For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf lath » 12. apr 2014, 16:27

Artiklen er på engelsk og er på et andet website:
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/02/four-reasons-why-windows-xp-users-should-switch-to-lubuntu-this-april

Der er endda et Windows XP ligende tema til Lubuntus desktop, så brugeren føler sig lidt mere hjemme:
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/04/windows-xp-theme-lubuntu
Temaet er fra XFCE desktoppen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf Blueeyez » 12. apr 2014, 17:54

Synes det er fedt at se at folk vil holde xp stilen kørende, men jeg tror man ville gøre sig selv en tjeneste ved at blive vant det standard udseendet så vidt som muligt :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf lath » 12. apr 2014, 18:18

Blueeyez skrev:Synes det er fedt at se at folk vil holde xp stilen kørende, men jeg tror man ville gøre sig selv en tjeneste ved at blive vant det standard udseendet så vidt som muligt :-)


Det har du nok ret i, men folk er meget forskellige.

Jeg ved f.eks. at nogle ældre (ikke alle ældre) prøver at huske uden ad, hvad de skal gøre for at kunne en bestemt ting - og at det sagtens kunne f.eks. for alle ting de kan på et styresystem/en smartphone.

Jeg har forklaret nogle af de tricks vi unge bruger er at læse kontekst menuer, og kommet med en forklaring på og vist hvad en kontekst menu er.
Jeg har fortalt at vi rent faktisk ikke prøver at huske ret meget uden ad, fordi at det i næste version af smartphonen/styresystemet nok er ændret.
Nogle personer var meget overrasket over at jeg ikke prøver at huske uden ad. Min teori er at de er for meget påvirket af den sorte skole, hvor man netop skulle kunne huske mange ting udenad.

De mennesker skal helst have det de er vant til, for ellers går det helt galt for dem. De hjælper meget at forklare kontekst menuer og fortælle dem hvordan de virker, og så fortælle dem at de ikke skal prøve at huske alt udenad - at man kan nøjes med at huske hvor man starter er alt rigeligt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf Ivan » 12. apr 2014, 19:01

Jeg snød!

For jeg lagde Lubuntu på min mors pc med XP uden at ændre temaet fra standard og så endda allerede i marts.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf thj01 » 13. apr 2014, 14:27

Generelt set så er XP-look jo kun relevant for mennesker der virkeligt har anvendt det. For langt de fleste vil en startmenu i venstre hjørne være rigeligt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf nymark1 » 13. apr 2014, 21:11

Jeg synes også Xubuntu, med den nye Whisker menu, er et godt bud. Især fordi man kan redigere menuen "Favoritter", så alle de ting folk skal bruge til hverdag kan ligge der.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: For eks-Windows XP brugere: Introduktion til Lubuntu

Indlægaf Ivan » 13. apr 2014, 21:25

Ud fra de erfaringer jeg har gjort er det slet ikke specielt vigtigt med hvordan menuen ser ud, bare de kan komme til programmer deri som de ikke bruger så tit.

Dem de bruger tit placeres i det der svarer til "hurtigstart" i XP, den menu ved siden af menu-knappen.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster