NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 16:01

NPAPI plugin supporten droppes i alle browsere
For java og codecs er der ofte noget med et plugin til browsen. Så den slag kan komme til ikke at virke.

Firefox, Chrome og Chromium browserene tager snart livet af Netscape Plugin Application Programming Interface APIet (NPAPI) - og så er det slut med en stor bunke plugins, hvis de ikke bliver kommer til at indgå i browseren på den anden måde.

Anden måde er for Chromium og Crome browseren som et NaCl (Native Clients) plugin.

Blandt andet kommer følgende ikke til at virke fra januar 2014 med både Chomium og Crome browserne hvis NPAPIet benyttes:
  1. Kun aktuelt for Windows: Silverlight (launched by 15% of Chrome users last month) -
  2. Unity (9.1%)
  3. Google Earth (9.1%)
  4. Java (8.9%) *
  5. Google Talk (8.7%) (nu Hangouts)
  6. Facebook Video (6.0%)
  7. Min egen tilføjelse: Adobe Flash
Kilde: http://blog.chromium.org/2013/09/saying-goodbye-to-our-old-friend-npapi.html

Firefox?
Med Firefox 26 der udgives her i December 2013 (nyeste stabile version af Firefox er lige nu 24) bliver NPAPI plugin blokeret.
http://techcrunch.com/2013/09/23/say-goodbye-to-npapi/

Blokeret lyder som om man kommer til at sige Ok i en dialogboks eller muligvis kan fjerne blokeringen i en indstilling for at få den til at virke.
Supporten for NPAPI droppes så helt for Chrome (og dermed også Chromium) browserens vedkommende i slutningen af 2014.
NPAPI support bliver også droppet i firefox men jeg ved ikke hvornår det sker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2013, 16:16

Så skal der laves nye guides igen :?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 16:21

Jeg mener at noget det betalings-TV som TV2 streamer bruger Silverlight - måske de bliver nødt til at gøre noget - og det er hurtigt
Gad vide om reaktionen fra TV2 først kommer, når blokeringerne begynder at dukke op i browserne, eller henviser de bare deres brugere til at bruge Internet Explorer?

Det ville nu ellers være rart om de kunne skrotte Silverlight.

/Lars

Edit: Blammo!
Kom til at overskrive et indlæg, og ikke bare slette en quote af mig selv.

Nå, men here goes again:

Codecs er oså lyd og video, og det kan så heller ikke afspilles, medmindre der er native support for det codec man vil afspille.
Senest rettet af lath 15. okt 2013, 16:31, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2013, 16:28

Firefox 25 kommer allerede med advarsler nu:

Billede
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2013, 16:33

Jeg kan lige se det for mig - "Jamen hr lærer, jeg kunne ikke komme på Fronter, så jeg har ikke lavet mine lektier" :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 16:36

Det er en certifikat-advarsel - altså noget med at den ikke er signeret.
Så det er altså noget der har med kryptering at gøre, og er ikke den blokering jeg omtalte.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 16:38

Christian.Arvai skrev:Jeg kan lige se det for mig - "Jamen hr lærer, jeg kunne ikke komme på Fronter, så jeg har ikke lavet mine lektier" :D

hehe :)

Mere seriøst, så skal det ikke undre mig at det kommer bag på NemId og Digitaliseringsstyrelsen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2013, 16:52

Nu er Windows Explorer jo "kun" den tredje mest benyttede browser (Chrome og Firefox har flere brugere), så de kan vel ikke forvente, at alle folk vil "downgrade" til denne løsning.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2013, 19:10

lath skrev:Det er en certifikat-advarsel - altså noget med at den ikke er signeret.
Så det er altså noget der har med kryptering at gøre, og er ikke den blokering jeg omtalte.

/Lars

Så har vi da fundet en ting mere, der bliver blokkeret i fremtidige udgaver. Det er lige før at jeg skal kontakte vores IT-afdeling, for der er dømt problemer når at, de største browsere ikke tillader Java.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2013, 21:40

Chrome er overgået til deres egen API som heder Pepper (ppapi). Den flash udgave du får med Chrome benytter allerede Pepper. For Linux har Adobe lavet en aftale med Google om kun at vedligeholde Pepper udgaven af flash hvilket er hvorfor man ikke længere kan få den seneste flash til Firefox (og andre browsere) på Linux.

Mozilla har tidligere udtrykt at de ikke er intetraseret i at implementere Pepper, så jeg tvivler godt nok på at de fuldt ud vil droppe NPAPI.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 22:41

AJenbo skrev:Chrome er overgået til deres egen API som heder Pepper (ppapi). Den flash udgave du får med Chrome benytter allerede Pepper. For Linux har Adobe lavet en aftale med Google om kun at vedligeholde Pepper udgaven af flash hvilket er hvorfor man ikke længere kan få den seneste flash til Firefox (og andre browsere) på Linux.

Mozilla har tidligere udtrykt at de ikke er intetraseret i at implementere Pepper, så jeg tvivler godt nok på at de fuldt ud vil droppe NPAPI.


I stedet for NPAPI kan det laves med XPCOM: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/XPCOM, så det bliver ikke totalt umuligt at få noget inkluderet i Firefox, hvis Mozilla dropper NPAPIet for Firefox.

Jeg kan se at en XPCOM komponent kan programmeres i både C++ og JavaScript.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2013, 23:11

Vi skal nok ikke regne med at plugin udviklere vil begynde at understøtte dobbelt så mange api'er og ppapi har allerede et godt forspring med Flash på sin side.

Jeg har ikke set noget sted at Mozilla har planer om helt at udfase NPAPI, men de er dog i gang med at implementere en flash afspiller i Javascript, lige som de har lavet en PDF viser i javascript.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 23:45

AJenbo skrev:Vi skal nok ikke regne med at plugin udviklere vil begynde at understøtte dobbelt så mange api'er og ppapi har allerede et godt forspring med Flash på sin side.

Det har du nok ret i. Mozilla Foundation kommer nok til at bide i et surt æble.
AJenbo skrev:Jeg har ikke set noget sted at Mozilla har planer om helt at udfase NPAPI

Jeg har linket til en artikel, hvor de skriver december - det er så en sekundær kilde til information, og derfor ikke helt pålidelig.
AJenbo skrev:de er dog i gang med at implementere en flash afspiller i Javascript, lige som de har lavet en PDF viser i javascript.

Det er nok som en Javascript XPCOM komponent, hvor de performance-kritiske dele foregår i C++ (en lavniveau XPCOM komponent gætter jeg).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2013, 00:46

lath skrev:
AJenbo skrev:Jeg har ikke set noget sted at Mozilla har planer om helt at udfase NPAPI

Jeg har linket til en artikel, hvor de skriver december - det er så en sekundær kilde til information, og derfor ikke helt pålidelig.

I den kilde der citeres ser jeg ikke nogen referencer til at der bliver lavet ændringer ved NPAPI:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Mozilla/Firefox/Releases/26

Ved nærmere undersøgelse ser det ud til at ændringen vil være at man skal tykke på plugin indholdet for at aktivere pluginnet:
https://blog.mozilla.org/security/2013/01/29/putting-users-in-control-of-plugins/

Det virker der med til at det kun er Google der har tænkt sig at afskaffe det pt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NPAPI plugin support droppes i alle browsere(=Nul Java)

Indlægaf lath » 25. okt 2013, 19:06

Firefox og Java kommer til at have et problematisk forhold til hinanden - snart, siger medierne den 22. Oktober 2013 ...

Den her /. (slashdot) artikel
Firefox's Blocked-By-Default Java Isn't Going Down Well: http://news.slashdot.org/story/13/10/23/0044227/firefoxs-blocked-by-default-java-isnt-going-down-well
skriver om det emne:

/. artiklen referer til den her artikel: http://www.networkworld.com/news/2013/102213-firefox-java-275087.html?hpg1=bn

og begge artikler referer til den her bug report tråd: "Bug 914690 - In Firefox 24 and following, mark all versions of Java as unsafe": https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=914690.
Sidstnævnte artikel fortæller om meget lange debatter i tråden ved altid at kræve at java aktiveres med et klik.


... men nu til hvad Mozilla Foundation selv har besluttet dagen efter - den 23. oktober 2013:
The blocks have been reverted. It'll take roughly a day or two for most systems to update their blocklists and have Java working again.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=914690#c80

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster