Midiafspiller.

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
hallib

Midiafspiller.

Indlæg af hallib »

Kan nogen anbefale en god midiafspiller. jeg har forsøgt forskelligt, bla. Rosengården. her kan jeg importere filer, men der afspiller uden lyd. ( alle andre afspilninger på PCén virker. How to do ??
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Midiafspiller.

Indlæg af zob »

Hej hallib og velkommen til forum.

Det skulle gerne fungere i Rosegarden, men det lader vi lige ligge lidt - det er sikkert noget med opsætningen.

Du ved sikkert godt at MIDI ikke er lyd - du kan også se det på filstørrelserne hvis du sammenligner med f.eks. mp3 e.l.

Du skal derfor enten afspille midi på en Synthesizer e.l. som du har forbundet til computeren, eller, og det er det jeg nu vil instruere dig i, du kan installere timidity (en software-synthesizer).

Åbn en terminal og skriv:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install timidity timidity-interfaces-extra

Du skal taste dit password. Hvis du ikke har prøvet det før, kan du altså, af sikkerhedsmæssige årsager, ikke se at du taster, men det gør du - afslut med enter.
Jeg vil anbefale at du starter timidity fra en terminal men følgende kommando:

Kode: Vælg alt

timidity -ig

Resten giver vist sig selv - ellers må du spørge.

PS: Bemærk at du også kan starte timidity på almindelig vis fra dash, men så får du et andet brugerinterface, som jeg synes er forfærdeligt, men måske kan du lide det.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

"Filmafspiller" kan spille midi filer, VLC kan ikke. Jeg tror banshee kan, DOBBELTKLIK på midifilen så starter banshe med at spille den.
alternativt:
start programmet filmafspiller og åbn din midi fil med den. Det funker
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Iflg. http://www.videolan.org/vlc/features.html understøtter VLC : "Standard MIDI / SMF"
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Både filmafspiller (totem) og VLC kræver dog stadig at du har installeret timidity eller en tilsvarende software synthesizer (f.eks. fluidsynth).
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

OK VLC skriver således når jeg åbner *.mid fil

Intet passende afkodningsmodul:
VLC understøtter ikke lyd- eller videoformatet "MIDI". Der er desværre ikke noget, du kan gøre for at rette op på det.

Filmafspiller spiller bare filen uden problemer - nu husker jeg ikke lige om jeg har installeret en synthesizer eller ikke. Timidity har jeg ikke (endnu)
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Min VLC spiller heller ikke (men ville sikkert gøre det, hvis jeg installerede pakken: vlc-plugin-fluidsynth).
Men en eller anden synthesizer har du Finn. Ellers ville du ikke få lyd. Der er ikke noget at gøre, der er ikke indhold i en midi-fil, der kan afspilles som lyd direkte. Det er bare informationer til en synthesizer (af en eller anden slags) om hvornår den skal spille hvilken tone, hvor kraftigt. Ellers ville man jo kunne forestille sig en midi-fil med sang på.
Er du i øvrigt sikker på at du ikke har timidity (eller fluidsynth). Dengang du legede med guitar-programmer, er der sikkert blevet installeret et eller andet.
https://help.ubuntu.com/community/Midi/SoftwareSynthesisHowTo