Opsætning af backup med deja-dup på lille netværk Emnet er løst

Her behandles emner som relaterer til backup og sikkerhed.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opsætning af backup med deja-dup på lille netværk

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. jan 2020, 17:54

Hej Klaus
Kom lige forbi din tråd vedr. backup med bl.a. Deja Dup.
Den brugte jeg en overgang til at lave backup af min mail.
Det gør jeg ikke mere. ;-D

I stedet tager jeg en direkte kopi fra HOME/.thunderbird som nås med kommandoen Ctrl+H.
Så kan jeg gå ind og hente den ønskede fil der indeholder ALT.

Tager jeg så den og .ini filen og kopierer dem ind i en anden computers /HOME/.thunderbird, så optræder postsystemet totalt identisk på computerne.
Til det øvrige "backup" laver jeg en direkte kopi af de ønskede filer. Så kan jeg placere dem hvor jeg ønsker på enhver computer.

Systembackup med alle installerede programmer og diverse opsætninger styrer jeg med et spejlbillede af maskinen. Benyt et cloningsprogram til den operation. ;-D

Det virker sådan næsten LYNHURTIGT. Bruger det en del når folk skal skifte harddisken ud med en SSD. Det giver en noget hurtigere maskine at den roterende HD er forsvundet.

Venlig hilsen
Erik Nørgaard
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opsætning af backup med deja-dup på lille netværk

Indlægaf lath » 17. jan 2020, 10:35

Klaus Rasmussen skrev:Hej Klaus
...
I stedet tager jeg en direkte kopi fra HOME/.thunderbird som nås med kommandoen Ctrl+H.
Så kan jeg gå ind og hente den ønskede fil der indeholder ALT.
...
Venlig hilsen
Erik Nørgaard

Husk at lukke Thunderbird før du kopierer. Det skal du fordi at Thunderbird muligvis først skal gemmen noget på harddisken.

Af mere ubehagelige ting, så kan du komme ud i en race condition med Thunderbird. En race condition (racerløb) er en tilstand hvor 2 stykker software konkurrer, her Thunderbird og kopiering.

Det ubehagelige består i at hvis Thunderbird og kopiering er i en race condition, så får du en back kopi en af fil der er i stykker, fordi Thunderbird ændrer i den imens du kopierer. Det helt sikkert (Murphys lov) umuligt for Thunderbird at reparere på en ødelagt fil.

Bit rot
Du bør også være opmærksom på et fænomen, hvor din backup bliver ødelagt selv om kopieringen er korrekt.
Fænomenet hedder bit rot, altså at en bit(=1/8 byte) ændrer sig. Bruger man et filsystem, f.eks. ext4, så vil du ikke opdage bit rot, som ødelægger din backup.

Forebyggelse imod bit rot
Btrfs filsystemet er lavet sådan at det opdager bit rot og så reparer på den fejl.

Du kan automagisk lave et filsystem fra ext4 til btrfs, ved at bruge btrfs-convert CLI (terminal) programmet. Der er mange ting du skal lave før du kan køre btrfs-convert, se manual siden med

Kode: Vælg alt

man btrfs-convert

(Et tryk på q-tasten afslutter man læseren), eller tag et kig på btrfs-convert web siden

Du bør ikke bruge computeren imens btrfs-convert arbejder. Strømsvigt, lukke computeren, sætte den i dvale, eller hvile er en rigtig dårlig ide. (Husk at tjekke strømstyring om den laver noget af sig selv).

Du skal have ledig plads på disken (adskillige GB pr 100 GB), og du må ikke lukke terminalen, fordi at det så også lukker btrfs-convert. Det sikreste er at starte tmux og så køre btrfs-convert derinde fra.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Backup & Sikkerhed"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster