Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Indlægaf lath » 3. mar 2009, 02:20

Billede
På version2.dk er der en artikel om en micro Linux box på http://www.version2.dk/artikel/10134.

Specs:
  • 1,2 GHz ARM processor (a la den slags der sidder i en smart phone - bare meget hurtigere).
  • ½ GB RAM
  • ½ GB FLASH ("Harddisk").
  • 5 Watt strømforbrug
  • Eksterne porte:
    • 1 stk 1 GigaBit Ethernet port via et RJ45 stik
    • 1 stk mini USB stik
    • 1 stk standard USB stik
    • 1 stk STDIO stik (IO port stik)
    • 1 stk US strømstik (en adapter til dansk strømstik kan købes i Farnell for en 10 Kr)

Hvad kan den så bruges til?
En art server er oplagt - specielt med en ekstern USB harddisk, eller en NAS tilsluttet via en switch.

Det er i øvrigt interessant at holde øje med ARM processorerne: De har f.eks. en Quad core (4 kerne) processor, som kun bruger 0,2666 Watt@620MHz pr kerne!

Multi Core ARM, meget teknisk (for designere af computersystemer - så er du er advaret): http://www.arm.com/products/CPUs/ARM11MPCoreMultiprocessor.html

/Lars

*:NAS - for dem der ikke ved det: NAS betyder "Network Attached Storage" på dansk er det noget i retning af "netværkstilsluttet lager".
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Indlægaf Jakob77 » 4. mar 2009, 10:46

lath


Tak for spændende info. :)

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til den som en rigtig computer, når der ikke kan tilsluttes en skærm.
Ellers kunne man måske installere Ubuntu på en USB-nøgle eller på SD og køre med den som enhver anden computer.
Hvor meget dyrere vil det mon gøre den, hvis de tilføjer et primitivt skærmkort..?

Men måske kan den allerede nu også true markedet for kameraovervågning og andre overvågningsopgaver..?

Og hvad med PLC-styring..?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Indlægaf lath » 4. mar 2009, 15:43

Jakob77 skrev:lath


Tak for spændende info. :)

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til den som en rigtig computer, når der ikke kan tilsluttes en skærm.
Ellers kunne man måske installere Ubuntu på en USB-nøgle eller på SD og køre med den som enhver anden computer.
Hvor meget dyrere vil det mon gøre den, hvis de tilføjer et primitivt skærmkort..?

Men måske kan den allerede nu også true markedet for kameraovervågning og andre overvågningsopgaver..?

Og hvad med PLC-styring..?


Den har ikke et stik til noget der hedder skærmkort, derudover har den heller ikke strøm nok til at drive sådant et kort - det vil med andre ord kræve en del elektriske modifikationer - med en loddekolbe.
Ubuntu er heller ikke en mulighed - hvis man sletter kernen/bootloader/binutils på den bliver den til en dyr mursten (den bliver ubrugelig).

Ubuntu kunne muligvis installaeres som et program, ikke et operativsuystem. En X klient a la Fluxbox desktop manageren kunne sikkert gøre det ud for en GUI.
En X server på en anden maskine (over et netværk) kunne så vise den GUI via et remote login til Linux boxen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Indlægaf Jakob77 » 6. mar 2009, 00:43

lath

Tak for svar. Jeg tror hellere, at jeg må vente til næste generation så. ;)


Sådan noget som intelligente EL-målere har længe været diskuteret, men man synes, at de er for dyre at indføre.

Men måske er denne boks en forløber, som vidner om, at det snart kan gøres meget billigt og oven i købet meget intelligent..?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Indlægaf lath » 6. mar 2009, 01:36

Jakob77 skrev:Sådan noget som intelligente EL-målere har længe været diskuteret, men man synes, at de er for dyre at indføre.

Men måske er denne boks en forløber, som vidner om, at det snart kan gøres meget billigt og oven i købet meget intelligent..?


"Intelligente" El-målere er dobbelt-tarif målere, og de diskussioner der har været, har taget udgangspunkt i den konstruktion, som brugt i Danmark under 2. Verdenskrig.

De er mekaniske. Alt af mekanik idag er rasende dyrt i forhold til elektronik. Det er dog sådan at hvis udstyret skal type-godkendes (stats-godkendes til et bestemt formål) bliver firmwaren (softwaren) i en microcontroller også meget dyr.

Da jeg udvikler udstyr med indlejrede systemer kan jeg oplyse dig at for eksempel 20 Kr er rigeligt til at starte en diskussion om noget er for dyrt. Firmaer tænker på salg i 100.000 vis af enheder (når det er konsum-elektronik), og så bliver 20 kr pludselig til 2 million kroner!

Med andre ord ville de fleste firmaer synes at den Linux box er overkill som intelligent EL-måler - den kunne nok laves til en 100 kr, hvis den skulle være en dobbelt-tarif El-måler.
Besparelse: 500 Kr á 100.000 enheder = 50 millioner kroner.

Hvad en microcontroller kan:
En microcontroller med 8 KByte FLASH og 512 byte RAM, som kører op til 8 til 16 Mega Hertz til ca 9 Kr er for eksempel rigeligt til at styre og kontrollere din vaskemaskine/microbølgeovn.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Micro Linux Box til 600 Kr, snart til under 300 Kr

Indlægaf Jakob77 » 6. mar 2009, 10:25

lath skrev:Da jeg udvikler udstyr med indlejrede systemer kan jeg oplyse dig at for eksempel 20 Kr er rigeligt til at starte en diskussion om noget er for dyrt. Firmaer tænker på salg i 100.000 vis af enheder (når det er konsum-elektronik), og så bliver 20 kr pludselig til 2 million kroner!

Med andre ord ville de fleste firmaer synes at den Linux box er overkill som intelligent EL-måler - den kunne nok laves til en 100 kr, hvis den skulle være en dobbelt-tarif El-måler.
Besparelse: 500 Kr á 100.000 enheder = 50 millioner kroner.


Ja, den pointe forstår jeg jo godt. Det ser endda ud til, at det er langt større beløb, der står på spil. Måske 1 million huse, som hver skal betale 200 kr om året:
http://ing.dk/artikel/91237

Jeg tænker, at man, indtil måleren alligevel skal skiftes, burde kunne bruge den gamle måler og anvende boksen sammen med et webkamera til aflæsning.
Og når EL-selskabet så sender et signal via internettet om at strømmen er billig, så sender den besked via det trådløse netværk til en anden boks, som får et relæ til at vippe, så der starter en varmepumpe, som producerer til lager, og der tændes andre relevante installationer som f.eks. en kontrollampe i huset, så alle kan se, at nu er strømmen billig.
Boksen burde så kunne sende pæne anvendelige resultater automatisk tilbage til EL-selskabet, så administrationsomkostningerne minimeres til langt under 200 kr/år.

Det lugter da både af guld og grønnere skove, gør det ikke..? :)

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster