Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU!

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU!

Indlægaf lath » 17. maj 2013, 19:18

Der er meget alvorligt sikkerhedshul i Linux kernen.
Lige NU, er der er et exploit (skadelig kode der udnytter sikkerhedshullet) i omløb på nettet. Exploitet giver superbrugeradgang uden sudo+kodeord, så opdater aldeles omgående til den nye kerne der udkom igår, og genstart computeren.

Det gælder især for servere koblet op til internettet med en offentlig IP adresse, da de er direkte tilgængelig fra nettet.

Læs mere på:
http://www.h-online.com/open/news/item/Exploit-for-local-Linux-kernel-bug-in-circulation-Update-1863892.html

status på fixes:
Update 16-05-13 10:12:

The Ubuntu Security Team has closed the vulnerability with updates to Ubuntu 13.04, 12.10, 12.04 LTS and in the Hardware Enablement Kernel for Ubuntu 12.04 LTS which is based on the Ubuntu 12.10 kernel. The developers caution users that due to ABI changes in the kernel update, all third party modules installed with these kernels have to be recompiled and reinstalled. Users who use the linux-restricted-modules package will have to update this package as well, which will happen automatically on systems that include the standard kernel meta packages.

Red Hat says that Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 4 and 5 are not affected by the problem. RHEL 6 and Red Hat Enterprise MRG 2 are affected and, until the company releases updates that fix the problem, Red Hat recommends mitigating the security risks and gives instructions how to do so on a page on its customer portal web site.

The Debian developers are also working to fix the problem. At the time of writing, Debian stable (Wheezy) and testing (Jessie) are both vulnerable to the exploit, Debian unstable (Sid) is not vulnerable. The fixed kernel package is available in the security update repository for Wheezy, however, and should be updated in the main distribution repository soon.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU

Indlægaf AJenbo » 18. maj 2013, 01:22

Min forståelse af hullet er at man skal kunne afvikle kode på maskinen for at kunne udnytte hulllet, så det betyder ikke at udefra kommende kan hacke din maskine via dette hul. Men at en ikke-admin der allerede har adgang til computeren kan få admin retigheder via hullet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU

Indlægaf lath » 18. maj 2013, 09:37

AJenbo skrev:Min forståelse af hullet er at man skal kunne afvikle kode på maskinen for at kunne udnytte hulllet, så det betyder ikke at udefra kommende kan hacke din maskine via dette hul. Men at en ikke-admin der allerede har adgang til computeren kan få admin retigheder via hullet.


Server software og web software er ikke ligefrem fejlfrit

Er der en fejl i sådant noget software vil man altid udføre kode som en bruger af systemet. Det gør man også som normal bruger af systemet, når man f.eks. beder en webserver om en web side. Det sker normalt altid med en upriviligeret brugerkonto.
Sikkerhedshullet her kan så på en upatched kerne så misbruges til at udføre kode med superbruger rettigheder.

Så selv om det ikke ser ud til at være relevant for servere er det desværre relevant, da server software og web software altid kører som en bruger af styresystemet - uanset om softwaren er den lovlige kode eller den ulovlige kode (malware og exploits).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU

Indlægaf AJenbo » 18. maj 2013, 13:39

Jo klart nok, men det kræver et ekstra sikkerhedshul før det kan udnyttes. Og jeg vil sige at har nogen fundet et hul der gør dem i stand til at afvikle vilkårlig kode på en server så er det allerede temmelig kritisk. Jeg vil simpelthen råde alle til altid at installere alt tilgængelige sikkerheds opdateringer. Faktisk kan Ubuntu sættes til at tjekke dagligt og installere alle sikkerheds opdateringer i baggrunden.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU

Indlægaf lath » 18. maj 2013, 15:09

AJenbo skrev:Jo klart nok, men det kræver et ekstra sikkerhedshul før det kan udnyttes. Og jeg vil sige at har nogen fundet et hul der gør dem i stand til at afvikle vilkårlig kode på en server så er det allerede temmelig kritisk. Jeg vil simpelthen råde alle til altid at installere alt tilgængelige sikkerheds opdateringer. Faktisk kan Ubuntu sættes til at tjekke dagligt og installere alle sikkerheds opdateringer i baggrunden.


Ja det er det fede ved pakke systemerne i Linux/BSD/UNIX land.
Personligt er jeg dog kontrol-freak nok til at jeg accepterer automatisk download, men at det altid er mig der i sidste ende bestemmer om softwaren bliver opdateret eller ej.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Sikkerhedshul i Linux kernen: Exploit er ude. OPDATER NU

Indlægaf Martin Jørgensen » 18. maj 2013, 23:48

Men stadig godt du holder os opdateret lath :=)

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster