Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf lath » 4. okt 2013, 23:17

Prøv at tjekke det her værktøj ud - Boot Repair der er specielt lavet til Ubuntu:
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

En god bunke billeder:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Det må da kunne bruges i en guide.
Problemet er lige at for boot problemer så skal man have en USB flashpind med Ubuntu på, hvor der er afsat noget ekstra fri plads, så man kan installere Boor Repair pakken på USB flash pindens ekstra plads

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Christian.Arvai » 4. okt 2013, 23:27

Vi har allerede en guide om Grub, men det er da rigtigt lækkert at det er en grafisk løsning, så jeg vil da gerne vide mere om programmet.

Det kan også være at der er interesse for at få det med i Dabuntu. Jeg skriver lige en PB om det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf lath » 4. okt 2013, 23:35

Christian.Arvai skrev:Vi har allerede en guide om Grub, men det er da rigtigt lækker at det er en grafisk løsning, så jeg vil da gerne vide mere om programmet.

Det kan også være at der er interesse for at få det med i Dabuntu. Jeg skriver lige en PB om det.


Som navnet antyder er Boot Repair et program der kan reparere på boot fejl.

/Lars

Edit: sorry Chr. - jeg fik læst Grub som Cron - jeg er lidt ved siden af mig selv idag
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Christian.Arvai » 4. okt 2013, 23:38

Jeg skal lige have min nye oplader hjem, og så kan vi da teste det på min studiepc, hvor at der er dualboot på.

Edit: sorry Chr. - jeg fik læst Grub som Cron - jeg er lidt ved siden af mig selv idag

Det gør skam ikke noget. Men, du havde nok grint godt, hvis at du havde nået at se mit ansigt, lige da jeg læse dit indlæg første gang :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf lath » 4. okt 2013, 23:52

Christian.Arvai skrev:Jeg skal lige have min nye oplader hjem, og så kan vi da teste det på min studiepc, hvor at der er dualboot på.

Edit: sorry Chr. - jeg fik læst Grub som Cron - jeg er lidt ved siden af mig selv idag

Det gør skam ikke noget. Men, du havde nok grint godt, hvis at du havde nået at se mit ansigt, lige da jeg læse dit indlæg første gang :)


Hehe :)
ja, jeg er noget ved siden af mig selv i dag.


Nå men spøg til side.

Det kunne måske være en sjov øvelse at lave en Ubuntu iso specielt til nødbrug for Ubuntu Danmark - den skal selvfølgelig være født med dansk sprog og dk tastatur layout som standard, og med engelsk som en ekstra mulighed.
Det hele burde man kunne scripte sig fra så det meste af det laves automatisk.

Den gode ting er jeg smide unødvendige ting ud der bare fylder (kontor og email programmer) og den slags.
Baserer man så også på LXDE destoppen burde man også kunne få den i luften ved de problemer som ikke lige vedrører grafikkort device drivere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Christian.Arvai » 4. okt 2013, 23:55

Jeg har i forvejen samarbejdet med ubuntuuser42, og fået nogle pakker vedr. recovery med på Dabuntu, så vi kan nok godt lokke dem med på en pakke mere :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf lath » 5. okt 2013, 00:14

Christian.Arvai skrev:Jeg har i forvejen samarbejdet med ubuntuuser42, og fået nogle pakker vedr. recovery med på Dabuntu, så vi kan nok godt lokke dem med på en pakke mere :)


Det kunne være en god ide.

Hvor stor er Dabuntu som download?
Hvis det er DVD størrelser på flere GB så er det måske i overkanten for en iso til nødbrug.
Edit: Ugh! Mere end 2 GB stor ISO fil! Det mener jeg ikke at man kan byde brugere at downloade så stor en iso fil, hvis det kun er til nødbrug.

På den anden side kunne jeg jo tage udgangspunkt i Dabuntu, hvis jeg synes Dabuntu er for stor et download til nødbrug.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Christian.Arvai » 5. okt 2013, 00:19

wwvaldemar.dk/dabuntu/dabuntu1304-custom-desktop-i386.iso rå CD-aftryk (1,1 GB)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Christian.Arvai » 5. okt 2013, 00:23

Man kan hente programmet som livecd og det fylder mindre end Ubuntu http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/boot-repair-disk-32bit.iso/download rå CD-aftryk (496 MB)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf lath » 5. okt 2013, 00:53

1,1 GB imaget ser mere fornuftigt ud.
----
LiveCDen burde der kunne skrues på, men den burde ikke fylde næsten 1/2 GB.
----
Mit udgangspunkt er LXDE, så folk med low spec maskiner også kan være med.

Den her er en LXLE: http://lxle.net/about/ kunne godt danne basis for et sådant system,
LXLE er en Lubuntu 12.04 LTS med support for mere hardware - og de har også gjort sig den ulejlighed at peppe billeder og ikoner op, hvilket ikke rigtigt koster noget ekstra fra grafikkort og processoren.

Eksempel:
Den her er den normale LXDE desktop udseende:
Billede

og LXLEs?
Det kunne være den her:
Billede
Smukt!

Softpedia om LXLE - Lubuntu Extra Life Extension 12.04
http://i1-news.softpedia-static.com/images/news-700/Introducing-Lubuntu-Extra-Life-Extension-12-04-a-Remastered-Version-of-Lubuntu.jpg?1363279946

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Claus Henriksen » 5. okt 2013, 10:07

Jeg smider den på Dabuntu 1304 een af dagene.
Har også før lavet en Dabuntu light baseret på Lubuntu. Det vil jeg gøre igen hvis der er stemning for det. Vi kan lave en tråd med en specifikation.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf AJenbo » 6. okt 2013, 12:47

lath skrev:Problemet er lige at for boot problemer så skal man have en USB flashpind med Ubuntu på, hvor der er afsat noget ekstra fri plads, så man kan installere Boor Repair pakken på USB flash pindens ekstra plads

Du kan også installere pakker på den normale live-dvd, så en usb er ikke et krav, du skal bare have den samme disk som du brugte til at installere Ubuntu med i første omgang.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Boot Repair må kunne bruges i en eller anden guide

Indlægaf Claus Henriksen » 10. okt 2013, 04:23

Boot repair er nu også på Dabuntu 1304 (http://wwvaldemar.dk/dabuntu).
Der er også en light version baseret på Lubuntu. Den fylder under 900MB.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster