Install BUG: Valg af "Reinstall Ubuntu" sletter hele disken

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Install BUG: Valg af "Reinstall Ubuntu" sletter hele disken

Indlægaf lath » 22. sep 2014, 20:28

Herunder beskriver jeg en kendt og farlig fejl i de tidligere final udgaver af Ubuntu 14.04s installationsprogram.
Fejlen er ikke en programmeringsfejl, det er bare teksten ud for en valgmulighed, der giver mulighed for misfortolkning for mennesker.
Af den årsag, så er de andre installationsvalgmuligheder på hvordan installationsprogrammet skal installere styresystemet på en harddisk derfor ikke påvirket af fejlen.

Jeg har set advarslen i Linux Mint´s forum, men OMG har også skrevet om det for en 3 1/2 uge siden på:
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/08/ubuntu-installer-bug-wipes-partitions

Hvis en bruger gør følgende med en computer:
  1. Starter et Ubuntu live system
  2. Starter installationsprogrammet, og vælger det der svarer til "Reinstall Ubuntu"
  3. Resten af installationen gennemføres
  4. Så vil brugeren efter boot opdage at alt på hele harddisken er nuked - en evt. Windows, alle data i en /home patition - ALT!

I stedet for "Reinstall Ubuntu" burde der i stedet stå det som teksten er blevet rettet til nu i nyeste Ubuntu 14.04.x download: "Erase entire hard drive and reinstall Ubuntu" (den er i Linux Mint, og jeg regner med at den har sin installer fra Ubuntu).
Jeg kender ikke teksten til den danske oversættelse.

Problemet eksisterer stadig, da vi har de officielle Ubuntu 14.04 DVDer med den forkerte tekst, som man kan misforstå sådan at harddiskens indhold af data ikke nukes.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Install BUG: Valg af "Reinstall Ubuntu" sletter hele dis

Indlægaf Christian.Arvai » 24. sep 2014, 16:40

Problemet eksisterer stadig, da vi har de officielle Ubuntu 14.04 DVDer med den forkerte tekst, som man kan misforstå sådan at harddiskens indhold af data ikke nukes.

Hvis at dette er korrekt, så gælder fejlen samtlige cd'er, som at foreningen pt har med 14.04.

Jeg prøver lige at smutte på IRC, og se om jeg kan finde ud af, præcist hvor mange cd'er vi har, og evt hvor i landet de er pt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster