VirtualBox
-
VirtualBox
Hej.
Jeg kører Xubuntu. Jeg er ny bruger og ved ærlig talt ikke meget om det endnu. Jeg har prøvet mig frem og fået det meste til at virke med java, netbank osv. Specielt også ved hjælp af forum som disse. En ting, der dog virkelig volder mig problemer er virtual box. Jeg ønsker at have en virtuel version af windows, da det trods alt vil gøre det en del nemmere i forhold til visse programmer fra skolen samt kommunikation til min iphone.
Jeg er ejer af en lille netbook af mærket medion. Specifikationer: Intel Atom processor N450 (512k Cache 1.66 GHz), 250 GB Sata-harddisk og 1 GB DDR2-hukommelse. Med købet fulgte der en recovery-version af Windows 7 med til computeren, og det er netop den version jeg forsøger at overføre til virtual box.
Da min computer ikke har cd-drev har jeg lånt min kammerats pc med cd-drev og derfra brugt programmet WinToFlash til at overføre indholdet på cd'en til en usb-nøgle. Jeg er klar over at det er her problemet opstår. Jeg har prøvet at følge instrukser og manualer fra dette forum og fra mintdanmark, men virutal box er tilsydenladende alligevel ikke i stand til at overføre og/eller bruge indholdet fra usb-nøglen.
Hvis mine tidligere indstillinger og installationer i virtual box virker mangler jeg at tilføje en lagerendhed under IDE-styreenhed, men der figurerer åbenbart ingen dmg, iso eller cdr-filer på usb-nøglen, hvilket jeg ikke rigtig forstår.
Jeg håber mit problem er til at forstå rent teknisk og jeg håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak
Mvh Stig
Jeg kører Xubuntu. Jeg er ny bruger og ved ærlig talt ikke meget om det endnu. Jeg har prøvet mig frem og fået det meste til at virke med java, netbank osv. Specielt også ved hjælp af forum som disse. En ting, der dog virkelig volder mig problemer er virtual box. Jeg ønsker at have en virtuel version af windows, da det trods alt vil gøre det en del nemmere i forhold til visse programmer fra skolen samt kommunikation til min iphone.
Jeg er ejer af en lille netbook af mærket medion. Specifikationer: Intel Atom processor N450 (512k Cache 1.66 GHz), 250 GB Sata-harddisk og 1 GB DDR2-hukommelse. Med købet fulgte der en recovery-version af Windows 7 med til computeren, og det er netop den version jeg forsøger at overføre til virtual box.
Da min computer ikke har cd-drev har jeg lånt min kammerats pc med cd-drev og derfra brugt programmet WinToFlash til at overføre indholdet på cd'en til en usb-nøgle. Jeg er klar over at det er her problemet opstår. Jeg har prøvet at følge instrukser og manualer fra dette forum og fra mintdanmark, men virutal box er tilsydenladende alligevel ikke i stand til at overføre og/eller bruge indholdet fra usb-nøglen.
Hvis mine tidligere indstillinger og installationer i virtual box virker mangler jeg at tilføje en lagerendhed under IDE-styreenhed, men der figurerer åbenbart ingen dmg, iso eller cdr-filer på usb-nøglen, hvilket jeg ikke rigtig forstår.
Jeg håber mit problem er til at forstå rent teknisk og jeg håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak
Mvh Stig
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: VirtualBox
Hej Stig og velkommen som bruger på forummet
Vi foretrækker normalt at hver tråd kun indeholder et spørgsmål, det gør det en hel del lettere at holde styr på tingende, så jeg har lige lavet et indlæg til dit spørgsmål.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men mon ikke at der kommer en venlig sjæl forbi på et tidspunkt, og giver et forslag eller to?
Vi foretrækker normalt at hver tråd kun indeholder et spørgsmål, det gør det en hel del lettere at holde styr på tingende, så jeg har lige lavet et indlæg til dit spørgsmål.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men mon ikke at der kommer en venlig sjæl forbi på et tidspunkt, og giver et forslag eller to?
-
Hej.
Okay tak for det.
Ærgeligt du ikke lige kan hjælpe, men ja håber der kommer en anden forbi, der måske kan nogle tricks.
Okay tak for det.
Ærgeligt du ikke lige kan hjælpe, men ja håber der kommer en anden forbi, der måske kan nogle tricks.
-
- Geografisk sted: Fredericia
Det er ikke lovligt at installere recovery version andre steder end hvor den er tiltænkt. Windows 7 OEM er så vidt jeg ved bundet til den hardware den er købt.
Ydermere plejer recovery versioner at være specifikt lavet til en kunne lave recovery på en og kun en måde.
Ydermere plejer recovery versioner at være specifikt lavet til en kunne lave recovery på en og kun en måde.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
Okay det var jeg slet ikke klar over. Så er det selvfølgelig derfor det er så svært. Men det ville også være mærkeligt, hvis Microsoft gjorde det ligefrem let tilgængeligt at installere deres styreprogram fiktivt i andre styresystemer.
Jeg må se om jeg kan finde en anden version af windows, som jeg så kan prøve med.
Jeg har Wine installeret, men jeg synes programmerne let kommer til at virke langsomme og på en måde lidt anderledes end de normalt fremgår i Windows. Det kan måske også skyldes forkert opsætning eller dårlig indsigt i Wine og styresystemet xubuntu? Eller måske min computers specifikationer i den sidste ende?
Programmerne fra skolen er en elektronisk lommeregner t89 og to matematikprogrammer ved navn Mathcad og Prologger. Alle exe-filer og programmer designet til windows.
Jeg må se om jeg kan finde en anden version af windows, som jeg så kan prøve med.
Jeg har Wine installeret, men jeg synes programmerne let kommer til at virke langsomme og på en måde lidt anderledes end de normalt fremgår i Windows. Det kan måske også skyldes forkert opsætning eller dårlig indsigt i Wine og styresystemet xubuntu? Eller måske min computers specifikationer i den sidste ende?
Programmerne fra skolen er en elektronisk lommeregner t89 og to matematikprogrammer ved navn Mathcad og Prologger. Alle exe-filer og programmer designet til windows.
-
t89'eren : http://lpg.ticalc.org/prj_tiemu/
fandt det ved at søge følgende i google: t89 emulator Linux
Men du har ret WINE er ikke optimalt - og jeg vil anbefale dig at installere XP på virtualbox - er den korrekt sat op, er den faktisk hurtigere end hvis den er installeret på HD er min erfaring.
fandt det ved at søge følgende i google: t89 emulator Linux
Men du har ret WINE er ikke optimalt - og jeg vil anbefale dig at installere XP på virtualbox - er den korrekt sat op, er den faktisk hurtigere end hvis den er installeret på HD er min erfaring.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Geografisk sted: Køge
Hvis du skal have nogen chance for at få din lovlige windows over i virtuel, så skal denne være installeret på din pc, hvorefter du kan prøve at konvertere den over til en virtuel med denne guide: https://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows
Men det er ikke let og det kræver at man kører en windows rep bagefter. Jeg har kun prøvet med en en xp, så har ingen ideer om det er samme procedure med vista eller w7.
Men i bund og grund så vil jeg mene det er lige så lovligt som at pirat kopiere, da windows licensen er bundet op på din hardware i pcen, og da du installere den ind i en virtualbox så er det teknisk set en ny hardware, selvom det er på samme pc.
Men hvis du endelig skal have windows ind i en virtualbox så er det langt det letteste med en ren installation.
Har du prøvet Reactos med dine windows programmer?
Reactos er et forholdsvis windows kompatibelt OS. dog langt fra færdigt.
Men det er ikke let og det kræver at man kører en windows rep bagefter. Jeg har kun prøvet med en en xp, så har ingen ideer om det er samme procedure med vista eller w7.
Men i bund og grund så vil jeg mene det er lige så lovligt som at pirat kopiere, da windows licensen er bundet op på din hardware i pcen, og da du installere den ind i en virtualbox så er det teknisk set en ny hardware, selvom det er på samme pc.
Men hvis du endelig skal have windows ind i en virtualbox så er det langt det letteste med en ren installation.
Har du prøvet Reactos med dine windows programmer?
Reactos er et forholdsvis windows kompatibelt OS. dog langt fra færdigt.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
- Geografisk sted: Vejle
thomasjohansen skrev:Men i bund og grund så vil jeg mene det er lige så lovligt som at pirat kopiere, da windows licensen er bundet op på din hardware i pcen, og da du installere den ind i en virtualbox så er det teknisk set en ny hardware, selvom det er på samme pc.
Jeg vil ikke starte en diskussion, men det er mere en undren. Hvis vi siger at Windows 7 OEM licensen er bundet til den hardware den er købt. På hardwaren bliver det installeret ubuntu, og Windows 7 bliver istedet flyttet til virtualbox. Softwaren windows 7 er fremdeles på den samme hardware, dog har softwaren skiftet plads. Burde så ikke licensen fremdeles gælde og dermed lovligt? Jeg troede ikke at virtualbox blev regnet for hardware, men kun software?
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Nu er der intet ved microsoft, som er som det "burde" være. Og fornuft kan sjældent anvendes som rettestsnor.
Men ved at flytte softwaren til en virtuel maskine gør man ikke andet end det der vil svare til at flytte softwaren til en anden fysisk maskine.
Jeg mener at det er lovligt ved de dyreste licenser (enterprise) men ikke ved mange af de billige udgaver.
Men ved at flytte softwaren til en virtuel maskine gør man ikke andet end det der vil svare til at flytte softwaren til en anden fysisk maskine.
Jeg mener at det er lovligt ved de dyreste licenser (enterprise) men ikke ved mange af de billige udgaver.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Jeg kigget lidt nærmere på windows 7 lincens betingelser og fandt dette. Så vidt jeg kan forstå hvad der er skrevet, kan man bruge det i et virituelt miljø så længe det er på maskinen oprindelige hardwaresystem på den licenserede computer. Lisencen jeg fandt er "VILKÅR FOR MICROSOFT-SOFTWARE WINDOWS 7 HOME BASIC", om det er forskelligt fra OEM licens, ved jeg ikke.
http://www.microsoft.com/About/Legal/EN/US/IntellectualProperty/UseTerms/Default.aspx
Jeg fandt virkåret for det under punkt 3.d
Det kan dog blive regnet som en geninstallation og så skal man have en ny aktivationsnøgle http://www.microsoft.com/da-dk/licens/mindre_mellemstore_virksomheder/licensaftaler/boks_oem/oem_faq/Default.aspx
Hvis windows 7 aldrig har været installeret eller aktiveret på laptoppen, skulle det være lige ud af landevejen. Ved tvivl, kan man ringe til Microsoft produktaktivering.
http://www.microsoft.com/About/Legal/EN/US/IntellectualProperty/UseTerms/Default.aspx
Jeg fandt virkåret for det under punkt 3.d
Brug med Virtualiseringsteknologier. I stedet for at bruge softwaren direkte på den
licenserede computer, kan De installere og bruge softwaren udelukkende i et virtuelt (eller på
anden måde emuleret) hardwaresystem på den licenserede computer. Ved brug i et virtualiseret
miljø er indhold, der er beskyttet af teknologien til administration af digitale rettigheder, BitLocker
eller andre teknologier til diskdrevskryptering for en fuld volumen muligvis ikke så sikker som
beskyttet indhold, der ikke er i et virtualiseret miljø. De skal overholde alle danske og
internationale love, der gælder for sådan beskyttet indhold.
Det kan dog blive regnet som en geninstallation og så skal man have en ny aktivationsnøgle http://www.microsoft.com/da-dk/licens/mindre_mellemstore_virksomheder/licensaftaler/boks_oem/oem_faq/Default.aspx
Hvis producenten ikke har aktiveret Windows på vegne af slutkunden og denne får behov for at re-installere Windows ved brug af gendannelses mediet, er slutkunden nødt til at ringe til Microsofts Product Activation Center, for at anmode om en ny produktnøgle, da den oprindelige produktnøgle ikke kan bruges til at aktivere Windows igen. Microsoft Produktaktivering kan kontaktes på tlf. 8070 1315.
Hvis windows 7 aldrig har været installeret eller aktiveret på laptoppen, skulle det være lige ud af landevejen. Ved tvivl, kan man ringe til Microsoft produktaktivering.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Du skal have fat i OEM betingelserne - for de er forskellige fra de andre.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Jeg checket hvor jeg fandt licensene, og det er OEM licensen jeg har taget citatene fra.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Men det skal tjekkes i forhold til udgaven
Windows7 starter er ikke lovligt at bruge i et virtuelt miljø.
PS - Home må også kun bruges på 2 processorer.
Ahhh me LOVE Linux!!!
Ahhh me LOVE Linux!!!
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Men det skal tjekkes i forhold til udgaven
Ahhh me LOVE Linux!!!
Ahhh me LOVE Linux!!!
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
thj01 skrev:PS - Home må også kun bruges på 2 processorer.
Seriøst???
Har Microsoft virkelig puttet sådan en restriktion på Windows 7 Home?