xorg.conf GUI i 7.10

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

xorg.conf GUI i 7.10

Indlægaf Pihl » 19. aug 2007, 12:09

Her for et par dage siden kom der nogle nye opdateringer til Ubuntu Gutsy Gibbon, som er i udvikling i øjeblkkket, og som forventes udgivet den 18. oktober. Gutsy Gibbon, eller Ubuntu 7.10, er i øjeblikket i Alpha version 4 (Tribe 4), og som det altid er tilfældet med alpha-versioner, så kommer der konstant disse opdateringer.

Den seneste opdateringspakke jeg installerede, rummede dog noget helt nyt, og som sikkert har været længe længe længe ventet af mange:

En grafisk brugerflade til justering/redigering af xorg. conf!

En af de mest hyppige justeringer i systemfilerne er netop af xorg.conf, som styrer indstillingerne for blandt andet skærmpløsning og grafikkort, og det er formentlig en kærkommen opdatering for mange, at de nu kan vælge Nvidia og Nvidia's driver direkte i et vindue, hvis det ikke automatisk virkede, i stedet for at skulle ned i xorg.conf'en og indsætte det manuelt med risiko for at knække x-serveren (grafikken).

Hvis man har installeret Gutsy Gibbon Tribe 4, kan man finde det nye vindue i System>Administration>Screens And Graphics. Værktøjet er i øvrigt også optimeret til opsætning af dual monitors.

Der er dog et par vigtige noter:
1.
Værktøjet er i et tidligt alpha-stadie, så funktionaliteten er stadigvæk begrænset til nogle få ting.
2. Der er stadigvæk kritiske bugs i applikationen.

En sidste ting som er værd at bemærke, så ser det faktisk ikke ud til pt., at det når at komme med i den endelige version af Gutsy Gibbon grundet de bugs, som jeg nævner ovenfor.

Ubuntu har den såkaldte Bullet Proof X plan, som betyder, at hvis X (grafikken) knækker, så skal X falde tilbage til en grafik-sikker indstilling. Pt virker xorg.conf-GUI'en ikke efter Bullet Proof X planen, og kan indimellem knække X, og efterlade brugeren helt uden en grafisk brugerflade.
Det er tvivlsomt, om udviklerne når at rette det til 7.10, men ellers kan vi bestemt forvente at se det i 8.04.

For brugervenlighedens skyld håber jeg dog rigtigt meget, at de når det til Gutsy Gibbons udgivelse!

NB. Gutsy Gibbon er i udvikling, og det anbefales, at man ikke installerer og leger med den, med mindre man ved hvad man gør, eller man tør risikere at systemet går ned.

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

xorg.conf GUI i 7.10

Indlægaf Cave » 19. aug 2007, 12:24

Lyder ret interessant, men kan du ik' poste et par screenshots? :)

EDIT: http://fosswire.com/2007/08/17/ubuntu-g ... rgconf-gui

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

xorg.conf GUI i 7.10

Indlægaf Pihl » 19. aug 2007, 13:27

Jep, der er nogle rigtig gode screenshots i den artikel. Der er ikke så meget ved at tage dem fra mig, for jeg kører Gutsy i Vmware, og her bruger den 'Vmwares' grafikkort. Så jeg har ikke så mange indstillinger at lege med ;)

Og ja ja, skal nok få det sat rigtigt op i vm, men altså, det har jeg bare ikke fået gjort endnu - skal jo også have testet compiz-fusion engang :P

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

xorg.conf GUI i 7.10

Indlægaf eitreach » 19. aug 2007, 13:39

Jeg er absolut begejstret over nogle af de funktioner i Gutsy.. Apropos X-brugervenlighed, så skulle der også gerne komme en grafisk menu med, hvis X ikke starter korrekt, så man kan rette nogle mulige og typiske fejl som kan foresage det, så man ikke behøver at fikse alt muligt i tekst-tilstand.

Det er store tider for Linux, lige nu!
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Graes
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2007, 21:54
Geografisk sted: Fredericia

xorg.conf GUI i 7.10

Indlægaf Graes » 3. sep 2007, 10:46

det er meget godt at der er kommet den funktion men jeg kan bare ikke få mit radeon ATI Mobility 9000 IGP til at at virke kan kun vælge 1600 x 1200

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster