Formidabel version af Ubuntu Mate 16.04

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Formidabel version af Ubuntu Mate 16.04

Indlægaf Claus Henriksen » 29. apr 2016, 22:35

Jeg har lige kigget på den 'nye' Ubuntu Mate 16.04. Mate er jo et gensyn med gamle Gnome2, som jeg ikke var særlig gode venner med. Men Gnome2, den gamle ubuntu standard, var uhyre flot. Jeg har grint meget af Mate, men det lader til projektet er 'still going strong'.

Nu har jeg så prøvekørt Mate 16.04, og den er lækker. Om den er mere stabil end den forrige kan jeg endnu ikke sige med min sparsomme erfaring. Men det, der er en virkelig killer, er ikke så meget nye (gamle) effekter eller reelle nyskabelser. Snarere deres formidable Mate Welcome Screen og software installeren, 'Software Boutique', som lader dig installere mange grimme proprietære ting som Chrome og Skype, der ellers kræver terminalen og/eller et større stykke arbejde. Det er gennemarbejdet i en sådan grad , så man helt glemmer Gnome3 for en stund. 8-) Desværre taler 'Welcome' ikke dansk, så vidt jeg kan se.

Dette bare som en lille anbefaling, hvis du har tid/lyst og ikke allerede er Mate 'kunde'.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Formidabel version af Ubuntu Mate 16.04

Indlægaf Jimmyfj » 30. apr 2016, 09:25

Jeg prøvekører for tiden Ubuntu Mate 16.10 og den er uhyre stabil og let at arbejde med. Men om jeg beholder den ved jeg endnu ikke.

Den lethed du installerer temaer og ikoner med lader meget tilbage at ønske i Unity/GNOME.

Programmerne starter hurtigt op og arbejder hurtigt, hvilket især kan mærkes på browser siden. Go Mate.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Formidabel version af Ubuntu Mate 16.04

Indlægaf thj01 » 30. apr 2016, 09:54

Jeg vil til enhver tid anbefale ubuntuMate fremfor Lubuntu eller xubuntu.

I svage øjeblikke har jeg overvejet helt at skifte til Mate versionen, fordi brugerfladen er så effektiv ... og at den anvender langt færre ressourcer end "main" ubuntu.

Men modsat... med classicmenu indicator ... så er fordelene elimineret ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster