VirtualBox

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Re: VirtualBox

Indlæg af thj01 »

a. Én kopi pr. Computer. Softwarelicensen er permanent tildelt den computer, som softwaren
distribueres sammen med. Denne computer er den "licenserede computer".
b. Licenseret Computer. De må bruge softwaren på op til to processorer ad gangen på den
licenserede computer. Medmindre andet er angivet i disse licensvilkår, må De ikke bruge
softwaren på nogen anden computer.
c. Antal Brugere. Medmindre andet er angivet i disse licensvilkår, må kun én bruger ad gangen
bruge softwaren på den licenserede computer.
d. Alternative Versioner. Softwaren kan indeholde mere end en version, f.eks. versioner med
32-bit og 64-bit. De må kun bruge en version ad gangen. Hvis Producenten giver Dem
muligheden for én gang at vælge mellem to eller flere sprogversioner, må De kun bruge den
sprogversion De vælger.

Så ja - Deres Eula er en stor udredninger af begrænsninger.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Ja, jeg er enig i at det er en del begrænsninger, men for at svare på spørgsmålet, om han kan bruge sin OEM lisence i virtuelt miljø, virker det sådan, i forhold til hvordan jeg forstår punkt 3.d:
Brug med Virtualiseringsteknologier. I stedet for at bruge softwaren direkte på den
licenserede computer, kan De installere og bruge softwaren udelukkende i et virtuelt (eller på
anden måde emuleret) hardwaresystem på den licenserede computer. Ved brug i et virtualiseret
miljø er indhold, der er beskyttet af teknologien til administration af digitale rettigheder, BitLocker
eller andre teknologier til diskdrevskryptering for en fuld volumen muligvis ikke så sikker som
beskyttet indhold, der ikke er i et virtualiseret miljø. De skal overholde alle danske og
internationale love, der gælder for sådan beskyttet indhold.
Han har købt pc, bruger den kun en gang og på den orginale hardware. Og i forhold til de punkter som sættes op,
b. Licenseret Computer. De må bruge softwaren på op til to processorer ad gangen på den
licenserede computer. Medmindre andet er angivet i disse licensvilkår, må De ikke bruge
softwaren på nogen anden computer.
, kan man sætte begrænsninger på virtualbox til at max køre med to processorer. Men siden laptoppen han har er
Jeg er ejer af en lille netbook af mærket medion. Specifikationer: Intel Atom processor N450 (512k Cache 1.66 GHz), 250 GB Sata-harddisk og 1 GB DDR2-hukommelse.
, er det ikke noget problem. Og for tydelighed, så er det kun den i så fald han har lov at køre windows 7 på, men ved tvivl, kontakt Microsoft og check om min tolknig af licensen stemmer.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Jeg tror

1. At en 2-kernet licens kun kører på 2 kerner, men kan sikkert godt tweakes til at køre med flere - det vil dog være et brud på licensen

2. Hvis windows har været aktiveret på hardwaren, skal der en ny aktiveringsnøgle til at for at den er lovlig. Om MS så mener at de skal betales for dette siger licensen intet om. Og det kan godt være at MS siger at det er en sag mellem køber og leverandør - ikke MS. Det er jo der sagerne om tilbagebetaling af MS-gebyr er havnet gang på gang.

Det afhænger jo af om MS betragter windows som installeret - men endnu ikke aktiveret. eller om manglende aktivering = ikke installeret. For reelt set er windows installeret på computeren. Problemet er jo også at man accepterer MS licensen ved at bryde indpakningen som licensen er pakket ind i. Sådan var det ihvertfald da jeg sidst købte en computer.

3.
Men umiddelbart tror jeg du har ret - man kan og må gerne installere windows i en virtuel maskine istedet for på selve hardwaren - som jeg læser betingelserne. Modsat har jeg personligt været i kontakt med MS nogle gange i professionel sammenhæng, hvor det var meget svært at finde ud af om min tolkning af deres licenser var rigtig. Det skyldes nok mest at det er de færreste supportere hos MS der reelt ved noget om licenser, men ved mere om hvordan løser almindelige tekniske problemer.

Men læg mærke til at jeg siger "tror".
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Hej Stig
Jeg fandt dette link, som kan være til hjælp, hvis du skal installere windows 7 på virtualbox
http://superuser.com/questions/251614/how-to-get-oem-install-of-windows-7-as-guest-and-ubuntu-as-host
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen