Jeg vil installer Ubuntu 12.04, men jeg er lidt i tvivl om jeg skal oprette en eller flere partitioner.
Derfor søger jeg en vejledning i oprettelse af partitioner på dansk!.
Jeg har engang læst en vejledning her på hjemmesiden. Nogen der ved hvor jeg finder den?
med venlig hilsen - Uffe
Vejledning i partitioner
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Vejledning i partitioner
Vi har en artikel / guide-sektion oppe i menuen, og hvis man ved hvad man leder efter (jeg har skrevet to af dem ), så finder man hurtigt
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/gparted-harddiskopdeling/
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/08/begraensninger-i-partitionstabellen/
Det er ikke 100% hvad du beder om, men artiklerne vil give en rigtig god baggrundsviden. Normalt anbefaler man 2 eller 3 partitioner:
1 til grundsystem ( / ) - Bør være omkring 18 gb
1 til swap - Bør være omkring 4 gb, eller minimum mængden af ram, hvis du bruger dvale / standby
Måske 1 til en separat /home - Skal have resten af pladsen
Dertil skal ligges eventuel Windows-partition, hvis du har brug for det. Laver du kun 2, så skal / have resten af pladsen, men hvis du laver 3, så er det i stedet /home som skal have resten af pladsen.
Jeg vil anbefale dig kun at lave 2, indtil du føler du har styr på det, så kan du vælge at prøve med 3. Fordelen ved 3 er at dine dokumenter, data og indstillinger ikke ligger sammen med systemet, så hvis systemet går ned, så kan du geninstallere uden tab af data. Men husk alligevel en frisk backup...
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/gparted-harddiskopdeling/
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/08/begraensninger-i-partitionstabellen/
Det er ikke 100% hvad du beder om, men artiklerne vil give en rigtig god baggrundsviden. Normalt anbefaler man 2 eller 3 partitioner:
1 til grundsystem ( / ) - Bør være omkring 18 gb
1 til swap - Bør være omkring 4 gb, eller minimum mængden af ram, hvis du bruger dvale / standby
Måske 1 til en separat /home - Skal have resten af pladsen
Dertil skal ligges eventuel Windows-partition, hvis du har brug for det. Laver du kun 2, så skal / have resten af pladsen, men hvis du laver 3, så er det i stedet /home som skal have resten af pladsen.
Jeg vil anbefale dig kun at lave 2, indtil du føler du har styr på det, så kan du vælge at prøve med 3. Fordelen ved 3 er at dine dokumenter, data og indstillinger ikke ligger sammen med systemet, så hvis systemet går ned, så kan du geninstallere uden tab af data. Men husk alligevel en frisk backup...
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du vælger kun at have 2 partitioner er det næsten altid en fordel bare at lade installationen sørge for opsætning af paritionerne. De 18GB som TitanusEramius nævner er til systemet og de programmer du installere. Som minimum skal den være 5GB da det er mængden som basis systemet fylder. Installere du rigtig mange programmer (Wine/Windows programmer tælder ikke) så kan det være du får brug for mere end de 18GB, men det lyder nu meget fornuftigt
Løber du på et tidspunkt tør for plads på en af paritionerne kan du efterfølgende bruge Gparted til at skrumpe en anden og udvide den der er løbet tør, det er så en ulempe at det kan blive nødvendigt ved flere partitioner.
Løber du på et tidspunkt tør for plads på en af paritionerne kan du efterfølgende bruge Gparted til at skrumpe en anden og udvide den der er løbet tør, det er så en ulempe at det kan blive nødvendigt ved flere partitioner.
-
- Geografisk sted: Smørum
Lige lidt suplement.
Een harddisk kan indeholde 4 primære partitioner.................eller
Tre primære partitioner og en udvidet partition som så kan indeholde mange logiske partitioner.
Windows bør ligge i en primær partition.
Ubuntu bør også, men ikke nødvendigvis ligge i en primær partition.
Swap og home kan ligge i hver sin logiske partition på en udvidet partition
Så billedet kan skematisk se sådan ud.
[ harddisk]
(partition)
{udvidet partition}
[ (windows ...........................................................................................................................................................................................) ]
som krympes til
[ ( windows ...................)------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------]
Så kan ubuntu og andet lægges ind
[ - (windows.............) - (ubuntu............) - evt fri plads - { (swap område)(home....) - ( fælles windows/ubuntu lager) - } - ]
Een harddisk kan indeholde 4 primære partitioner.................eller
Tre primære partitioner og en udvidet partition som så kan indeholde mange logiske partitioner.
Windows bør ligge i en primær partition.
Ubuntu bør også, men ikke nødvendigvis ligge i en primær partition.
Swap og home kan ligge i hver sin logiske partition på en udvidet partition
Så billedet kan skematisk se sådan ud.
[ harddisk]
(partition)
{udvidet partition}
[ (windows ...........................................................................................................................................................................................) ]
som krympes til
[ ( windows ...................)------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------]
Så kan ubuntu og andet lægges ind
[ - (windows.............) - (ubuntu............) - evt fri plads - { (swap område)(home....) - ( fælles windows/ubuntu lager) - } - ]
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Til alle
Tak for hjælpen. Nicky's guide er lige det jeg skal bruge, enkel og forståelig.
Mange tak - Uffe
Tak for hjælpen. Nicky's guide er lige det jeg skal bruge, enkel og forståelig.
Mange tak - Uffe