Ny Ubuntu variant (mubuntu?): Ubuntu med MATE desktop

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ny Ubuntu variant (mubuntu?): Ubuntu med MATE desktop

Indlægaf lath » 22. sep 2014, 20:07

Ubuntu 14.10 med MATE desktop er i gang med at blive officielt anerkendt som en variant af Ubuntu:
Engelsksproget artikel på OMGubuntu.com: Ubuntu MATE Remix Seeks Official Spin Status
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/08/ubuntu-mate-remix-course-become-official-flavour

Det bliver så nok den distro jeg kommer til at køre i stedet for Linux Mint, som jeg bruger lige nu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ny Ubuntu variant (mubuntu?): Ubuntu med MATE desktop

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 22:21

Hej Lars.

Må jeg spørge, hvorfor du hellere vil have Ubuntu end Linux Mint med Mate?
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ny Ubuntu variant (mubuntu?): Ubuntu med MATE desktop

Indlægaf lath » 21. maj 2015, 05:50

Jacob Bahn skrev:Hej Lars.

Må jeg spørge, hvorfor du hellere vil have Ubuntu end Linux Mint med Mate?


  • Opgradering af kernen sker ikke automatisk, kig i opdateringshåndtering -> Menuen: Vis -> Linux-kerner
  • De har versioner af apt etc. i /usr/local/bin/), som skygger for de rigtige apt etc programmer
  • Mindst en af dem - /usr/local/bin/add-apt-repository - virker ikke som den skal - og jeg tænker så - hvad er der ellers galt?
  • Der er lavet ændringer i mit favorit program til at opdatere/opgradere/finde nye pakker: Synaptic - funktionalitet er fjernet grafisk, så de er sikre på at alt vedr pakker går forbi deres pakkeprogrammer i /usr/local/bin/.

Den mest alvorlige er den med at kernen ikke opdateres.
Den "anbefalede" kerne 3.13.0.24 (3.13.9) har en bug og nogle af opdateringerne efter den har også regressioner(samme fejl som er opstået igen), og endda flere af dem.
Den "anbefalede" kerne har fejlen: CVE-2014-0196: http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvename.cgi?name=CVE-2014-0196.

Den 14. Oktober 2014 skrev jeg et indlæg - i form af et temmelig surt opstød - om det med Linux Mint og manglende opdatering af kernen: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=36&t=19370.
Jeg er af den mening at hvis man er ejer af en Linux distro - såsom Linux Mint - så holder man kernen og andre vigtige programmer opdateret, hvis man tager sine brugeres sikkerhed seriøst.

Den nemmeste måde at holde en kerne - og andre programmer - opdateret er bruge en upatchet kerne., hvor upatchet betyder at man afholder sig fra for lige at tilføje sin egen kildekode og evt fjerne noget kildekode.
Fordelen ved vanilla (altså upatchet) kildekode - er at kan lade en build server fuldautomatisk downloade, bygge og distribuere en ny version af f.eks. kernen, så snart den er frigivet i en ny stabil udgave.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ny Ubuntu variant (mubuntu?): Ubuntu med MATE desktop

Indlægaf Jacob Bahn » 22. maj 2015, 11:52

Det var jeg ikke klar over. Tak for uddybningen. Jeg vil overveje Ubuntu + Mate
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ny Ubuntu variant (mubuntu?): Ubuntu med MATE desktop

Indlægaf Jacob Bahn » 30. maj 2015, 11:02

Jeg har nu installeret Ubuntu med Mate på to maskiner og er indtil videre godt tilfreds. Tak for tippet - også tianders, der oprindeligt gjorde mig opmærksom på den mulighed
Mvh Jacob

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster