IBM & Friends går Windows-fri

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf eitreach » 6. aug 2008, 16:29

Vi kan vist godt begynde at glæde os. Nu ruller snebolden for alvor.

" SAN FRANCISCO, CA, Aug 05, 2008 (MARKET WIRE via COMTEX) -- For the first time, IBM and leading Linux distributors Canonical/Ubuntu, Novell and Red Hat will join forces globally with their hardware partners to deliver Microsoft-free personal computing choices with Lotus Notes and Lotus Symphony in the one billion-unit desktop market worldwide by 2009. Citing shifting market forces and the growing demand for economical alternatives to costly Windows and Office-based computers, the four leaders sense an ideal set of circumstances allowing Linux-based desktops to proliferate in the coming year. Linux is far more profitable for a PC vendor and the operating system is better equipped to work with lower cost hardware than new Microsoft technology. "

http://www-03.ibm.com/press/us/en/press ... /24825.wss
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 6. aug 2008, 17:16

Undskyld mig, men jeg er ikke imponeret. Ja fedt der er fokus på linux, knap så fedt der også er fokus på Lotus Applications. Reelt set snakker vi en ubuntu klient med præinstalleret Lotus Application og en server med ditto. Lotus Applications i sig selv er det er det mest ræerlige lort der længe er skabt. Uden på nogen måder at have kilder så virker det til at det er på tilbagegang globalt set. Jeg håber da virkelig ikke at Lotus Applications bliver sådan en standard ting i ubuntu som vi så skal slås med at afinstallere igen.

Skal lavinen rulle så skal vi se hardware producenter der sørger for at deres drivers er linux kompatible så vi ikke skal reverse-engineer mere eller mindre hvert eneste stykke hardware der er på markedet. Mit gæt er at mindst 80% af alle fejl brugere får i linux er grundet hardware inkompatibilitet.

Meh.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf eitreach » 6. aug 2008, 17:39

Hvad er det som du ikke har kilder på, som du alligevel udtaler dig om?

Generelt er dit indlæg en smule vagt, så jeg bliver nødt til at stille nogle opklarende spørgsmål.

1: Har du prøvet Lotus-suiten, og hvis ja, hvilke udgaver?

2: Har du læst Ubuntu's filosofi og software-struktur? Ubuntu tillader kun ikke-fri software som standard, hvis vi snakker om drivere. Eftersom Lotus ikke er frit, vil dette betyde at det ikke vil være installeret som standard, hvilket betyder at din kritik om bloatede IBM-systemet er tom.

3: Tror du helt ærligt at vi vil få åbne drivere, så længe der ikke er flere som bruger Linux? Du burde kun være taknemmelig for at Big Blue vil være med til at hjælpe os ud - de er trods alt nogle af de absolut største, og har været det igennem det sidste århundrede.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 6. aug 2008, 17:57

eitreach skrev:Hvad er det som du ikke har kilder på, som du alligevel udtaler dig om?

At Lotus Applications er på tilbagegang. Det virker til at færre og færre virksomheder benytter sig af en Lotus løsning.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf eitreach » 6. aug 2008, 17:58

metheon skrev:
eitreach skrev:Hvad er det som du ikke har kilder på, som du alligevel udtaler dig om?

At Lotus Applications er på tilbagegang. Det virker til at færre og færre virksomheder benytter sig af en Lotus løsning.


På baggrund af hvad?

Jeg tvivler ærlig talt på at softwaren er så skidt som nogle mener. Hvorfor skulle IBM ellers starte et stunt som dette, hvis de vidste at ingen gad bruge deres software?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 6. aug 2008, 18:00

Jeg tager sikkert fejl:

Did you know?

* IBM Lotus Notes and Domino® has 20 years of leadership in the collaboration space
* Over 130M licenses of Lotus Notes and Domino have been sold worldwide
* Over 46,000 companies around the world use Lotus Notes and Domino
* Lotus Notes and Domino has seen growth rates exceeding the market with eight quarters of year-to-year double-digit growth from 1Q05 through 4Q06
* Lotus Notes and Domino has seen eleven consecutive quarters of year-to-year growth from 4Q04 through 2Q07
* More than half of America’s largest 100 corporations use Lotus Notes and Domino
* More than half of the FORTUNE Global 100 corporations use Lotus Notes and Domino
* 8 of the top 10 banks
* 8 of the top 10 insurance corporations
* 4 of the top 5 consumer products corporations
* 7 of the top 10 electronics corporations
* 8 of the top 12 pharmaceutical corporations
* 9 of the top 12 telecommunications corporations

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf eitreach » 6. aug 2008, 18:02

Det skal så siges at jeg absolut ikke ved ret meget om softwaren (derfor udtaler jeg mig heller ikke om det, som jeg gjorde..) - men hvorfor ville IBM lave det her, hvis de ikke havde noget at tjene på det? Jeg synes bare det virker mystisk.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 6. aug 2008, 18:10

For det første har de rigelig med penge til at kaste dem efter sådan et projekt her, for det andet for at promovere deres produkt. De har måske luret at forretningssegmentet i stigende grad bevæger sig mod open source og hvis de ønsker at beholde hvad de nu måtte have af marked så må de handle.

Nu har jeg personligt brugt lotus notes da jeg arbejdede ved IBM i irland et halvt års tid og det virker til den generelle holdning blandt folk er at man bruger det mere eller minder kun pga. det nu engang er selv udviklet af IBM og bestemt ikke fordi det er godt. Jeg ved godt der er mere til Lotus Applications end blot lotus notes.

Jeg kan desværre ikke finde noget information ang. salgsstatistik af Lotus Applications.

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 6. aug 2008, 18:18

Ah, victory.

Kilde

Exchange, first released in 1996, now outsells Notes/Domino and has a larger installed base and more momentum, many analysts say.

But the fact is that all but one of the top market research firms say Microsoft Exchange is now the leading e-mail product. Even Gartner Group, the lone holdout, says IBM maintained a mere 1.8% market share lead--but that was in 2003.

Info-Tech Research Group. Among midsize companies ($1 billion or less in annual sales) in 2004, Microsoft had a 33% market share and IBM had 25%. By end of 2005, Microsoft will reach 35% with IBM dropping to 18%. "A lot of Notes shops are looking elsewhere," analyst Carmi Levy says.


Hvis deres største konkurrent er MS så er det klart de vil forsøge at promovere linux. Med linux er der ingen MS, uden MS er der ingen konkurrent.
Senest rettet af metheon 6. aug 2008, 18:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf Christian.Arvai » 6. aug 2008, 18:18

hej

rolig nu venner :D

ville det ikke være bedre at glæde sig over at ibm vil sælge pc´er uden MS, så kan dem der har lyst til det, enten selv fjerne Lotus Applications, eller ( som nu ) hente og installere ubuntu, i den bitudgave og med de tillægsprogrammer man selv måtte ønske.

personligt ser jeg det som et stort fremskridt at ibm er gået igang med det projekt, og det beviser at open source er kommet langt frem i de senere år.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf eitreach » 7. aug 2008, 07:40

metheon skrev:Ah, victory.

Kilde

Exchange, first released in 1996, now outsells Notes/Domino and has a larger installed base and more momentum, many analysts say.

But the fact is that all but one of the top market research firms say Microsoft Exchange is now the leading e-mail product. Even Gartner Group, the lone holdout, says IBM maintained a mere 1.8% market share lead--but that was in 2003.

Info-Tech Research Group. Among midsize companies ($1 billion or less in annual sales) in 2004, Microsoft had a 33% market share and IBM had 25%. By end of 2005, Microsoft will reach 35% with IBM dropping to 18%. "A lot of Notes shops are looking elsewhere," analyst Carmi Levy says.


Hvis deres største konkurrent er MS så er det klart de vil forsøge at promovere linux. Med linux er der ingen MS, uden MS er der ingen konkurrent.


Der er få som ville gøre noget i den stil, medmindre de ville noget med det som gavnede deres egen sag. Hvorfor skal det nu blive negativt, når det er Linux de bruger som middel? Jo flere som rent faktisk bruger skidtet, jo større vil chancen være at andre også hopper på. En milliard Linux-maskiner i løbet af 2009 er slet ikke så få - og til det halve af den pris en lignende Windows-løsning ville koste, så skal der nok være nogle som hopper på, og hvis de ikke bryder sig om Lotus, så er man trods alt fri til at smide OpenOffice på.

Og som nævnt, så er der som Ubuntu-bruger jo ikke noget at frygte - mit gæt er at det vil ligge i et repo, med et stort Download Mig-skilt på - men tvang vil der ikke være.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 7. aug 2008, 08:45

eitreach skrev:Der er få som ville gøre noget i den stil, medmindre de ville noget med det som gavnede deres egen sag.

Som artiklen antyder så tager microsoft baserede løsninger flere og flere kunder fra IBM. Ved at promovere linux så gavner de jo netop deres egen sag på to måder.
eitreach skrev:Hvorfor skal det nu blive negativt, når det er Linux de bruger som middel? Jo flere som rent faktisk bruger skidtet, jo større vil chancen være at andre også hopper på. En milliard Linux-maskiner i løbet af 2009 er slet ikke så få - og til det halve af den pris en lignende Windows-løsning ville koste, så skal der nok være nogle som hopper på, og hvis de ikke bryder sig om Lotus, så er man trods alt fri til at smide OpenOffice på.

Min opfattelse er at Lotus Applications er noget lort. Mange almindelige brugere ser ikke operativ systemet, men blot det program de bruger. Du kender godt det med at folk siger de lige skal logge på internettet, men det de så reelt mener er at starte computeren/windows og åbne browseren bagefter. For dem er selve operativ systemet summen af programmerne. I sidste ende, så længe tingene fungerede, så vil de være pisse ligeglade med om de sad på en mac, en windows eller en linux maskine hvis bare browseren var ens på alle maskinerne.

Det jeg er bange for med denne alliance er at de får skræmt almindelige folk væk fra linux, fordi Lotus Applications er noget lort og for dem vil Lotus Applications være lig med linux. I det store hele dog så er jeg da nok overbevist om at det her kommer til at gavne linux mere end det kommer til at skade linux.

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 7. aug 2008, 08:46

eitreach skrev:Der er få som ville gøre noget i den stil, medmindre de ville noget med det som gavnede deres egen sag.

Som artiklen antyder så tager microsoft baserede løsninger flere og flere kunder fra IBM. Ved at promovere linux så gavner de jo netop deres egen sag på to måder. 1) de øger deres markedssegmet og 2) de promovere et produkt som er en direkte konkurrent til deres egen konkurrent.
eitreach skrev:Hvorfor skal det nu blive negativt, når det er Linux de bruger som middel? Jo flere som rent faktisk bruger skidtet, jo større vil chancen være at andre også hopper på. En milliard Linux-maskiner i løbet af 2009 er slet ikke så få - og til det halve af den pris en lignende Windows-løsning ville koste, så skal der nok være nogle som hopper på, og hvis de ikke bryder sig om Lotus, så er man trods alt fri til at smide OpenOffice på.

Min opfattelse er at Lotus Applications er noget lort. Mange almindelige brugere ser ikke operativ systemet, men blot det program de bruger. Du kender godt det med at folk siger de lige skal logge på internettet, men det de så reelt mener er at starte computeren/windows og åbne browseren bagefter. For dem er selve operativ systemet summen af programmerne. I sidste ende, så længe tingene fungerede, så vil de være pisse ligeglade med om de sad på en mac, en windows eller en linux maskine hvis bare browseren var ens på alle maskinerne.

Det jeg er bange for med denne alliance er at de får skræmt almindelige folk væk fra linux, fordi Lotus Applications er noget lort og for dem vil Lotus Applications være lig med linux. I det store hele dog så er jeg da nok overbevist om at det her kommer til at gavne linux mere end det kommer til at skade linux.[/quote]

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf eitreach » 7. aug 2008, 11:51

Jamen, er vi ikke i bund og grund enige om det første?

Jeg tror ikke det bliver et så stort problem. Når bare det virker, som du siger - sådan er det med Internet Explorer, Office, WMP og hvad har vi - når de ikke virker, skifter folk. Firefox, OOo og Winamp, f.eks. Her betaler de bare kun det halve af hvad det normalt ville koste dem at gøre det - og kun med Lotus Notes, hvis det er så slemt som du antyder.

Det er naturligvis ikke optimalt - men det er simpelthen bare ikke muligt at lave ét system som virker for alle. Det prøvede Microsoft, og nu giver det stille og roligt bagslag.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

metheon
Indlæg: 38
Tilmeldt: 3. aug 2008, 07:26
IRC nickname: metheon

Re: IBM & Friends går Windows-fri

Indlægaf metheon » 7. aug 2008, 13:11

Jo, jeg tror vi er enige :)

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster