Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Pihl » 13. apr 2007, 21:01

Ship-It hos Ubuntu har længe sendt gratis installations-CD'er ud, men til manges fortrydelse har dette ikke inkluderet version 6.10, Edgy Eft. Den seneste version som har været muligt at få tilsendt har været 6.04 Dapper Drake.

Men i forbindelse med udgivelsen af Ubuntu 7.04, Feisty Fawn, bliver det nu muligt at få denne i stedet for den langtids-supporterede Dapper Drake. Dette fremgår allerede af af Ship-It's side:

https://shipit.ubuntu.com

Man skal nok være opmærksom på, hvis man laver en bestilling, at det indtil videre kun er en bestilling, da Feisty Fawn endnu ikke er officielt udgivet. Der vil formodentlig også være forholdsvis lang ventetid på de første eksemplarer og den følgende måned eller to.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Wikzo » 14. apr 2007, 08:30

Er det gratis, som det plejer? Så tror jeg nemlig, jeg vil bestille et par stykker :)

EDIT: Ja, der står, det er gratis [:
Billede

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Goticaa » 14. apr 2007, 12:30

Jeg har lige bestilt 3, glæder mig allerede til at få den "rigtige" cd :)
Ubuntu Version: 8.10

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Wikzo » 16. apr 2007, 14:55

Når 7.10 nu bliver sluppet løs her om nogle dage, er der så "regler" om, hvem der henter først? Jeg kan huske, jeg læste noget i anledningen af 6.10's release, hvor der stod, at man rådede folk til ikke at hente det, medmindre det var absolut nødvendigt.

Her taler jeg selvfølgelig om servernes båndbredde; så ikke alt for mange downloader på én gang.
Billede

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Cave » 16. apr 2007, 15:02

Jeg er for ny inden for ubuntu-verdenen til at sige, om der med sandsynlighed bliver problemer med begrænset båndbredde. Men såfremt det bliver et problem, kunne UbuntuDanmark jo tage initiativ til at sætte image-filen op som en torrent ...

Der har været tale om, at feisty vil blive forsinket:

The Ubuntu 7.04 release candidate (due today) has been delayed due to
bugs discovered during validation testing, specifically problems with
certain ATA chipsets and problems with the connection status displayed
by the network-manager panel applet. There is no updated ETA yet, but
the core development team is actively working on the problems and expect
it to be a matter of days.
(kilde: http://www.go2linux.org/node/70)

Er der noget nyt herom?
Senest rettet af Cave 16. apr 2007, 15:56, rettet i alt 1 gang.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Pihl » 16. apr 2007, 15:55

Det er klart, at båndbredden hos Ubuntu/Canonical vil blive presset til det yderste umiddelbart efter udgivelsen af 7.04. Og selvom de forventer det, så tror jeg nu alligevel, at det vil kunne mærkes på downloadhastigheden.

Så hvis man ikke har et stort behov for at opgradere, så vil jeg anbefale, at man lige venter lidt - eller evt deler CD'er venner imellem. Meen, det skal nu nok gå; det var samme scenarie, da vi skulle opgradere fra 5.10 til 6.04, og det var selvom successen kom mere bag på dem der.

Vi kan desværre ikke sætte noget image op her, da vi har begrænsning på trafikken. Men altså der er jo et par danske mirror sites, som man kan se på downloadsiden på ubuntu.com.
Jeg vil heller ikke anbefale, at man downloader fra sider, som man ikke kender og stoler 100% på. Styrken ved den form for pakkearkiv Ubuntu benytter sig af er sikkerhed, idet installerede pakker jo er gennemchecket. Begynder man at downloade fra arkiver man ikke kender, ved man ikke hvad der kan være i dem.

Cave skrev:Der har været tale om, at feisty vil blive forsinket .. Er der noget nyt herom?


Nej, der er så vidt jeg ved ikke noget nyt om, hvornår den er helt klar.

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Cave » 16. apr 2007, 16:02

Pihl skrev:Det er klart, at båndbredden hos Ubuntu/Canonical vil blive presset til det yderste umiddelbart efter udgivelsen af 7.04 (...) Vi kan desværre ikke sætte noget image op her, da vi har begrænsning på trafikken (...)
Jeg vil heller ikke anbefale, at man downloader fra sider, som man ikke kender og stoler 100% på.


Forslaget gik heller ikke på at uploade filen på den server, der hoster denne side, men derimod noget torrent-halløj. Og jeg stoler da på denne side :) Forslaget var just ment som en ekstra service fra denne side, hvis der er problemer med at få den ned, når feisty udgives (men det bliver vel ikke det store problem)

På ubuntu.com er der kommet en countdown, så mon ik' den udkommer til tiden ...

[offtopic]Du burde da mindst have en øvre grænse 80-100gb på en dag, ellers er det på tide at skifte til et andet selskab :) [/offtopic]

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Pihl » 16. apr 2007, 16:41

Vil man downloade hele CD'en på ny, så kan også sagtens downloade den som torrent allerede nu. :)

Der hvor problemet, eller flaskehalsen, opstår, er når folk bruger update-manageren til at opgradere med, for så bruges kun de officielle arkiver/repositories.

Så ja, det er muligt, at der er tid at spare ved at downloade CD'en eller DVD'en (med pakkerne) og tilføje den som arkiv i Synaptic. Men man skal nok have en temmelig hurtig forbindelse, før der er en tidsbesparelse i denne metode.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Wikzo » 17. apr 2007, 21:48

Kan vi ikke samle en torrent-liste på torsdag, gerne en fra Danmark, i denne tråd? :)

EDIT: Har lige lavet lidt research. Bruger ikke selv torrents særlig meget og kender derfor ikke til de gode og sikre siden. Hvilke steder vil I anbefale at hente 7.10 fra? :)
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Pihl » 17. apr 2007, 22:16

Du kan finde de officielle downloadkanaler her:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors

Derunder kan du finde danske KLID og deres FTP. Derinde kan du finde torrents for de forskellige Ubuntu versioner. For eksempel: http://klid.dk/ftp/ubuntu-cd/7.04 (nede i bunden af siden)

Jeg forstår ikke helt hvorfor ubuntu.com skjuler deres torrent så godt. Bittorrent blev opfundet med netop Linux i tankerne, og det sparer jo Ubuntu for en hel del trafik. Nå, men den findes da :)

Jeg tror i øvrigt også, at den kan findes inde på http://linuxtracker.org. Jeg har ikke checket, men andet ville være meget underligt.

Når 7.04 officielt bliver udgivet, opdaterer jeg lige downloadsiden med bl.a. ovenstående links.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Artificial Intelligence » 18. apr 2007, 07:42

Hvorfor bestille når man har 2mbit forbindelse :twisted:
Skal nok være med til at seede når den tid kommer, selvom det er en dråbe i vandet.

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Goticaa » 18. apr 2007, 18:38

Hvorfor ikke prøve at promovere Ubuntu lidt igennem torrents?

Altså hvis vi smider en torrent på de store trackere, hvor vi forklare lidt om hvad ubuntu er, og viser nogle alternativer til windows programmer (her ville det jo være ideelt at vise noget om torrent programmer). Det kunne måske hjælpe andre med at komme igang med linux?

Også ville det også være dejligt, hvis der kom en masse aktivitet på torrenten, som så ville gavne hastigheden :)
Ubuntu Version: 8.10

oskar.hansen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. dec 2006, 19:10
Geografisk sted: Det nordlige sydlige jylland

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf oskar.hansen » 19. apr 2007, 00:12

hm. er det gratis, sådan med det hele betalt? (jep, lyder dumt)

porto usw?

For så tror jeg da nok lige at jeg skal have et par stykker at give et par stakkels sjæle :lol:

scandragon
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14. feb 2007, 09:09

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf scandragon » 19. apr 2007, 08:53

Hvis det virkelig bliver et problem, så vil jeg hente den når den bliver tilgængelig og pakke den i multiparts ace (hvis det er brugbart) og hoste på mit site..

Men kun hvis der er nogen der er interesserede i det.

Og kun i 2-3 dage.. Jeg har også begrænset trafik (3000GB/måned)

edit: Kan slet ikke hente den.. Kan ikke komme ind på Ubuntu.com

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Få tilsendt gratis Ubuntu 7.04 CD'er!

Indlægaf Goticaa » 7. maj 2007, 13:56

Har lige modtaget en dejlig pakke med mine Ubuntu cd'er og nogle nice klistermærker :)
Ubuntu Version: 8.10

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster