hej
jeg har forsøgt at installere Adobe Reader men kom til at installere til en anden afart af Linux. Jeg har så prøvet at fjerne den fejlslagne installation men jeg kan ikke finde den knap jeg skal trykke på. Adobe virker kun delvist viser tekster fint men alle rullegardiner er blanke
så er der et program jeg bare skal bruge "pikdev" der er et udviklingsprogram for Microchips kontrollere. dette fremgår heller ikke af softwarecenter så hvad gør man?
Mogens
hvad med programmer der ikke er i softwarecenter
-
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: hvad med programmer der ikke er i softwarecenter
Hej Mogens
Jeg har lige rykket dit spørgsmål til "Programmer i (k)Ubuntu", da det jo ikke er en guide du er ved at skrive
(selvom du er meget velkommen til at lave svaret på dit spørgsmål om til en sådan)
Jeg har lige rykket dit spørgsmål til "Programmer i (k)Ubuntu", da det jo ikke er en guide du er ved at skrive
(selvom du er meget velkommen til at lave svaret på dit spørgsmål om til en sådan)
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Mogens57 skrev:hej
jeg har forsøgt at installere Adobe Reader men kom til at installere til en anden afart af Linux. Jeg har så prøvet at fjerne den fejlslagne installation men jeg kan ikke finde den knap jeg skal trykke på. Adobe virker kun delvist viser tekster fint men alle rullegardiner er blanke
Du skriver ikke rigtig hvad du har gjort i detaljer, så det er umuligt at hjælpe dig her. Adobe Reader kan installeres fra pakkearkiverne,men du bør nok rydde op fra det rod du har lavet først, før du installerer fra pakkearkiverene.
Mogens57 skrev:så er der et program jeg bare skal bruge "pikdev" der er et udviklingsprogram for Microchips kontrollere. dette fremgår heller ikke af softwarecenter så hvad gør man?
Mogens
Jeg fandt en installationsvejledning du kan gå igang med her: http://pikdev.free.fr/installation.html
Til at oversætte fra kildekode har du brug for pakken build-essential.
De andre pakker du har brug for står i vejledningen.
En anden ting er at PikDev ser gammelt ud - fra 30. Januar 2006 - så spørgsmålet er om det ville nemmere fra dig at installere følgende pakker fra pakkesystemet i stedet for:
piklab, picp, picprog, picasm, nitpic, gpsim, simulpic, libc6-pic, sdcc, sdcc-libraries, sdcc-doc, gputils-doc, gputils, ktechlab:
Det kan du hurtigt gøre med:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get --assume-yes update; sudo apt-get --assume-yes upgrade; sudo apt-get install piklab, picp, picprog, picasm, nitpic, gpsim, simulpic, libc6-pic, sdcc, sdcc-libraries, sdcc-doc, gputils-doc, gputils, ktechlab
sudo kommandoen spørger efter dit kodeord: Der skrives ikke noget på skærmen imens du taster, og du kan ikke rette fejlindtastninger. Tryk på retur/enter for at afslutte indtastning af kodeordet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars tak for svar
ja jo ok men så var der liiiige hvordan rydder man nu op i det rod man har lavet?
jeg har både via terminalen og via den grafiske brugerflade prøvet at finde Addobe så jeg kunne kvæle det men uden held.
da jeg installerede gjorde som jeg plejer i Win "trykker på knappen, Drejer på håndtaget og ringer med klokken så går det nok" (fra Folk og Røvere). Jeg troede at Ubuntu var en brugergrænseflade men der ligger åbenbart nogle forskelle lidt længere nede.
jeg har kort sagt brugt den første og bedste knap hvor der stod Download for Linux. efterfølgende har jeg fundet en version for Ubuntu men det er kke lykkeds at overskrive den forkerte
ja jo ok men så var der liiiige hvordan rydder man nu op i det rod man har lavet?
jeg har både via terminalen og via den grafiske brugerflade prøvet at finde Addobe så jeg kunne kvæle det men uden held.
da jeg installerede gjorde som jeg plejer i Win "trykker på knappen, Drejer på håndtaget og ringer med klokken så går det nok" (fra Folk og Røvere). Jeg troede at Ubuntu var en brugergrænseflade men der ligger åbenbart nogle forskelle lidt længere nede.
jeg har kort sagt brugt den første og bedste knap hvor der stod Download for Linux. efterfølgende har jeg fundet en version for Ubuntu men det er kke lykkeds at overskrive den forkerte
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Mogens57 skrev:Hej Lars tak for svar
Det er det jo så at det bliver umuligt at hjælpe dig, eftersom du har ikke fortalt i detaljer hvad du havde lavet.
Jeg har både via terminalen og via den grafiske brugerflade prøvet at finde Addobe så jeg kunne kvæle det men uden held.
da jeg installerede gjorde som jeg plejer i Win "trykker på knappen, Drejer på håndtaget og ringer med klokken så går det nok" (fra Folk og Røvere).
jeg har kort sagt brugt den første og bedste knap hvor der stod Download for Linux.
Du skal ikke gøre som i Windows, du må kun hente pakker via pakkesystemet.
Efterfølgende har jeg fundet en version for Ubuntu men det er ikke lykkeds at overskrive den forkerte
Som jeg skrev skulle du helt sikkert afinstallere din fejlinstallation af programmet først. Der er en god chance for at der ellers går knas i programmet.
Jeg troede at Ubuntu var en brugergrænseflade men der ligger åbenbart nogle forskelle lidt længere nede.
Forkert og forkert.
Det er bare dig der ikke kan finde ud at installere programmer, hvilket er helt normalt for Windows brugere, der er nye ud i Ubuntu.
Her er nogle forklaringer:
- Ubuntu er en Linux distribution (En samling af sofware der til sammen udgør et komplet styresystem, der er baseret på Linux, kernen).
- Linux er ikke Ubuntu. Linux er kun den nederste del af en Linux distribution. Den hedder kernen, kernel på engelsk, og den snakker med hardwaren, og styrer programmer.
- Ubuntu bruger Unity desktoppen fra Ubuntu 11.04
- I ældre Ubuntu versioner (10.10 og ældre) hedder desktoppen GNOME 2.
- Ubuntu er under desktoppen helt ens, uanset hvilken desktop du bruger.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags