Indledningsvis:
-----------------
Pænt Goddag til jer alle her på forum - jeg er ny bruger her.
Jeg er godt og grundig irriteret, så er i advaret
fordi Canonical smed en opdatering efter FireFox's plugin til Suns Java Maskine, som nu bare æder timer, i mit forsøg på at fikse rodet
BTW: Det er så ikke 100% Canonical fortjeneste, at jeg er irriteret ... men de kunne i det mindste have advaret om det forestående under opdateringen ala: Vil du opdatere nu eller senere ? De egentlige syndere er Oracle og i særdeleshed: NemID (der aktuelt ikke er specielt: Nem på Linux), afledt heraf: de der traf beslutning om implementeringen af NemID.
Baggrund på PC'en (Lenovo X60):
-------------------------------------
Kubuntu og lsb-release viser:
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=10.04
DISTRIB_CODENAME=lucid
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 10.04.3 LTS"
~$ java -version
java version "1.6.0_20"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.9.10) (6b20-1.9.10-0ubuntu1~10.04.2)
OpenJDK Server VM (build 19.0-b09, mixed mode)
FireFox siger om sig selv: Firefox version 3.6.24
Den FireFox version er i øvrigt den højeste version, der kommer ud af at køre Lucid stable uden brug af særlig FF arkiv …
Udfordringen:
---------------
Som anført steg blodtrykket, da NemID ikke længere virkede med: Suns (/Oracles) Java(TM) Runtime Environment (JRE) 6 + tilhørende FF plugin.
Jeg greb straks ud efter tastaturet og nærlæste tråden her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=15377hvor jeg føler med Hr. Naucher lidelsesfærd ...
Og sakset fra:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#13_6er der kørt:
Til 10.10 og 10.04 (Installere icedtea6-plugin):
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
Resultat:
Første NemID-box'en dukker op og indtastning af: BrugerID + Adgangskode i første NemID-box funker, men når jeg klikker på: Næste, så hænger prodessen med: "Vent venligst. Dine oplysninger behandles..." + et snurrende "møllehjul" og NemID box-2, hvor der skal indtastes: nøgle fra nøglekortet, den dukker således selvfølgelig aldrig op.
Der er givet et eller andet dybt dybt nede i maskinrummet, der ikke hænger sammen, men syslog siger intet og ingen øvrige fejl-hints, så det er jo praktisk talt umulig at gætte på, hvad det kunne være.
Har I nogle bud på, hvordan jeg kommer videre med en løsning ?
Afslutningsvis:
----------------
Ægtefællens slæbbare PC (med samme OS config der p.t. ikke er opdateret) reddede min bagdel ift. vigtige bankforretninger her inden årsskiftet ... men Fanden bliver meget løs i Laksegade + jeg får på puklen, såfremt DEN dåse ikke virker, da der derfra køres både bank, løn, e-box og patientjournal mv via NemID ... og vi kan jo ikke lade den PC stå i længere tid uden diverse sikkerhedsopdateringer - så rimelig sur r*v indtil videre
Jeg kan selvfølgelig lave et par kunstgreb, så Suns Java med tilbehør ikke opdateres frem imod ubrugelighed, samtidig med at andre opdateringer slipper igennem.
Men så har vi stadig et sikkerhedsproblem med brugen af Java i FF ... så det er lidt pest eller kolera, ligesom det ikke løser problemet på min dåse