Canonical vil sælge codecs

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Canonical vil sælge codecs

Indlægaf eitreach » 19. sep 2008, 22:59

"This week, Canonical opened sales of legal multimedia codecs and DVD playback software to all Ubuntu users, regardless of whether the distribution was pre-installed on a purchased system or downloaded gratis from an Ubuntu mirror.

Fluendo handles the bulk of the codecs using the GStreamer framework. CyberLink offers DVD playback through a Linux version of its PowerDVD software.

It feels the most positive word that can be applied to this announcement is "bittersweet." There are many more colorfully negative words that are applicable, as well.
"

http://ostatic.com/173388-blog/canonica ... -worms#rss

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes, så jeg tror bare jeg vil tygge lidt på det i nogle dage.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Canonical vil sælge codecs

Indlægaf Jimmyfj » 20. sep 2008, 00:25

Godt så - Her begynder den helt store forvirring så: Hvor længe TØR vi stole på værdien af The Ubuntu Promise ??

Som jeg læser artiklen, så ér Canonical hjælpeløse på dette område. MP3 er sikkert stadig det mest udbredte format, måske lige med undtagelse af mine medie-filer, som alle ligger i .Ogg-formatet. Et større arbejde, hvis man er glad for musik, som jeg.

Jeg tror problemet er størst i de lande, hvor de arme borgere end ikke må bruge selv de formater, som er legale i Danmark. Her har vi, i Danmark, så vidt jeg er orienteret, ret til at downloade musik til eget forbrug. Film og musik-videoer interesserer mig ikke. Film ser jeg på DVD i stuen, musik-videoer lader jeg andre om. Men det forhindrer ikke, at jeg stadig stiller et efter hånden méget stort spørgsmålstegn ved The Ubuntu Promise. For begynder man først at "sælge legale codecs", hvor langt er der så til en fast pris på Ubuntu selv?

Allerede da jeg fandt ud af det med EULA til Firefox fik jeg en meget træls fornemmelse i maven. Det lader til, at det KUN er Debian, som forbliver 100% fri. Jeg ved det ikke.

Tør vi stole på, at Canonical holder sig til egne løfter? Det tyder ikke for meget på det. Og lige som eitreach vil jeg gå i tænkeboks de næste par dage. SÅ svær ER Debian heller ikke at finde ud af. Og hvis man alligevel skal til at betale for Ubuntu, som vi så med XanderOS og andre distros, så kan man vel lige så godt vænne sig til tanken om at være Debian bruger. Jeg tror jeg starter med at downloade .ISO-filen, så må de næste par dage vise om den bliver slettet igen, eller brugt til at lave en install-Cd.

Sørgelig udvikling det her tager.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Canonical vil sælge codecs

Indlægaf eitreach » 20. sep 2008, 00:37

"Legale codecs" er ikke legale codecs for alle, så derfor kan Canonical naturligvis ikke tillade sig at bruge dem som standard. Fordi hash er legalt i Holland, er det stadig ikke legalt i Danmark.

Download til eget forbrug er heller ikke lovligt. Det er brud på regionskodede dvd'er heller ikke.

Vi snakker også her om et tilbud. Man kan allerede købe Ubuntu på cd og dvd på deres eget website - og ligeså vil man kunne købe 100% lovlige codecs. Ligesom Ubuntu, vil de stadig være til at hente fra repoerne - man får bare en ekstra mulighed.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster