Dit favorit Linux?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
1Ny0ur.127001
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. feb 2017, 20:47

Dit favorit Linux?

Indlægaf 1Ny0ur.127001 » 1. mar 2017, 20:18

Nu handler det jer jo forfaerdeligt meget om Ubuntu, hvilket jeg ikke selv er en bruger af, men Linux komme heldigvis i mange varianter.
Hvad er jeres ynglings distro's og hvorfor? (Skriv gerne selvom det er Ubuntu)

Jeg starter.
I Arch baseret distro's kommer man for bleeding edge men bliver for AUR..

    BilledeManjaro - Bygget paa Arch Linux er der dokumentation som ingen andre steder at hente, har installeret det fejlfrit paa 5/5 maskiner under test super stabilt og bruger venligt. Simple and Impressive.
    BilledeArch - HOLY GRAIL, det her kan ALT. Har jeg et projekt tager jeg Arch uden at blinke.. til trods for bleeding edge er det super stabilt, men kraever sine tweaks og knowhow at bruge. Hvis du bygger en GUI paa, har du det reneste og mest lightweight system du aldrig har haft.

Udover de to super systemer ;) har jeg vaeret en glad Mint bruger i mange aar.
Vaerd at naevne: Kali, CentOS, Debian.
Billede

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Dit favorit Linux?

Indlægaf NickyThomassen » 1. mar 2017, 22:39

Nu når vi alligevel bevæger os væk fra Ubuntu, så kunne vi måske dække open source systemer i det hele taget?

For jeg bruger slet ikke Linux, men derimod FreeBSD. Kombinationen af ports collection og binær pakkehåndtering gør systemet fleksibelt, ligesom det er rart at basesystemet er separat fra de pakker man selv installerer. Det har altid undret mig at apt-get installerer i / i stedet for /usr/local.

Jeg har for nylig sat Postfix og Apache op på en FreeBSD som plejede at køre Debian, og det er også ganske lækkert at opsætningen sker som projekterne har valgt, og ikke som Debian gjorde det. Jeg ved ikke om Arch er slemme til det, men det har altid virket som tidsspilde på mig at ændre sådan noget, for så skal man kigge i dokumentation 2 steder i stedet for kun ét.

Og ingen systemd.

Brugeravatar
Storm
Indlæg: 122
Tilmeldt: 27. jan 2017, 09:06

Re: Dit favorit Linux?

Indlægaf Storm » 2. mar 2017, 16:54

For mig er det elementary OS.
Det er en letvægts distro som kommer med sine egen-lavet software og brugerflade. Jeg kan godt lide den æstetik og simpelhed elementary OS har og bruger.

Billede
| AMD Ryzen 1700x 3.4 GHz | ASUS PRIME X370-A | 32 GB 2400 Mhz DDR4 |
| ASUS Nvidia 1070 8 GB | SSD 1000 GB |

Zorin OS 16

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Dit favorit Linux?

Indlægaf Toddvarg » 2. mar 2017, 17:48

Jeg har i et halvt års tid kørt med ubuntu gnome som rolling realease på både min laptop og desktop, uden de store problem. Utrolig stabilt og hele tiden det sidste software. Har jeg brug for den sidste software, måske ikke, men det er mere sjovt (hele til det hele går ned :roll: ) https://ubuntugnome.org/howto-run-ubuntu-gnome-as-a-rolling-release/ Jeg har til tider overvejet arch linux, men jeg har ikke helt kommet i gang med det endnu, og måske har jeg lidt svært med at se om det er nogen direkte fordeler at bytte over til arch gnome for min del. Vil gerne overbevises om andet :)
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Dit favorit Linux?

Indlægaf lath » 2. mar 2017, 21:58

Xubuntu - en LTS version

Jeg skal meget snart i gang med en clean install fra Xubuntu 14.04 til Xubuntu 16.04.2 på min Asus Eee netbook og min Desktop computer.

Jeg laver altid clean installs - ikke noget med at have noget software fra den tidligere version liggende. Det kan kaldes et meget stærkt ønske om stabilitet for styresystemet og programmer.

Der er begyndt at blive ret presserende at få installeret Xubuntu 16.04.2, fordi supporten ophører i April 2017, da Xubuntu kun har 3 års support.
Basis delen af styresystemet har selvfølgelig samme support som Ubuntu med Unity.

Iøvrigt

... så skal jeg til at tage mig samme til at lave scripts som installerer det jeg som standard ønsker at have installeret.
De scripts kan passende ligge i et Git arkiv på GitHub, så andre kan kopiere dem og modificere dem som de ønsker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Dit favorit Linux?

Indlægaf Kurt Christensen » 4. mar 2017, 10:10

Tjaa, jeg er så en af de kedelige der bliver ved Ubuntu; Nok mest fordi det er lavet for at fungere for en 'almindelig' bruger. Men eller har jeg da leget med lidt af hver, mest for at finde det simple der bare spiller godt på flere platforme, lige fra kørsel fra usb-medie og til egentlig installation på blandedemaskiner. Et af disse OS jeg fandt sjovt var Slax.
Er Android Linux? I så fald bruger jeg også dette meget, men nok mest af bekvemmelighedsårsager, for elske det det gør jeg ikke.
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster