Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf lath » 17. okt 2015, 14:03

Her idag læste jeg i en tråd om at det programmeringssprog jeg bruger lige nu (Go, søgeord: golang) skulle have en god debugger.

Nogen smed så et link til en email i Linux kerne udviklernes email liste. Emailen er et svar fra Linus Thorvalds til en der gerne vil have kdb (kerne debuggeren) inkluderet i kernen.
Han kan ikke lide debugggers:
Læs selv her: https://static.lwn.net/2000/0914/a/lt-debugger.php3

FYI, så virker det generelt som om at der til tider er ret hård tone bland kerne udviklerne. For nyligt meldte Sarah Sharp sig ud som kerne udvikler. Hendes argumenter kan man finde her: http://sarah.thesharps.us/2015/10/05/closing-a-door/ og mere her: http://sarah.thesharps.us/2015/10/06/what-makes-a-good-community/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf zob » 17. okt 2015, 14:40

Sidste år ved samme tid fik vi også lignende betragtninger fra Lennard Poettering (kendt fra PulseAudio og systemd):

http://www.theregister.co.uk/2014/10/06/poettering_says_linux_kernel_community_is_hostil/

https://plus.google.com/+LennartPoetteringTheOneAndOnly/posts/J2TZrTvu7vd

Der er nok noget om snakken.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf NickyThomassen » 18. okt 2015, 09:09

Well, min første tanke er næsten altid "Så voks jer et par nosser", men den holdning er selvfølgelig ikke ret produktiv.

Thorvals har flere gange sagt at tonen er som den er for at undgå misforståelser og sparer tid, men mange tager den desværre personligt. For Poettering er jeg ked af at sige, at jeg syntes det er hans egen skyld. Jeg skrev lidt om det tidligere i år
http://aptget.dk/blog/unix-bsd-linux-og-systemd

Som jeg nævner i (den desværre ret lange) artikel, bryder jeg mig ikke om hvor debatten endte med Poettering. Især fordi der er nok andet at kritiserer end hans person i tilfældet med SystemD. På den anden side skylder jeg manden en tak. SystemD fik endelig skubbet mig over på FreeBSD.

Omkring debuggere har jeg ikke rigtig nogen mening, jeg syntes det må være op til programmørene selv at vælge, hvilket jo er hvad Thorvals også siger. Personligt ville jeg nok foretrække at undgå den slags værktøjer, men det er selvfølgelig bare min holdning.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf lath » 18. okt 2015, 15:18

Her i Skandinavien - de nordeuropæiske lande - er vi ret direkte i forhold til andre lande. Dem udefra vil nok være chokeret over den direkte form, men jeg har læst nogen skrive at det er forfriskende, især når et problem skal løses.
Linus er nok meget mere direkte end jeg nogensinde har været - så måske kunne jeg som skandinav muligvis være hårdhudet nok til at være kerne udvikler.

Jeg synes dog at FreeBSD er mere spændende, og jeg har sjovt nok lige taget det første trin i den retning: Debian 7 har fået sparket til fordel for FreeBSD 10.2 på min Digital Ocean VPS.

Ubuntu er stadig på min desktop (endnu), det skift sker senere - først har jeg et system, hvor jeg ikke kan miste vigtige data - altså jeg kan reinstallere systemet lige så ofte som det er nødvendigt. Når jeg så kender FreeBSD godt så skifter jeg nok til PC-BSD som er baseret på FreeBSD.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf Claus Henriksen » 18. okt 2015, 17:12

God fornøjelse med BSD erne.
Hvad er der mere spændende og forfriskende i at man skal knokle for at få simple ting til at virke? Det kan selv Linus ikke se. Han mener Linux bare skal virke ud ad boxen.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf lath » 18. okt 2015, 19:05

Claus Henriksen skrev:God fornøjelse med BSD erne.
Hvad er der mere spændende og forfriskende i at man skal knokle for at få simple ting til at virke? .


Et BSD styresystem er a la Slackware Linux - ikke en Ubuntu - så din sammenligning er ikke fair.

Nu skete skiftet på en server, og altså ikke mine desktop maskiner.
Jeg vil godt styre alt selv på en server - altså helst ikke noget med at nogen har valgt at noget er godt for mig fra starten af, tak!
Kun på den måde har jeg helt kontrol over de programmer der kører på den, deres opsætning, og systemets opsætning.

Et Ubuntu styresystem kan være en fin frontend til web browsing, og se email fra ens IMAP server, hvor emails hentes af et andet program.
Jeg kunne også (vil gerne!) have en lokal filserver med alle mine filer i, så er frontend styresystemet ikke længere er så kritisk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf Claus Henriksen » 18. okt 2015, 21:17

Hvad er det du ikke kan bestemme over i Ubuntu Server?
Jeg har ingen problemer. Eller også har jeg ikke opdaget dem.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2015, 00:33

Et BSD system kommer jo også med en masse forvalg et sted.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf lath » 19. okt 2015, 07:18

AJenbo skrev:Et BSD system kommer jo også med en masse forvalg et sted.

Hvilke?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf lath » 19. okt 2015, 07:36

Claus Henriksen skrev:Hvad er det du ikke kan bestemme over i Ubuntu Server?

Jeg skrev ikke at man ikke kan bestemme over en Ubuntu server.

@Claus Henriksen og @Ajenbo:
Jeg synes at jeres svar ligner et forsvar for Ubuntu/Debian server.
Det er svært at få en fornuftig diskussion om noget der ligner kritik bare en lille smule, hvis en person har det som en del af sin identitet.
Af den grund så synes jeg bare vi skal slutte her.

Jeg har taget mit valg af mine grunde, og i har taget jeres valg af jeres grunde, og det er helt fint.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2015, 12:42

Jeg syndes du virker lidt sart om emnet, er det det du mener med at have gjort noget til en del af din identitet? FreeBSD kommer da med Bash og Vi som er blevet forud valgt for dig. Det eneste vi spørg om er hvor du ser den store forskel.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Linus Thorvalds kan ikke lide debuggers ...

Indlægaf Claus Henriksen » 19. okt 2015, 19:43

lath skrev:
Claus Henriksen skrev:Hvad er det du ikke kan bestemme over i Ubuntu Server?

Jeg skrev ikke at man ikke kan bestemme over en Ubuntu server.

@Claus Henriksen og @Ajenbo:
Jeg synes at jeres svar ligner et forsvar for Ubuntu/Debian server.
Det er svært at få en fornuftig diskussion om noget der ligner kritik bare en lille smule, hvis en person har det som en del af sin identitet.
Af den grund så synes jeg bare vi skal slutte her.

Jeg har taget mit valg af mine grunde, og i har taget jeres valg af jeres grunde, og det er helt fint.

/Lars

Jeg kører hvadsomhelst Linux eller måske BSD. Bare jeg ikke skal have flashbacks til 90erne når jeg installerer eller i det hele taget spilde tid på noget der er løst meget bedre i andre distros.
Hvis jeg skrev noget pænt om Ubuntu Server på en BSD hjemmeside ville jeg nok også regne med at skulle begrunde det.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster