Linux vinder frem (dr.dk - 1999)

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Linux vinder frem (dr.dk - 1999)

Indlægaf zob » 21. feb 2016, 18:55


Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Linux vinder frem (dr.dk - 1999)

Indlægaf Claus Henriksen » 22. feb 2016, 08:32

Og siden 1999 har det hvert år været "The year of the Linux Desktop" :-D.
Dengang var X setup og i mange år USB tit noget med at have fat i kerne moduler. Og X11 config er næsten ikke nødvendig idag. Til gengæld er MS produkterne også blevet mere stabile med årene, må man retfærdigvis sige.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Linux vinder frem (dr.dk - 1999)

Indlægaf lath » 23. feb 2016, 22:26

Claus Henriksen skrev:Og siden 1999 har det hvert år været "The year of the Linux Desktop" :-D.
Dengang var X setup og i mange år USB tit noget med at have fat i kerne moduler. Og X11 config er næsten ikke nødvendig idag. Til gengæld er MS produkterne også blevet mere stabile med årene, må man retfærdigvis sige.


Jeg absolut hader X11 config filen. Årsagen er at jeg sloges med X11 om indholdet af den fil i 3 måneder før jeg kunne få mit - på det tidspunkt - meget genstridge grafikkort til at virke sammen med X11.

Bonus var så jeg lærte at bruge terminalen. Styresystemet dengang i dec. 1998 - feb 1999 var Red Hat Linux med GNOME 1 desktoppen.
GNOME 1 desktoppen var meget letvægt - tænk - 64+32 MB fysisk RAM, og et 2D grafikkort brugt sammen med en 300 MHz processor fra AMD.

Off-topic:
Jeg husker også at der var knas med at GNOME 1 og GNOME 2 ikke kan sameksistre på fredelig vis - og det gælder i øvrigt også i dag for MATE desktop (tidligere GNOME 2), og så GNOME 3.
Problemet fixes iøvrigt ved at boot op på en live session, og så slette desktop indstillings- filer og mapper fra ens hjemme mappe. Dernæst reboote op på en ikke-live session.

Jeg glæder mig til Mir, så kan man omsider kan sparke X serveren på pension, og nu er kun ca. 2 måneder til 16.04 LTS udkommer i final udgaven. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster