Hjæælp... Jeg er totalt pc-uvidende..
-
- Geografisk sted: Grumstrup - Østjylland
Hjæælp... Jeg er totalt pc-uvidende..
Jeg er kommet i besiddelse af en gammel HP TC 4200 uden harddisk. Jeg har så købt en samsung 160 GB harddisk og monteret deri. Så har jeg bootet op på en Ubuntu USB-stick som en kollega har været så venlig at lave. Såvidt, så godt.
Når jeg så vælger at installere Ubuntu og sætter flueben ved at der skal hentes opdateringer mens der installeres, forsvinder fluebenet ved internet tilslutningen??? Derefter trykker jeg så på "næste" og jeg bliver bedt om at tildele drevplads. Installationen foreslår "slet og brug hele disken" og jeg trykker på "næste"
vælg drev: SCSI1 (0,0,0) (sda) - 1126.1 TB ATA SAOWNG JM362HC
Hele disken vil blive brugt:
Ubuntu
/dev/sda (ext4)
1126.1 TB
...jeg trykker "installér nu"
SÅ får jeg en fejlmeddelelse:
"Kunne ikke oprette et filsystem
Oprettelsen af ext4-filsystemet på partition2 på SCSI1 (0,0,0) (sda) mislykkedes"
Hvad skal jeg gøre.?
Skulle jeg have valgt at angive partitioner manuelt.? Og hvordan gør man det.?
(Jeg er temmelig "grøn")
Når jeg så vælger at installere Ubuntu og sætter flueben ved at der skal hentes opdateringer mens der installeres, forsvinder fluebenet ved internet tilslutningen??? Derefter trykker jeg så på "næste" og jeg bliver bedt om at tildele drevplads. Installationen foreslår "slet og brug hele disken" og jeg trykker på "næste"
vælg drev: SCSI1 (0,0,0) (sda) - 1126.1 TB ATA SAOWNG JM362HC
Hele disken vil blive brugt:
Ubuntu
/dev/sda (ext4)
1126.1 TB
...jeg trykker "installér nu"
SÅ får jeg en fejlmeddelelse:
"Kunne ikke oprette et filsystem
Oprettelsen af ext4-filsystemet på partition2 på SCSI1 (0,0,0) (sda) mislykkedes"
Hvad skal jeg gøre.?
Skulle jeg have valgt at angive partitioner manuelt.? Og hvordan gør man det.?
(Jeg er temmelig "grøn")
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Hjæælp... Jeg er totalt pc-uvidende..
Hej og velkommen til forum.
Der er masser af gode råd at hente på denne side hvor Arvai og thj01 herfra forummet har lagt en masse guides til forskellige ubuntu-relaterede ting: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Der er dog en der chokerer mig lidt. Du ser ud til at have erhvervet dig en harddisk med 1 Petabyte lagerplads, eller over 6000 gange så meget plads som du havde regnet med.
Jeg tvivler på at det kan være tilfældet.
Måske er der noget galt med harddisken??
Jeg går ud fra at harddisken er tom. Prøv at boote op på usb pinden og åbne gparted (en partition manager) og se om du kan komme til at formatere harddisken (ikke pinden) herfra - gerne til ext4.
Der er masser af gode råd at hente på denne side hvor Arvai og thj01 herfra forummet har lagt en masse guides til forskellige ubuntu-relaterede ting: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Der er dog en der chokerer mig lidt. Du ser ud til at have erhvervet dig en harddisk med 1 Petabyte lagerplads, eller over 6000 gange så meget plads som du havde regnet med.
Jeg tvivler på at det kan være tilfældet.
Måske er der noget galt med harddisken??
Jeg går ud fra at harddisken er tom. Prøv at boote op på usb pinden og åbne gparted (en partition manager) og se om du kan komme til at formatere harddisken (ikke pinden) herfra - gerne til ext4.
-
Hmmm... Det er en helt ny harddisk som jeg lige har hentet hos ProShop på vej hjem fra arbejde idag. Den burde være tom..
Når jeg starter Gparted op viser den en "unallocated partition 1024.15 TiB". Jeg har prøvet at markere den, men har ikke mulighed for at formatere. Hvis jeg går ind under "Partition" og vælger "new" kommer meddelelsen:
_
"No partition table found on device /dev/sda
A partition table is required before partitions can be added.
To create a new partition table choose the menu item:
Device->Create Partition Table
_
-Hvis jeg gør det, får jeg meddelelsen:
_
WARNING: This will ERASE ALL DATA on the ENTIRE DISK /dev/sda
Default is to create an MS-DOS partition table
_
Skal jeg vælge "Cancel" eller "Apply" ??
Når jeg starter Gparted op viser den en "unallocated partition 1024.15 TiB". Jeg har prøvet at markere den, men har ikke mulighed for at formatere. Hvis jeg går ind under "Partition" og vælger "new" kommer meddelelsen:
_
"No partition table found on device /dev/sda
A partition table is required before partitions can be added.
To create a new partition table choose the menu item:
Device->Create Partition Table
_
-Hvis jeg gør det, får jeg meddelelsen:
_
WARNING: This will ERASE ALL DATA on the ENTIRE DISK /dev/sda
Default is to create an MS-DOS partition table
_
Skal jeg vælge "Cancel" eller "Apply" ??
-
- Redaktør
Apply!
I hvert fald hvis det er den eneste harddisk i maskinen. Så burde der jo ikke ske noget ved at slette den.
I hvert fald hvis det er den eneste harddisk i maskinen. Så burde der jo ikke ske noget ved at slette den.
-
O.K. - og hvad gør man så.???
-Jeg er helt blank på alt det her..
-Jeg er helt blank på alt det her..
-
- Redaktør
Hvis du fik lavet en partition, så prøv at installere igen.
Tillad mig igen at referere til: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Tillad mig igen at referere til: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
-
Jamen - hvordan laver man en partition.?
Jeg skal angive
_
Free space preceding (MiB):
New size (MiB):
Free space following (Mib):
Align to:
Create as:
File system:
Label:
_
Hvad hulen skal jeg skrive de forskellige steder.?
Jeg har være inde at kigge på "freedomnotbeer", men der står, såvidt jeg kan se, kun noget om hvad man gør når man har en iforvejen fungerende harddisk..?
Jeg skal angive
_
Free space preceding (MiB):
New size (MiB):
Free space following (Mib):
Align to:
Create as:
File system:
Label:
_
Hvad hulen skal jeg skrive de forskellige steder.?
Jeg har være inde at kigge på "freedomnotbeer", men der står, såvidt jeg kan se, kun noget om hvad man gør når man har en iforvejen fungerende harddisk..?
-
- Redaktør
Bare vælg hele harddisken. Det burde være intuitivt. Du kan trække i størrelsen. Filsystem har jeg kommenteret. Resten er vist ikke interessant.
Jeg bliver nødt til at henvise til http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Her har Arvai skrevet flere sider om gparted. Du får mig altså ikke til at gentage dem her.
Alt tyder på at din harddisk fungerer du skal bare have den formateret, tror jeg. Arvai's skriverier burde også gælde for dit vedkommende.
Jeg bliver nødt til at henvise til http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Her har Arvai skrevet flere sider om gparted. Du får mig altså ikke til at gentage dem her.
Alt tyder på at din harddisk fungerer du skal bare have den formateret, tror jeg. Arvai's skriverier burde også gælde for dit vedkommende.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Ellers har jeg også skrevet en lidt mere dybtegående guide om Gparted http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=103 . Den er godt nok med billeder fra en Gparted-livecd, men metoden vedr. manuel partitionering er den samme.
Er det fra usb-stikket med Ubuntu, eller en livecd med Gparted du prøver ? .. En livecd med Gparted er nogle gange bedre at benytte.
EDIT :
Jeg tror egentligt at du skal prøve at lave et nyt usb-stick med Ubuntu til install, og du bør hente en helt ny iso-fil med Ubuntu først. Der er "et eller andet galt", som bla. gør at din HD bliver vist som 1 pebibyte=1024 TiB. Jeg kan forestille mig at det vil give problemer, da MBR på en 32bit ikke kan håndtere mere en 2 TiB (2,199,023,255,040 bytes).
Er det fra usb-stikket med Ubuntu, eller en livecd med Gparted du prøver ? .. En livecd med Gparted er nogle gange bedre at benytte.
EDIT :
Jeg tror egentligt at du skal prøve at lave et nyt usb-stick med Ubuntu til install, og du bør hente en helt ny iso-fil med Ubuntu først. Der er "et eller andet galt", som bla. gør at din HD bliver vist som 1 pebibyte=1024 TiB. Jeg kan forestille mig at det vil give problemer, da MBR på en 32bit ikke kan håndtere mere en 2 TiB (2,199,023,255,040 bytes).
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Det er fra USB jeg forsøger at installere, men jeg tror, som du skriver, at der er noget galt med den.
Jeg besluttede mig for, inden jeg gik i seng igår, at prøve igen og ville lige sikre mig at jeg havde god forbindelse til nettet og satte et kabel mellem PC og router - det bevirkede at jeg slet ikke kunne få lov at boote op på USB'en.???
Nå - jeg tror at jeg booker et par timer med min kollega, som så må vise mig hvad og hvordan.
Men tak for gode råd og forslag, til én som bare ved FOR lidt om alt det her
Jeg besluttede mig for, inden jeg gik i seng igår, at prøve igen og ville lige sikre mig at jeg havde god forbindelse til nettet og satte et kabel mellem PC og router - det bevirkede at jeg slet ikke kunne få lov at boote op på USB'en.???
Nå - jeg tror at jeg booker et par timer med min kollega, som så må vise mig hvad og hvordan.
Men tak for gode råd og forslag, til én som bare ved FOR lidt om alt det her
-
- Admin
Hvis du er frisk på det kan vi da guide dig igennem det herinde. Det kræver sådan set kun at du downloader en iso-fil med Ubuntu, og så brænder den bagefter. Så kan du boote op fra den, og installere derfra.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Problemet er at HP TC 4200 ikke virker med harddiske støre end 128GB og du har indsat en på 160GB.
-
- Admin
AJenbo skrev:Problemet er at HP TC 4200 ikke virker med harddiske støre end 128GB og du har indsat en på 160GB.
Ok. Og hvor finder man ud af den slags henne ?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Alderen på den er nok til at den kunne have problemet (husker det fra dengang 160GB disken kom på markedet) På HP's hjemme side kunne jeg se at de kun listede den med 40,60,80GB og med lidt googlen fandt jeg en der hade testet det og fundet ud af at maskinen hade den begrænsningen. At den rapportere som en 1000TB er og et meget typisk tegn.
-
Hmmm... det var da en interresant imformation.!
Så må jeg hellere aflevere den tilbage og så finde en der er halvt så stor...
Tak for oplysningen.!!
Så må jeg hellere aflevere den tilbage og så finde en der er halvt så stor...
Tak for oplysningen.!!