Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf lath » 24. okt 2014, 03:52

Ubuntu 15.04 kommer til at have kodenavnet "Vived Vervet".

Lidt at læse på om navngivningen (engelsk sproget):

Skriv gerne om alt Ubuntu 15.04 relateret i den her tråd.
Lige nu har vi kun 4 bogstaver tilbage i det engelske alfabet: W, X, Y, og Z, og spørgsmålet er hvad der så sker efter Z (det må så blive ved Ubuntu 17.10 at man kommer til "efter Z").

/Lars
Senest rettet af lath 7. apr 2015, 16:45, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 24. okt 2014, 11:53

I modsætning til det danske alfabet har de også w som kommer mellem v og x så der er altså 4 tilbage :-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf lath » 24. okt 2014, 16:10

AJenbo skrev:I modsætning til det danske alfabet har de også w som kommer mellem v og x så der er altså 4 tilbage :-)

Det danske alfabet har også W (http://da.wikipedia.org/wiki/Alfabet), men jeg takker for rettelsen. Det er ændret nu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 24. okt 2014, 16:16

Ok kan se det er blevet indført siden jeg gik i skole :-)
http://da.m.wikipedia.org/wiki/W

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf Ivan » 24. okt 2014, 16:45

Hilde den, jeg gik først ud af skolen efter 1980 så derfor lærte jeg det som et selvstændigt bogstav ;)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 24. okt 2014, 16:49

Hov så gammel er jeg heller ikke kom til at læse tallet for Sverige, måske var min lære bare lidt gammeldags. Hvad med alfabet sangen er der en ny udgave af den også?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf Jimmyfj » 7. apr 2015, 12:58

06 april 2015. clean install med Ubuntu Vivid (15.04) Beta2 daily build.

Installationen er med encrypted LVM (full disk encryption), hvilket i sig selv ikke gør installationstiden mere end 1 - 2 minutter længere. Man kan så altid diskutere om en installationstid på 22 minutter er længe, eller ikke.

Første genstart. Maskinen lyder som en F16 under opstart. En lille, lidt spøjs, bug optræder ved første, og anden boot. Fejlen består i, at jeg skal skrive decrypt-koden "i blinde".

"Monitor going to sleep" meddeler min HP S2331a monitor. "No worries, mate" bare skriv koden, tast Enter og nogle sekunder efter fortsætter boot med at være visuel. En fejl, ja. Men absolut til at leve med.

Første handling efter login: Starte "Software & opdateringer" for at tilføje Tredjepart og Ikke-frigivne opdateringer.

Åbne en terminal (ctrl+alt+t), skifte til root-tilstand og installere synaptic pakkehåndteringen..

apt-get update for at updatere systemet med de nye repos. Og starte synaptic op.

Jeg foretrækker synaptic frem for apt-get dist-upgrade. Synaptic for ligesom det hele med.
Find fanen "Brugerdefinerede filtre" nederst til venstre. Find "Opgradér (til helt ny version). Klik på "Vælg alle opdateringer", derpå på "Anvend" - Afvent opgraderinger, og når den er fuldført, luk synaptic.

reboot fra terminalen, logge ind og få fundet "Yderligere drivere", så tinitus-ekspressen kan pensioneres.

Jeg oplever en kraftig hylen fra blæseren på mit grafikkort, indtil jeg installere den proprietære driver til kortet.

Up -N' Running - Næsten, for nu kommer alle de pakker, jeg bruger i det daglige. Overstået på små 30 minutter.

Under denne install har jeg gjort beta til beta. Forstået på den måde, at nok er Ubuntu i sig selv Beta-release, med en sikkert allerede endelig beslutning om at udgive 15.04 med Firefox 37 - Well, Firefox Beta (Firefox 38) kører, efter min mening langt hurtigere, og er rigtig stabil.

Under denne cyklus har der været nogle pænt irriterende fejl, som trak lidt på tålmodigheden.

Først af alt, så har jeg forladt Ubuntu Gnome, som har været usigeligt ustabil og fyldt med fejl i "it's a no-go"-klassen.

Grafikken, med og uden proprietær driver, har været tæt på ubrugelig. Fra midten af skærmen og ud til højre kant har billedet stået og flimret, så du intet kunne se. Men pyt. Der er jo Ubuntu med Unity :shock:

Her har jeg, frem til installationen i går, oplevet, at hver gang jeg valgte en indstilling i Compiz, den mindste indstilling, så resulterede det i, at jeg blev kastet ud på login-siden igen???

Denne fejl, og fejl med firefox-crash på udsalg er forsvundet med denne install. (ved godt installationen kun er 24 timer gammel). Alle de fejl, jeg har oplevet under de tidligere installationer med GNOME og Unity, op til denne build, har, alle som en fejlet fra første boot.

Efter kernel 3.19.0.12 er kommet glider det meget bedre. Systemet er hurtigt, og reagerer omgående. Og det bliver jo ikke ringere af, at blæseren på grafikkortet ikke længere står og kører op og ned i hastighed. Maskinen er tavs, selv når den arbejder med tunge opgaver som i Gimp eller konvertering i Audacity.

Det har været alle de mange fejlrapporter, i denne cyklus, værd. Ud over en række fejl, som er forventelige under udviklingsarbejde, er det eneste, som er lidt slidt vel tålmodigheden.

En ting har jeg lært under denne omgang: Ubuntu med Unity er mærkbart hurtigere end Ubuntu GNOME.

Ubuntu GNOME kan, på engen måde, måle sig med Unity DE. Unity slår GNOME med flere vognlængder på alle områder.

Livet er for kort til at skulle vente 30 sekunder på at f.eks. Mahjongg starter op. Firefox 40 sekunder, og det med en halv skærm brugbar.

Det kan, selvfølgelig, være min hardware, der er langsom, men i så fald burde jeg opleve forsinkelserne på alle versioner af Ubuntu og Debian.

Sys: Intell Core i7 3.4 GHz, 4 GB DDR3 RAM, nVidia GeForce GT440, 1 TB 7200 rpm Hitachi hdd Gigabit netkort.

Den maskine burde kunne håndtere enhver Linux jeg kaster efter den, bare ikke Ubuntu GNOME Vivid, som tidligere var mit foretrukne system.

Alt i alt, så kan du godt begynde at glæde dig til Ubuntu 15.04 i slutningen af måneden. Og, som altid, så anbefaler jeg en clean install frem for at rette i din /etc/apt/sources.list.

Happy hunt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 7. apr 2015, 15:46

Jimmyfj skrev:Jeg oplever en kraftig hylen fra blæseren på mit grafikkort, indtil jeg installere den proprietære driver til kortet.

Jeg gætter på du har et Nvidia kort, det er stadig temmelig nyt at de arbejder på strømstyring og blæser så det er lidt forventeligt når man anvender den åbne driver.
Jimmyfj skrev:Her har jeg, frem til installationen i går, oplevet, at hver gang jeg valgte en indstilling i Compiz, den mindste indstilling, så resulterede det i, at jeg blev kastet ud på login-siden igen???

Compiz er crashet.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf Jimmyfj » 7. apr 2015, 19:32

Omkring Compiz så er den i denne install i orden. Ingen crashes på den front.

Ved valg af effekter, cube + cube 3d og slingrende vinduer, så kører dette nu normalt igen.

Undrer mig bare over at GNOME tydeligvis er tungere for systemet end Unity. Final vil vise om det så stadig er tilfældet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 7. apr 2015, 23:33

Jeg tror ikke det rigtige er tungere, men der er nok noget der venter på et event der ikke køre som forventet

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf Jimmyfj » 8. apr 2015, 00:05

Ved flere af de fejl, jeg har rapporteret, har Launchpad meldt tilbage, at fejlen allerede er kendt, og at den vil blive rettet hurtigst muligt, hvilket ikke er sket endnu.

UG udviklerne kan selvfølgelig have nogle regressions at sloges med, men de har travlt, hvis de skal nå frem til udgivelsen.

Det er værd lige at huske, at UG Vivid også er beta-software. Og de er jo nået i mål ved alle tidligere releases, så det gør de helt sikkert igen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2015, 00:49

6.04 nåede ikke i mål

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf Jimmyfj » 8. apr 2015, 09:27

AJenbo skrev:6.04 nåede ikke i mål


Lyder interessant, har du et link?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2015, 09:47


Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ubuntu "Vivid Vervet" 15.04

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. apr 2015, 00:16

Sidste beta er kommet. Stabil version kommer 23. April.

http://www.webupd8.org/2015/03/ubuntu-1504-vivid-vervet-final-beta.html
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster