Indsætte pauser i mp3 lydfil.

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indsætte pauser i mp3 lydfil.

Indlæg af Finn Bjerke »

Er der et program som kan indsætte lydpauser i en lang lydfil i mp3 format, så jeg kan "spole" i filen eller lave "kapitler" i den?
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke

Re: Indsætte pauser i mp3 lydfil.

Indlæg af Finn Bjerke »

AUdacity har noget de kalder "etiketter " ved ike helt om det er brugbart.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det lyder som om at der er to spørgsmål i et her.
Men svaret på det første er det letteste i verden.
1. Placér markøren det sted i lydfilen du ønsker at indsætte stilhed.
2. Indsæt stilhed ved at vælge det fra "Generate"->"Silence". (undskyld min ubuntu taler engelsk).

Det var det!
(Du bruger selvfølgelig CTRL+Z til at fortryde hvis du ikke får det ønskede resultat)

Det med kapitlerne skal jeg nok have uddybet. Du vil altså ikke have en fil for hvert kapitel men ønsker alligevel at den er tagget forskelligt i forskellige afsnit?? Er det sådan?? Det er i hvert fald ikke noget jeg kender til. Jeg har heller aldrig set sådan en fil, så vidt jeg husker (jeg kan tage fejl).
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Som Altid har Zob en god løsning, jeg har valgt at bruge audacity. (og vet lydkonverter)

1. jeg markerer et område som er de første 10 minutter af filen og gemmer det område som fil
2. kapitel 1 kalder jeg så 1.mp3, kapitel 2 kalder jeg 2.mp3 osv. så har jeg kapitler i min lydfil.

evt tager jeg en mp4 fil og konverterer den til mp3 med lydkonverter
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Godt. Det er også sådan man "plejer" at gøre - altså gemme hvert kapitel i en fil for sig. Ligesom tracks fra et album.

Du kan for resten gemme direkte i en mængde formater i audacity.

Menuen Filer->Eksporter (evetuelt "eksportér det valgte" hvis du kun vil have et afsnit).
I den dialogboks der åbner kan du vælge (nederst - lige over "Gem") hvilket format, f.eks. ogg, mp3, flac, mp4 og andet. For det valgte kan du så efterfølgende redigere indstillinger (nederst i samme dialogboks), som f.eks. bithastighed, kvalitet, alt efter hvilket format du har valgt.