Om bugs og bugfixes

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Om bugs og bugfixes

Indlægaf eitreach » 1. aug 2007, 20:20

Nu har jeg her til eftermiddag siddet og nørklet en del med at få Ubuntu til at samarbejde med mit nye grafikkort - men nu ser det også ud vil at virke temmelig godt, synes jeg. Mht. hardwaren, har det været en rigtig god investering - men det var jo ikke rigtigt pointen.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det med bugs og bugfixes fungerer - men, bliver den slags nørkleri jeg har været igang med eksempelvis, listet som bugs af andre som har mere styr på det, og betyder det at det bliver gjort nemmere at have med at gøre i opdateringer og den slags, så 'den næste generation' ikke vil have nær så meget bøvl?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Om bugs og bugfixes

Indlægaf Jimmyfj » 2. aug 2007, 01:06

eitreach skrev:Nu har jeg her til eftermiddag siddet og nørklet en del med at få Ubuntu til at samarbejde med mit nye grafikkort - men nu ser det også ud vil at virke temmelig godt, synes jeg. Mht. hardwaren, har det været en rigtig god investering - men det var jo ikke rigtigt pointen.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det med bugs og bugfixes fungerer - men, bliver den slags nørkleri jeg har været igang med eksempelvis, listet som bugs af andre som har mere styr på det, og betyder det at det bliver gjort nemmere at have med at gøre i opdateringer og den slags, så 'den næste generation' ikke vil have nær så meget bøvl?


Min erfaring omkring bugs, og bugfixes er, at disse løses via Launchpad. Har du en direkte bug vil systemet sende dig over til Launchpad, hvor du skal have en profil/konto. Her rapporterer man så den bug man oplever, og er den alvorlig bliver der sendt en fix ud, så hurtigt, det lader sig gøre.

Anderledes forholder det sig, efter hvad jeg har oplevet, med drivere til grafikkort. Her er det især ATI's kort som gør livet surt for folk. Men også visse kort indenfor nVidia kan gøre knuder. Dette skyldes, at vi her har at gøre med closed source drivers, som det ikke er muligt at tilgå kildefilerne på, og vi, under bl.a. Ubuntu må vente på en ordentlig driver til kortet.

Alternativt kan man skrive i diverse forums omkring problemet. Der skal nok være dem, som har haft samme problem, og de er sjældent sene til at svare.

Jeg er blandt de heldige. Jeg har aldrig haft problemer med mit nVidia G-Force TI4200SE AGPx8 kort. Både compiz og Beryl fungerer uden fejl.
Men jeg er klar over, at jeg hører til blandt de lidt heldigere, i det alt mit hardware bare har fungeret fra første sekund med Ubuntu.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Om bugs og bugfixes

Indlægaf eitreach » 2. aug 2007, 12:43

Jeg brugte indtil for nyligt et ATI Radeon 9250, som umiddelbart virkede fabelagtigt med Ubuntu - alt startede op som det skulle, og der var ikke behov for at installere ekstra drivere, eller på nogen måde at ændre X-opsætning, eller lignende.

Jeg spørger bare, fordi jeg ønsker at det skal være så nemt for alle som overhovedet muligt - og at det ville være synd hvis et system i Ubuntu's klasse ikke kunne nå ud til de store masser, på grund af sådan noget.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster