3 TB Disk - install problem

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Cal

3 TB Disk - install problem

Indlæg af Cal »

Hej

Jeg har en 3 TB disk jeg har installeret windows 7 på nu skal jeg have Ubuntu ved siden af.
Jeg starter op i Ubuntu fra CD en og klikker Install Ubuntu 11.10

Når jeg vælger "Installer Ubuntu sammen med Windows 7" i installationen får jeg følgende besked

"partition length og 5667826172 sectors exceeds the msdos-partition-table-imposed maximum of 4294967295"

Ok - så gik jeg ind i Gparted via liveCDen og lavede en 40 GB partition til Ubuntu.

Den kan jeg også se i installationen når jeg vælger "Noget andet" men her i partitions oversigten kan jeg ikke få ændre den nye partition på 40 GB til monteringspunkt. Når jeg prøver at ændre partitionen på de 40 GB til Ext4 og monteringspunkt / - så sker der ingenting når jeg klikker OK til at ændre ved partionen. Jo der kommer en fejl.

Sorry, the program "ubiquity" closed unexpectedly.

Hvad gør jeg så for at få en partition til at installere ubuntu på ??

Håber meget nogen kan hjælpe - På forhånd mange tak for hjælpen !!
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: 3 TB Disk - install problem

Indlæg af zob »

Hvad formaterede du din 40 GB partition som i Live Session med GParted?
Cal

Indlæg af Cal »

Jeg lavede den 40 GB partition med Gpartet som kørte fra Live CDen.

Men der mangler jo som sagt stadig, et swap område og informationen om at den 40 GB partition er det Ubuntu skal ligge.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Cal

Indlæg af Cal »

Jeg tror ikke det er det der er mit problem.

Jeg vil ikke lave en partition, der er stoerrer end 2 TB, men der imod lave en 40 GB partition paa en disk der er over 2 TB.

Eller rettere sagt:

Jeg har lavet en 40 GB partition til ubuntu . med GParted.

Men hvordan laver jeg en swap partition og forbereder de to partitioner til brug for installationen i GParted.

Jeg formoder nu det er partitionsvaerktoejet i installationsprocessen, der ikke kan haandtere en disk paa 3 TB. Kan jeg saa med GParted eller et andet program paa installationsdisken, lave de partitioner og mounte dem rigtigt - saa jeg kan undgaa at bruge partitionsprogrammet naar jeg nu skal installere Ubuntu.
Cal

Indlæg af Cal »

Jeg tror selv jeg har loest problemmet.

Jeg lavede en partition til ubuntu og en swap partition i GParted og derefter startede ubuntu installationen.
Saa nu ser det ud til at virke.

Tak for hjaelpen.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Problemet kan være at din disk er formateret med mbr og ikke gpt og der samtidig er en partition på mere end 2 tb (windows). Det hvis problemet er løst må du meget gerne markere det som sådan ved at trykke på knappen med V.
Cal

Indlæg af Cal »

OK AJenbo det skal jeg prøve at huske, at trykke på V når problemet er løst.

Men problemet er ikke helt løst endnu. For hvordan formatere jeg harddisken med gpt ?

Fordi jeg har nu prøvet at installere både windows og ubuntu først, men nu kan jeg ikke se de partitioner jeg laver i Windows i Ubuntu og omvendt. Dvs de to systemer kan ikke se hinandens partitioner.

Så hvad gør jeg nu ?
Cal

Indlæg af Cal »

Jeg prøver nu at slette alt på harddisken. Jeg følger https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=14356&p=93182&hilit=gpt#p93182 og ændre partitions tablen til gpt på disken.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Lidt uddybende info:
For 2 TiB grænsen understøtter Linux “GUID Partition Table” (GPT), der ikke har de samme begrænsninger som MBR. Dels er antallet af tilladte partitioner højere, og den maksimale drevstørrelse er 2 ZiB. De præcise værdier afhænger i sidste ende af det filsystem der bliver brugt på en GPT-formateret partition, da NTFS-filsystemet fx er begrænset til 2 TiB lige meget hvad. ext4, standard filsystemet i Ubuntu, understøtter på den anden side 1 EiB store partitioner.

Bruger man kun Linux kan man roligt formatere sit/sine dreve med GPT, men har man også Windows på computeren skal man være varsom da Windows fx ikke nødvendigvis kan boote fra et drev med GPT (det kommer an på opsætningen). Er Windows nyere end Vista/7, 64 bit og først startet, kan det ifølge Microsoft godt bruge harddiske formateret med GPT (lige meget hvilken opsætning der er brugt).

https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/08/begraensninger-i-partitionstabellen/
Cal

Indlæg af Cal »

Jeg blev nødt til at bruge msdos fordi jeg også gerne ville have en almendelig windås på.
Men det løste problemet af starte helt forfra. Dvs. at starte med at lave en ny partirionstabel.
Jeg bootede med Ubuntu CDen lavede en FAT32 partition til windows en swap partition og en ext4 til Ubuntu og en fat32 igen til fælles data. (Men alle partitioner er under 2 TB)

Tak for alle bidragene. :-)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Det er godt at høre du fik det til at virke til sidst, det er jo det vigtigste :)

Jeg kunne vel ikke lokke dig til at rette dit slangudtryk af Windows til? Vi prøver at undgå navnekaldning så vi overholder god takt og tone, og ofte er man slet ikke opmærksom på at man bruger nedsættende slang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du nævnte vidt tidligere at du brugte Windows 7, den burde virke fint med GPT, tilgendgæld burde det kun være muligt at installere på en NTFS partition, så dine valg virker lidt mydyiske, men har det løst dit problem kan det jo være godt nok :)