Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emulato

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emulato

Indlægaf lath » 3. jun 2013, 14:09

http://version2.dk/ har Peter Toft skrevet et blogindlæg om et interessant nyt terminalprogram, der hedder finalterm - Final Term Terminal Emulator.

Der viser her et billede fra artiklen, samt en Youtube video:
Billede
.


I kommentarerne skriver en anden person om et terminalprogram der hedder Terminator, som jeg ud fra billeder synes ligner tmux.
Herunder et billede af tmux:
Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf Martin Jørgensen » 3. jun 2013, 14:33

Det ser ud til at være et godt program til begynder :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf lath » 24. nov 2013, 00:49

Så er der nyheder om finalterm - Final Term Emulator.

Upstream websitet er altid godt at kende: http://finalterm.org/
De har også en blog: http://blog.finalterm.org/

Linux Geeksters har skrevet om finalterm: http://linuxg.net/how-to-install-finalterm-on-ubuntu-13-10-13-04-12-10-12-04-and-linux-mint-15-14-13/

Meget interessant for den artikel er der information om hvordan du får finalterm ind på dit system ved at bruge en PPA.
PPAen virker med:
  • Ubuntu 13.10 Saucy Salamander
  • Ubuntu 13.04 Raring Ringtail
  • Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal
  • Ubuntu 12.04 Precise Pangolin
  • Linux Mint 16 Petra
  • Linux Mint 15 Olivia
  • Linux Mint 14 Nadia
  • Linux Mint 13 Maya.

Før du går igang ...
Vær opmærksom på at programmet er under heftig udvikling, og generelt er alfa-kvalitet software (=det vil nok crashe), og værre endnu - det kan på grund af en programmeringsfejl potentielt lave ting du ikke kan lide (læs du kan få datatab)


Installering af "finalterm's PPA" og finalterm
Kør denne sekvens af kommandoer i en terminal
  1. Kode: Vælg alt

    sudo add-apt-repository -y ppa:finalterm/daily
  2. Kode: Vælg alt

    sudo apt-get update
  3. Kode: Vælg alt

    sudo apt-get -y install finalterm


Afinstallering af "finalterm's PPA" og finalterm
Kør denne sekvens af kommandoer i en terminal
  1. Kode: Vælg alt

    sudo apt-get -y purge finalterm
  2. Kode: Vælg alt

    sudo add-apt-repository -y --remove ppa:finalterm/daily
  3. Kode: Vælg alt

    sudo apt-get update

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf zob » 24. nov 2013, 01:49

Det skal nok blive interessant at følge final term. Lige nu spiser finalterm cirka 15% cpu på en af kernerne på min i7-3770 når jeg kører htop i den. Dette skal holdes op mod cirka 1-2% når det kører i gnome terminal (ubuntus default).
Men spændende.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf Martin Jørgensen » 24. nov 2013, 12:28

Jeg bruger udelukkende TMUX med standard terminal :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf lath » 24. nov 2013, 19:56

Martin Jørgensen skrev:Jeg bruger udelukkende TMUX med standard terminal :)

tmux er en skal-have ting på en server.

Det gør at en kommando (eller flere), som man kører, ikke bliver afbrudt, fordi netforbindelse til serveren gik i skoven.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf zob » 26. nov 2013, 14:40

Jeg plejer nu at overbygge tmux med byobu på servere. Den burde være installeret som default på ubuntu server.
https://help.ubuntu.com/community/Byobu

Den skal bruge enten tmux eller GNU Screen som backend. Man kan vælge det med:

Kode: Vælg alt

byobu-select-backend


Man kan vel også godt bruge byobu/tmux/GNUScreen på en lokal desktop, men jeg er ikke sikker på hvad fordelen er i det i forhold Gnome terminal (eller hvis man vil have splitscreen f.eks. terminator).

Jeg bruger mest byobu's viruelle terminaler i "fullscreen". Opret nye med F2, navngiv med F8 og skift mellem tabs med F3 og F4. Tmux/Screen brugere kender det sikkert også, men det allerbedste er selvfølgelig at man kan detache med F6 og komme tilbage til den samme session næste gang man logger ind på serveren. Se flere shortcuts i det link jeg gav øverst. Eller ved at taste F9 når man er i byobu og vælge Help.

PS: Byobu er i øvrigt en reference til Screen, dersom byobu er japansk for den type skærm man ser brugt til rumdeling i Japan.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt terminalprogram: finalterm - Final Term Terminal Emu

Indlægaf lath » 26. nov 2013, 19:35

zob skrev:Jeg plejer nu at overbygge tmux med byobu på servere. Den burde være installeret som default på ubuntu server.
https://help.ubuntu.com/community/Byobu

Den skal bruge enten tmux eller GNU Screen som backend. Man kan vælge det med:

Kode: Vælg alt

byobu-select-backend


Man kan vel også godt bruge byobu/tmux/GNUScreen på en lokal desktop, men jeg er ikke sikker på hvad fordelen er i det i forhold Gnome terminal (eller hvis man vil have splitscreen f.eks. terminator).

Jeg bruger mest byobu's viruelle terminaler i "fullscreen". Opret nye med F2, navngiv med F8 og skift mellem tabs med F3 og F4. Tmux/Screen brugere kender det sikkert også, men det allerbedste er selvfølgelig at man kan detache med F6 og komme tilbage til den samme session næste gang man logger ind på serveren. Se flere shortcuts i det link jeg gav øverst. Eller ved at taste F9 når man er i byobu og vælge Help.

PS: Byobu er i øvrigt en reference til Screen, dersom byobu er japansk for den type skærm man ser brugt til rumdeling i Japan.


Jeg har lige fået VPS, og derfor ikke haft server i så lang tid, så det program kendte jeg ikke.
Tak! :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster