Gennemtving afslutning

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Gnomy

Gennemtving afslutning

Indlæg af Gnomy »

I Gnome kan man tilføje et lille program til panelet, "Gennemtving afslutning". I beskrivelsen står "Tving et program der opfører sig forkert, til at slutte". Der er ingen andre umiddelbare oplysninger om programmet, så hvad det er for en pakke aner jeg ikke. Jeg har forsøgt at finde det i synaptic og i hovedmenuredigeringen, men der optræder det ikke. Jeg vil gerne vide om programmet også findes til Kubuntu, ved du det? Og hvis ikke er der så et godt alternativ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Gennemtving afslutning

Indlæg af Christian.Arvai »

Nu er det ikke lige en grafisk løsning, men kommandoen "pkill" er ret effektiv til den slags. Feks. vil denne lukke Firefox:

Kode: Vælg alt

pkill firefox
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg vil ikke kalde det et egentligt program, men mere en genvejsknap til kommandoen xkill, således at når man tilføjer knappen til panelet, så klikker man bare på den og så ændrer musemarkøren sig til et lille "x", som man så kan holde over et åbent vindue og klikke, og så lukker det pågældende vindue/program.

Det er det samme man kan gøre ved at trykke ALT+F2 og i kommandoprompten skriver xkill, men paneltilføjelsen er bare en smule hurtigere, da det kun er et enkelt klik i stedet for at taste en genvejskombi og en kommando.
Hilsen Kenny