CD drev under Wine?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
zerben

CD drev under Wine?

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg vil gerne vide hvordan man kan få sit cd drev til at virke,så den kan læse en cd der skal sidde i drevet for at programmet virker.Det er et program der hedder Quickload og det er et genladnings program.
zerben

Re: CD drev under Wine?

Indlæg af zerben »

Hej.Det er et problem for både Fedora,suse og flere andre.Jeg har googlet og fundet flere løsninger men ingen har virket.Det er åbenbart ikke muligt på en simpel måde at få det til at virke,så jeg bliver nødt til at installere Win 7 og droppe Linux.Bad luck men sådan er der jo så meget.Tak for kampen.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Selv tak. Du er selvfølgelig altid velkommen tilbage. Der er jo så meget andet linux kan og skal end at køre microsoft/windows software.
Jeg vil endda gå så langt som til at sige at hvis det er helt essentielt for dig at køre software til windows, er din beslutning om at installere windows den helt rigtige. Men husk du kan dual-boote...
zerben

Indlæg af zerben »

Det er lidt "træls" men det er et program der fortæller alt om tryk,hastigheder,krudtmængde,projektiler og meget andet.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/Sl978765.png

Det er guld værd for genladere og det er det eneste Win program jeg har brug for.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

zerben skrev:Det er lidt "træls" men det er et program der fortæller alt om tryk,hastigheder,krudtmængde,projektiler og meget andet.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/Sl978765.png

Det er guld værd for genladere og det er det eneste Win program jeg har brug for.

Kan du ikke have windows i en virtualbox inde i ubuntu. Det har jeg, og det fungerer udmærket på de enkle programmer som jeg kun kan bruge gennem windows, og bedst af alt, jeg behøver ikke at genstarte
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
zerben

Indlæg af zerben »

Jo det ender det jo nok med.Jeg var meget ked af at slippe Linux.Problemet er at jeg har kørt Linux siden 2006 (samme dag jeg kvittede Win) og ikke har en cd med Win.Da jeg købte min Samsung fik jeg Win 7 64 bit med og brændte en kopi (hvis man vil sælge en dag) men den kan ikke rigtig bruges til VB.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

zerben skrev:Jo det ender det jo nok med.Jeg var meget ked af at slippe Linux.Problemet er at jeg har kørt Linux siden 2006 (samme dag jeg kvittede Win) og ikke har en cd med Win.Da jeg købte min Samsung fik jeg Win 7 64 bit med og brændte en kopi (hvis man vil sælge en dag) men den kan ikke rigtig bruges til VB.

Du må godt bruge din win 7 på virtualbox, så længe den er på den laptop, som den blev købt sammen med. Se denne link i forhold til licensebetstemmelser https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=15472, så problemet er mere om du er i stand til at installere den
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg googlede lidt på hvad dit program gik ud på. Minder det måske om dette her: http://sourceforge.net/projects/balcomp/
Jeg forsøgte at kompilere det, men jeg kom ikke igennem. Jeg gider ikke bruge mere tid på den lige nu, men fortæl om du tror det ville kunne erstatte dit nuværende program - så kan det være jeg kan se på det senere (eller en anden kan).
zerben

Indlæg af zerben »

Tak for de gode løsninger men jeg har en bedre.Der er masser af ladedata fra krudt fabrikanterne på nettet til fri afbenyttelse.Jeg har talt med mine venner der også lader og har jeg problemer vil de slå det op i QL og fortælle hvad der sker.Det er selvfølgelig bedre hvis det havde virket for mig men det er en ok løsning,det eneste minus er at nu bliver mit højt reklamerede og " lige så godt som Win " Linux moppet.Det er dog til at leve med da det jo mest er for sjov.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg ved at Pixiline spillene også kræver at cd'en sider i computeren, men de skulle gerne køre uden de store problemer, du kan prøve at se om ikke du kan finde løsningen der:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=2759&p=99623#p73058
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg har fået et svar fra en på Nordisk Våbenforum og her er hvad han skrev.Giver det nogen mening?Hvad er dd?(devede?)

Jeg havde lidt bøvl med at få den til at acceptere skiven, selvom den er original. Jeg endte med at bruge dd til at lave et image af den:

Kode: Vælg alt

#:dd if=/dev/cdrom of=/sti/til/isofil.iso

Og så tilføje isofilen som et drev i wine (eller måske mountede jeg den i virkeligheden i Linux med loopmount)
http://www.ubuntugeek.com/mount-and-unm ... -them.html

Jeg rodede lidt med hvordan install-filen skulle startes, det var noget med at stå i det rigtige biblotek og køre wine install.exe (kan ikke huske om det var det install-filen hed, men det er noget i den stil).

Hmm, tror det var det og så kørte det. Hvis installationen brokker sig over at skiven er en kopi (selvom den ikke er det) eller man skal installere fra et andet medie. Så er det noget af ovenstående der er b0rked

Using loop Kernel Module
First you need to make the directory to put the ISO into using the following command
sudo mkdir /media/isoimage
Now you need to add the loop module to your kernel.
I want to give brief introduction to kernel loop module.Using the module loop it is possible to mount a filesystem file. squashfs is a “loop” with (de)compression (Compressed Loopback Device) and it is possible to mount a compressed filesystem like a block device and seamlessly decompress its data while accessing it.

Use the following command to load loop module
sudo modprobe loop
Mount ISO Image
If you want to mount you need to use the following command
sudo mount debianetch.iso /media/isoimage/ -t iso9660 -o loop
In the above command you can replace debianetch.iso to your own iso image.
Now you should have your iso file mounted, and accessible from your desktop.
Unmount ISO Image
Unmount ISO Image Using the following command
sudo umount /media/isoimage

Dette er lavet af mig (zerben)

sudo chmod +x /home/bendt/mount.sh
sudo chmod +x /home/bendt/unmount.sh
sudo mv /home/bendt/mount.sh ~/.gnome2/nautilus-scripts/
sudo mv /home/bendt/unmount.sh ~/.gnome2/nautilus-scripts/
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

dd er et terminal program der kan bruges til binært at kopiere indhold fra/til drev eller filer. Skriveren kommer også på et eksempel med en kommando til at gøre det, men du kunne sikkert også bruge et grafiskværktøj til at lave en iso fil.

sudo dd if=/dev/cdrom of=~/isofil.iso
sudo mkdir /media/isoimage
sudo mount ~/isofil.iso /media/isoimage/ -t iso9660 -o loop

Efter du har lavet iso filen kan du åbne "Konfigurer Wine" gå til Enheder og tilføje den som et drev (er ikke 100% hvordan indstillingerne skal sættes op).

p.s. jeg har lige prøvet at ryde lidt op i dit forige indlæg. Linket du har kopiret over er blevet klippet så det virker ikke for os andre.
zerben

Indlæg af zerben »

Tak for den gode forklaring.Jeg vil lege lidt med det.
Her er linket.
http://www.ubuntugeek.com/mount-and-unmout-iso-images-without-burning-them.html
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der er i øvrigt også grafiske programmer til at mounte iso filer med.