KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Claus Henriksen » 15. nov 2013, 18:22

Hvis du kunne tænke dig en lidt mere konfigurérbar og særdeles lækker grænseflade, kan jeg efterhånden anbefale at lave en installation af KDE, dvs. kubuntu-desktop i Ubuntu.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install kubuntu-desktop kde-l10n-da

Man kan skifte frem og tilbage mellem Unity/KDE og de andre desktop miljøer, når man logger ind.

Da jeg startede på Linux desktoppen var RedHat med KDE, og senere Knoppix med KDE, dét der bare var stabilt og nemmest for brugeren, som Ubuntu/Gnome/Unity er det idag. Kubuntu har siden været gæst på min PC mange gange, men kortvarigt fordi jeg ikke kunne finde mig i fejl, ressourceforbrug og design. Jeg har samtidig været Ubuntu tilhænger mest pga. filosofien, så jeg er ikke blevet fristet ret meget af eksempelvis Mint og Suse, som har omfavnet KDE og givet det mere plads end Ubuntu har gjort.

Nu med ubuntu 13.04 og 13.10 har jeg så igen fået smag for KDE, nu i version 4.10/11. Det er meget stabilt på 3. uge og særdeles lækkert og nemt at finde ud af.
Sådan noget som Screenlets (integrationer i skrivebordet) i gnome-miljøet er meget bedre lavet i KDE's Plasma widgets, og har man en nogenlunde hurtig maskine med +2GB RAM er KDE's effekter i mine øjne flottere end dem i standard Unity.

Man kan heldigvis søge på kommandoer som i Unity,- det er man blevet vant til. Og man kan vende taskbaren om til lodret uden det ligner l*** :-). Ellers ligner det i mine øjne Windows 8 med MAC effekter.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Jimmyfj » 15. nov 2013, 19:04

KDE kan i sandhed anbefales dem, der har lyst til at lege med et helt nyt DE. Det er stabilt, og, på en mere moderne, tidsvarende, maskine helt utroligt flydende at arbejde med. Logikken i KDE skal man ind i, men når den er hjemme, så forlader man den meget nødigt.

Min første rigtige erfaring med GNU/Linux var med SUSE 8.5 Professional, som havde KDE som default DE. Jo, det var tider. Men da jeg så igen begyndte at bruge GNU/Linux for alvor faldt valget på Ubuntu 6.10, som dengang havde GNOME som default DE og derfor har jeg arbejdet en pæn del mere med GNOME, end KDE. Så ikke et ondt ord om KDE herfra. Var GNOME 3.x blot nået halvt så langt, så havde der været konkurrence på andet end smag 8-)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Kurt Christensen » 15. nov 2013, 19:33

Sidder lige og prøver Lubuntus skrivebord :)
Når lejligheden byder sig.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf kent a » 15. nov 2013, 19:39

KDE.

Stykke tid siden jeg har leget med det..

Jeg har lige indstallet det, så vil bruge det lidt.. Kun for at irretere konen lidt..
Lubuntu 18.04 LTS

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf John Doe » 16. nov 2013, 08:26

Undskyld jeg spørger, jeg ved at det er et noob spørgsmål. Men jeg har virkelig aldrig fundet ud af hvordan man afinstallerer pakker der ikke er installeret igennem SoftwareCenter.

Hvis jeg skal afinstallere kubuntu desktop, hvordan gør jeg så det bedst?
- nu også uden signatur

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf pollute » 16. nov 2013, 09:02

Jeg prøvede KDE, da jeg en overgang var ovre på Opensuse. Jeg havde en rigtig dårlig oplevelse, da jeg virkeligt ikke kunne lide udseende af desktoppen. Jeg prøvede at ændre på det i nogle uger, men kunne bare ikke lide det. Sådan er det jo med desktop miljøer, nogle kan man bare ikke med. Dengang syntes jeg det mindede om Windows, men meget kan jo have ændret sig.

Jeg bliver dog på Ubuntu Gnome som jeg bruger nu. Jeg er meget tilfreds med den, især på grund af udseende. Jeg kunne dog finde på at bruge den nye Mint, da Cinnamon 2.0 vist er helt uden Gnome.

Mest ville jeg nok gerne bruge Elementary lune os, men der skal jeg lave noget om i Booting proces, da den er baseret på 12.04.
Senest rettet af pollute 16. nov 2013, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Min computer er en Acer Predator G3610

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf kent a » 16. nov 2013, 10:09

Nu har jeg siddet og roddet lidt rundt i det..

Designet er fedt.

Men den glemmer skærm indstiller. jeg køre med to skærme og den laver det om til klon af bærbar vær gang man tænder den..

hammer langsom i forhold til unity..

Kan man få lidt mere fart på og få den til at huske min skærminstiller hvad jeg eller laver og siger den skal huske, de samme popups kommer vær gang jeg bruger computeren..
Lubuntu 18.04 LTS

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf John Doe » 16. nov 2013, 13:11

Jeg synes at KDE visuelt ser rigtig godt ud. Det ligner noget der er fra 2000'erne. Unity ser måske en smule bedaget ud. Problemet for mig er kun, at KDE virker en smule tung i det. Det kniber for min lille laptop at klare det. Derfor overvejer jeg at skifte tilbage.
- nu også uden signatur

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Kurt Christensen » 16. nov 2013, 13:52

John Doe skrev:Undskyld jeg spørger, jeg ved at det er et noob spørgsmål. Men jeg har virkelig aldrig fundet ud af hvordan man afinstallerer pakker der ikke er installeret igennem SoftwareCenter.

Hvis jeg skal afinstallere kubuntu desktop, hvordan gør jeg så det bedst?

Nok sådan, sudo apt-get remove kubuntu-desktop kde-l10n-da
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Kurt Christensen » 16. nov 2013, 13:56

Kurt Christensen skrev:
John Doe skrev:Undskyld jeg spørger, jeg ved at det er et noob spørgsmål. Men jeg har virkelig aldrig fundet ud af hvordan man afinstallerer pakker der ikke er installeret igennem SoftwareCenter.

Hvis jeg skal afinstallere kubuntu desktop, hvordan gør jeg så det bedst?

Nok sådan, sudo apt-get remove kubuntu-desktop kde-l10n-da

Det er der stadig?
Når lejligheden byder sig.

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf John Doe » 16. nov 2013, 13:58

Hmm, ja.

Jeg har ikke afinstalleret det endnu. Jeg sidder og forelsker mig i det. Må se om jeg ikke kan optimere det. Det er pænt øjenguf 8-) ;) :lol:
- nu også uden signatur

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Kurt Christensen » 16. nov 2013, 14:01

John Doe skrev:Hmm, ja.

Jeg har ikke afinstalleret det endnu. Jeg sidder og forelsker mig i det. Må se om jeg ikke kan optimere det. Det er pænt øjenguf 8-) ;) :lol:

Er det ikke bare for at det er noget nyt?
Når lejligheden byder sig.

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf John Doe » 16. nov 2013, 14:03

Nej, jeg synes det ser rigtig pænt ud. Det er som jeg sagde, at Unity ser en smule bedaget ud som om det er fra 90'erne. KDE virker til at være hipt og oppe på beatet.
- nu også uden signatur

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Ivan » 16. nov 2013, 14:06

for at fjerne en desktop, prøv at kigge på http://www.psychocats.net/ubuntu/pureubuntu (det burde kunne give nogen hints)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: KDE / kubuntu-desktop i 13.x er en rigtig god oplevelse

Indlægaf Kurt Christensen » 16. nov 2013, 14:27

Ivan skrev:for at fjerne en desktop, prøv at kigge på http://www.psychocats.net/ubuntu/pureubuntu (det burde kunne give nogen hints)

Det virker ikke med 13.10, så skal man have et script specielt dertil.
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster