, ved ikke at gøre det.

Hvem kender gode programmer til dette formål? Husk at det drejer sig om en tidligere EXT4 partition!
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing