Thunderbird har det ikke så godt

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf lath » 9. aug 2013, 20:54

Thunderbird har det ikke så godt - teknisk set som software.

Jeg har studeret nogle detaljer om Thunderbird, og jeg har opdaget at dataformatet for lagring af emails i Thunderbird er designet virkelig ringe.

Jeg mener - mboxrd(1)(2)(3) filformatet - hvor alle mail i en email mappe er i den samme fil.

Sådan en Indbakke mboxrd fil med mellem 300 og 400 emails fylder ca 17,5 MB.
Hver email kommer efter hinanden (nyeste først) i ren tekst formateret email (med headers) og MIME attachements og det hele.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor stor den fil ville være hvis ikke jeg havde delt alle mine 10.000er af emails ud i stor hierarki af email mapper.

Det er virkelig ringe lavet og der har også været snak om at det skulle ændres tilbage i dagene lige
omkring Thunderbird 3.0. Nu er vi så nået til Thunderbird 17.0.8 og er der sket noget? Næh! - og årsagen til det er at Thunderbird er lagt på is.
http://www.theregister.co.uk/2012/07/06/thunderbird_dead/ (ca 13 måneder gammel)
De er gået over til at håbe på udvikling fra communityet.

Jeg har for sjov skyld kigget efter kildekoden for Thunderbird, og har kun kunnet findet ny binær kode, og old-gammel kildekode (TB 1.x og 2.x), og hvis det med vilje er gjort så svært at finde kode, så kan Mozilla Foundation drømme i lang tid om det bliver overtaget af nogen.

Der er også andre ting galt. Den bruger for mange ressourcer.
Den her 3 år minus 1 dag gamle web side summerer det meget godt op: http://www.theregister.co.uk/2010/08/08/thunderbird_3_no/

claws-mail
Jeg har fundet en erstatning i claws-mail - så nu skal jeg "bare" lige kode et script, der kan oversætte
mboxrd filerne i Thunderbirds email mappe struktur til emails i Claws-mail.

Jeg har allerede fundet et fint script at gå ud fra - det kan dog kun omkode emails imellem emailmapperne
i henholdsvis Claws-mail og så Thunderbird - og ikke rekursivt gå ned i hver emailmappe (samtidigt for begge
emailprogrammer) og køre scriptet der.

Fint-script-at-gå-ud-fra er det her:
http://paste.ubuntu.com/5967314/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf Claus Henriksen » 9. aug 2013, 21:25

Nå. Så hvad er alternativerne? 'Tør slet ikke tænke på' hvor meget kode der ligger i Outlook og burde laves om på 10. år.
Hvad vil du?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf AJenbo » 9. aug 2013, 21:53

Outlook bruger 1 filer til alle mapper + mange andre ting. Hvis den dør har man mistet alt. Der kan være hastighedsmæssige fordele ved at bruge en fil frem for flere. Jeg syndes dog selv at emails burde gemmes som den rå data der sendes (eventuelt komprimeret) med 1 fil per mail, og så bruge en database til indeksering, prefetch og relationer. Det er et format som alle mail klienter nødvendigvis må understøtte, men når de alle vælger at lave deres eget kunne det tyde på at det ikke er optimalt.

Personligt hat jeg været rigtig glad for Thunderbird lige siden version 3. Søge funktionen er en af de bedste. En god søge funktion og korrekt håndtering af mappe strukturen med imap understøttelse (forbavsende mange klienter falder på dette punkt) og kryptering af forbindelsen er sådan set de eneste krav jeg stiller til en mail klient.

Hvis ellers jeg forstår Mozilas strategi så skulle der komme en version 24 (18?) af Thunderbird om blot 6 uger. Det bliver så spændende at se hvor den står der.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf NickyThomassen » 9. aug 2013, 22:41

Mit indtryk er, at de hver især mener at deres måde at gøre tingende på er bedst, og derfor holder de fast i det.

På serversiden er der dog ikke meget konkurrence, for der bruger man [stort set] kun MailDir, som er én fil pr. mail, efter samme system som fx Claws Mail. Dovecot bruger så netop en indexfil, som bliver opdateret ved mail-levering, så en tilsluttende klient ikke skal skanne mapperne for at tjekke for ny post.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf lath » 10. aug 2013, 10:19

ubuntuuser42 skrev:Nå. Så hvad er alternativerne? ' ... Hvad vil du?

Jeg skrev at jeg vil bruge Claws Mail.

ubuntuuser42 skrev:Tør slet ikke tænke på' hvor meget kode der ligger i Outlook og burde laves om på 10. år.

Gå ned under under din bro igen, trold.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf Martin Jørgensen » 10. aug 2013, 12:14

God forskning :)

Jeg må indrømme jeg efterhånden kun bruger Gmails online del, det er så finpudset og lækkert og arbejde med.

Men dengang jeg brugte Thunderbird var jeg glad for jeg kunne hente tilføjelser til kontaktpersoner og Kalender.

Når flere og flere bruger imap idag skal så man så være bekymret hvordan Thunderbird håndtere email lokalt, eller bruger den det som cache? eller andet teknisk?


Men jeg også ledt efter en anden letter klient længe men den skal kunne synce med kontakter og kalender også

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf AJenbo » 10. aug 2013, 12:52

Martinjo84 skrev:Når flere og flere bruger imap idag skal så man så være bekymret hvordan Thunderbird håndtere email lokalt, eller bruger den det som cache? eller andet teknisk?

Det er sådan set en god pointe, når mailen ligger på serveren i et format som stort set alle klienter kan læse direkte er det ikke vigtigt hvad ens mail klient vælger at gemme på disken ud fra migrerings perspektivet.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf Claus Henriksen » 11. aug 2013, 10:05

http://m.techradar.com/news/software/applications/best-linux-email-client-5-reviewed-and-rated-1041236

Lidt gammel sammenligning af flere klienter. Hvor Thunderbird iøvrigt vælges.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf AJenbo » 11. aug 2013, 11:02

Nå ja, threading må sådanset også gerne fungere godt. Generalt virker det i Thunderbird men hvis mail klienten i den anden ende ikke håndtere tråde korrekt kan den ikke altid finde ud af at koble mailen sammen til en tråd via emne og afsender. Det har dog heller ikke fungeret særlig godt i andre mail klienter jeg har prøvet.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf wangerin » 11. aug 2013, 22:27

AJenbo skrev:
Martinjo84 skrev:Når flere og flere bruger imap idag skal så man så være bekymret hvordan Thunderbird håndtere email lokalt, eller bruger den det som cache? eller andet teknisk?

Det er sådan set en god pointe, når mailen ligger på serveren i et format som stort set alle klienter kan læse direkte er det ikke vigtigt hvad ens mail klient vælger at gemme på disken ud fra migrerings perspektivet.


Det er også en af grundene til at jeg for mange år sien skiftede til kun at køre imap.

Og samtidig har man potentielt altid mulighed for at tilgå alle mails overalt. Det være via webmail eller klienter på flere forskellige maskiner.

- og dør der en maskine, har man stadibgvæk posten liggende på serveren (eller en klient hvis det er serveren som dør ;-) )

Jeg har også nogle ting som jeg er utilfreds med ved Thunerbird, men har endnu ikke fundet et program som set fra min position er bedre.
* håndtering af masser af mail- news- og rss-konti.
* fornuftigt gui (ja den er meget subjektiv ;-) )
* stabilitet.
* treading er et MUST - uden threading har mailprogrammet ingen chance for at blive installeret hhv brugt af mig.

Og nej. Et skift til en webmail er slet ikke en option. Jeg mangler endnu at se den første webmail som kan levere en (i mine øjne ) fornuftig gui

/Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf lath » 11. aug 2013, 22:38

wangerin skrev:
AJenbo skrev:
Martinjo84 skrev:Når flere og flere bruger imap idag skal så man så være bekymret hvordan Thunderbird håndtere email lokalt, eller bruger den det som cache? eller andet teknisk?

Det er sådan set en god pointe, når mailen ligger på serveren i et format som stort set alle klienter kan læse direkte er det ikke vigtigt hvad ens mail klient vælger at gemme på disken ud fra migrerings perspektivet.


Det er også en af grundene til at jeg for mange år sien skiftede til kun at køre imap.

Og samtidig har man potentielt altid mulighed for at tilgå alle mails overalt. Det være via webmail eller klienter på flere forskellige maskiner.

- og dør der en maskine, har man stadibgvæk posten liggende på serveren (eller en klient hvis det er serveren som dør ;-) )

Jeg har også nogle ting som jeg er utilfreds med ved Thunerbird, men har endnu ikke fundet et program som set fra min position er bedre.
* håndtering af masser af mail- news- og rss-konti.
* fornuftigt gui (ja den er meget subjektiv ;-) )
* stabilitet.
* treading er et MUST - uden threading har mailprogrammet ingen chance for at blive installeret hhv brugt af mig.

Og nej. Et skift til en webmail er slet ikke en option. Jeg mangler endnu at se den første webmail som kan levere en (i mine øjne ) fornuftig gui

/Henning

Jeg bruger ikke threading, men bruger derimod at hver eneste kontakt jeg har, har deres egen email mappe - det giver selvfølgelig en zillion email mapper + en tilhørende zillion filterregler, men det har jeg det meget fint med.

Faktisk er det måske netop årsagen til at Thunderbird stadig godt kan håndtere de ca 960 MB emails (10.000er af emails) uden at være alt for langsom, og bruge alt for meget RAM.

For tiden eksperimenterer jeg på en kopi af Thunderbird emails.
Skal nok frigive programmet der kan omkode emails fra Mozilla Thunderbird filformat til Claws Mail filformat, når jeg har noget der virker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf AJenbo » 12. aug 2013, 03:15

lath skrev:Jeg bruger ikke threading, men bruger derimod at hver eneste kontakt jeg har, har deres egen email mappe - det giver selvfølgelig en zillion email mapper + en tilhørende zillion filterregler, men det har jeg det meget fint med.

Jeg har set andre der gør det på den måde, men gør man når du har korspondancer med flere end en kontakt over et mail emne? Thunderbird har mulighed for at lave en søge mappe med alle mails der involvere en bestemt kontakt dem benytter jeg når jeg skal bruge et overblik over samtaler med bestemte personer.

lath skrev:Faktisk er det måske netop årsagen til at Thunderbird stadig godt kan håndtere de ca 960 MB emails (10.000er af emails) uden at være alt for langsom, og bruge alt for meget RAM.

Nu behøves den jo ikke om nødvendigt at indlæse alle mails+vedhæftninger i ram, der burde sådan set ikke være forskel på om det er en fil eller en masse små hvad det angår. På min installation håndtere den 2,3GB mails hvor den største mappe er på 917MB, uden det forvolder mig nogle kvaler (135MB ram brugt af Thunderbird).

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf lath » 12. aug 2013, 08:15

AJenbo skrev:
lath skrev:Jeg bruger ikke threading, men bruger derimod at hver eneste kontakt jeg har, har deres egen email mappe - det giver selvfølgelig en zillion email mapper + en tilhørende zillion filterregler, men det har jeg det meget fint med.

Jeg har set andre der gør det på den måde, men gør man når du har korspondancer med flere end en kontakt over et mail emne? Thunderbird har mulighed for at lave en søge mappe med alle mails der involvere en bestemt kontakt dem benytter jeg når jeg skal bruge et overblik over samtaler med bestemte personer.

Jeg har lige netop også en opdeling i emner, og har den regel at emner har præcedens over kontaktperson.
Sådan en som ubuntudanmark forum mails (dem jeg gider have) liger blandet rundt - her er det forum der holder rede på rækkefølgen, så her kan jeg godt finde på at læse lidt tilbage i tråden, hvis en svarer på en gammel tråd og jeg ikke kan huske konteksten i detaljer.

AJenbo skrev:
lath skrev:Faktisk er det måske netop årsagen til at Thunderbird stadig godt kan håndtere de ca 960 MB emails (10.000er af emails) uden at være alt for langsom, og bruge alt for meget RAM.

Nu behøves den jo ikke om nødvendigt at indlæse alle mails+vedhæftninger i ram, der burde sådan set ikke være forskel på om det er en fil eller en masse små hvad det angår. På min installation håndtere den 2,3GB mails hvor den største mappe er på 917MB, uden det forvolder mig nogle kvaler (135MB ram brugt af Thunderbird).


Det er rigtigt nok. Min Tbird bruger 93 MB RAM, og Claws Mail bruger 70 MB, med mere end 20 plugins indlæst - uden plugins er den nede på at bruge 20,5 MB RAM. Med de 70 MB håndterer Claws Mail udover emails: RSS feeds, en kalender, og har også en Python fortolker kørende, så man kan scripte sig til nye ting man gerne vil.
Min TBird håndterer kun mails og ikke andet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf thj01 » 12. aug 2013, 10:52

Så vidt jeg ved så har Mozilla droppe videreudviklingen af Thunderbird i 2012, og så har de sikkert heller ikke udviklet særligt effektivt på den i tiden op til

Så spørgsmålet er jo om andre tager over, eller om man vælger at satse på noget andet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird har det ikke så godt

Indlægaf lath » 12. aug 2013, 12:03

thj01 skrev:Så vidt jeg ved så har Mozilla droppe videreudviklingen af Thunderbird i 2012, og så har de sikkert heller ikke udviklet særligt effektivt på den i tiden op til

Den er god nok. Du tænker sikkert på lige præcis dette blogindlæg:
http://blog.lizardwrangler.com/2012/07/06/thunderbird-stability-and-community-innovation/

thj01 skrev:Så spørgsmålet er jo om andre tager over, eller om man vælger at satse på noget andet!

Den her : https://wiki.mozilla.org/Thunderbird/New_Release_and_Governance_Model synes jeg er interessant læsning.

Der kommer ikke til at ske så meget mere med Thunderbird (TB), sådan som det ser ud lige nu.

Et hint i den retning er at antallet af feature releases per år er 2 og den ene er "optional", det vil sige at den ene feature release er en det-behøver-vi-ikke-at-gøre feature release.

Helt præcis så skriver de:
There will be one or two feature releases per year; the first of these in sync with a new ESR branch, the second is an optional release.


Jeg synes at det passer meget godt med at jeg skrev om at TB var lagt på is, og det er også derfor at jeg skifter nu før bomben kommer (bomben=vi vil ikke længere udvikle på TB og/eller komme med flere versioner af TB)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster