CentOS 6

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
oz1lmc
Indlæg: 33
Tilmeldt: 6. nov 2008, 20:16
Geografisk sted: 9310 Vodskov

CentOS 6

Indlægaf oz1lmc » 10. mar 2016, 16:13

Hej.

Jeg er blevet anbefalet at prøve programmet CentOS 6, det har jeg hentet, brændt det på en DVD, ved laveste hastighed, og så instaleret det på en Lenevo ThinkPad Edge, sålangt så godt.

MEN det ligner jo ikke noget jeg har set før, og dog, er der en ude i det ganske land som kan fortælle mig om vejledninger på DANSK, da jeg ikke var så klog i skolen, lærte jeg ikke Engelsk så det kan bruges til noget, men i en alder af 77 har jeg godtnok fortrudt denne handling.

Jeg kører Ubuntu 15.10 med held, dog har jeg LIDT problemer ind imellem, så jeg hører gerne fra jer, alle dem der ved noget om CentOS 6
Træffes på 22773953 efter 15:00 eller mail oz1lmcgsak@gmail.com
MVH Ib
9310 Vodskov

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: CentOS 6

Indlægaf zob » 10. mar 2016, 18:28

Er det til en server?
Selvom du selvfølgelig godt kan bruge CentOS som desktop, så er det meget henvendt til "server-segmentet". Som desktop ville jeg mene at CentOS 6 er et temmeligt bagstræberisk valg. CentOS er i sig selv en ret konservativ distribution (ældre, men meget stabile pakker), og CentOS 7 udkom for snart to år siden, så det er virkelig med livrem og seler.

Hvordan anvender du computer? Og hvilke problemer har du med ubuntu, kunne måske være mere interessant at høre (eventuelt i en ny tråd hvis du har konkrete ting der skal løses).

Måske vil du bare gerne have en anden grænseflade? Eller er din computer ustabil?

oz1lmc
Indlæg: 33
Tilmeldt: 6. nov 2008, 20:16
Geografisk sted: 9310 Vodskov

Re: CentOS 6

Indlægaf oz1lmc » 10. mar 2016, 20:00

Hej Hr. ZOB.
Hvad jeg har af problemer med Ubuntu, jo jeg har et noget vanskeligt et, for det første er jeg ikke særlig gode venner med Windows, og så har jeg altid været eksperimenterende Radio Amatør, OZ1LMC.
Med 21 år på Grønland, som teknikker inden for alt der havde noget med teleteknik at gører, så har jeg for mange år siden kikket på nogle af de første Ubuntu og Linux/Rødhat programmer.
Men igen med mit engelsk så var det noget af en opgave at finde ud af de programmer, så Windows var tættere på.
Men Ubuntu som det ser ud i dag, så mener jeg at det er til at finde ud af, og derfor har jeg installeret en Ubuntu 15.10 med Virtual box i , der er installeret Win XP, bare for at få noget i boksen, det program der primært skal kører i XP er Satpc32, det er et satellit sporings program som styre antennerne så det altid peger i den retning hvor satellitten er. Dertil benytter man com porte, og det er det som ikke virker, hvorfor ??? vides ikke, men med Windows på en anden maskine virker det perfekt. Vi er faktisk to som begge er Amatører, men det kniber alligevel, så måske kunne du hjælpe os.
Jeg vendt spændt på hvad du har at sige til dette her.
MVH ib.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: CentOS 6

Indlægaf zob » 10. mar 2016, 21:48

Som jeg forstår dit svar så er dit største problem med ubuntu at du har brug for satpc32?
Det kan du nok ikke løse ved at installere CentOS 6. Jeg kender desværre intet overhovedet til dit interessefelt. Jeg kan se der er et satellite tracker program (med antenne rotor kontrol) til linux der hedder gpredict (Gnome Predict), men jeg gør mig ikke forestillinger om at du skal til at skifte din software ud for at få lov til at køre linux (ubuntu).
Hvis du alligevel skulle få lyst til at kikke på det kan du klikke på programnavnet gpredict for at se nærmere på det (hvis du får et spørgsmål vælger du bare "start program").

Gæt engang hvem der bruger gpredict (du kan se det på skærmen bag ham, og også nedenfor).
Billede


Billede

Og som du kan se på AAUSAT's side kører de såmænd ubuntu.
http://www.space.aau.dk/aausat5/index.php

Jeg ved det er lidt en tynd kop te at få serveret for dine antenner er forbundet til motorer der styres af et andet program og det er sikkert ikke så lige til at skifte ud. Men om ikke andet, så har du da lidt at lege med.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: CentOS 6

Indlægaf AJenbo » 10. mar 2016, 23:18

Jeg er heller ikke med på hvad det er du gerne vil have ud af CentOS 6. Som Zob skriver er det et 5 år gammelt linux system beregnet til servere. Hvis det er for nettop at få forbindelse til din comport fra en virtuel Windows så er der nok næppe nogen fordele mellem at høre Ubuntu 15.10 (eller 11.04 for den sags skyld). Begge systemer bruger Linux til styring af hardware.

Jeg var ikke klar over at du hade problemer med det engelske da jeg gav dig et link til en guide for opsætning af Com porte i VirtualBox i din tråd der om. Lad os tage den op der og se om vi kan hjælpe dig med det.

P.s. lige for at være sikker på du er klar over det vil jeg lige gøre opmærksom på at dette ikke er et privat forum, alle kan læse hvad der bliver skrevet. Så hvis ikke du ønsker alle skal have adgang til dine private informationer (tlf og email) bør du nok ikke skrive dem i dit indlæg. Eventuelt ville de være bedre at skrive dem privat til et individ der ønsker at kontakte dig via disse.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster