Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf wangerin » 13. maj 2013, 16:17

AJenbo skrev:11.04 var ikke en LTS, det kun hvert 2. år. Jeg er sikker på du også kan finde eksempler på hvor det ikke er gået glat at opgradere til LTS udgaver. 11.10 kan nettop opgraderes til 12.04 ....


Jeg kan ikke huske om en 11.04/11.10 som opgraderes til en LTS eller om den vil blive ved med at blive opgraderet.


Så længe der kører rene standard-opsætninger virker opgraderer for det meste.

Men så snart der er laver diverse customizations, det være sig specielt hardware eller specielle opsætninger af software, har jeg personligt dåræige erfaringer med opgraderinger helt generelt. Ligegyldigt om det drejer sig om STD=>STD, STD=>LTS eller LTS=>LTS

På alle mine kritiske maskiner kører jeg LTS af samme grund, med har selvfølgelig også nogle test maskiner, men de bliver som regel nyinstallereret i stedet for upgraderet.

Dels er det meget hurtigere, og dels er der i min verden helt generelt færre problemer med det. Men man skal selvfølgelig har styr på diverse specialiteter på maskinerne. Men det bliver man jo alligevel nød til at have hvis opgradereingen fejler.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf wangerin » 13. maj 2013, 16:21

Martinjo84 skrev:12.04 <-- ældre kerne
12.04-2 <-- Nyeste kerne. Hvis man stadig vil bibeholde 12.04 men også vil have den nyeste kerne, hvis man har nyere hardware


Nej. har du installeret 12.04 ( den første) vil den automatisk blive opdatedet til 12.04 næste gang du kører en normal update.

Om din distro hedder 12.04, 12.04.1 eller 12.04.2 er kun er spørgsmål om at der compileres et sæte diske, så der eikke er helt så meget som skal opdateres efter installation.

Det har INTET at gøre med hvad den maskine ender med at indeholde.

Hvos du installer tre maskiner med hhv 12.04, 12.04.1 og 12.04.2, og efterfølgende kører en ganske normal updatering, vil maskinerne efterfølgende være identiske.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 13. maj 2013, 18:31

wangerin skrev:
Martinjo84 skrev:12.04 <-- ældre kerne
12.04-2 <-- Nyeste kerne. Hvis man stadig vil bibeholde 12.04 men også vil have den nyeste kerne, hvis man har nyere hardware


Nej. har du installeret 12.04 ( den første) vil den automatisk blive opdatedet til 12.04 næste gang du kører en normal update.

Om din distro hedder 12.04, 12.04.1 eller 12.04.2 er kun er spørgsmål om at der compileres et sæte diske, så der eikke er helt så meget som skal opdateres efter installation.

Det har INTET at gøre med hvad den maskine ender med at indeholde.

Hvos du installer tre maskiner med hhv 12.04, 12.04.1 og 12.04.2, og efterfølgende kører en ganske normal updatering, vil maskinerne efterfølgende være identiske.

Det er ikke længere rigtig. Fra og med 12.04 er der også 5 års support på desktop ved LTS. Der for har de samtidig besluttet løbende at opdatere kernen og grafiksystemet så LTS kan installeres på nye computere.

Har man installeret 12.04 kan man opgradere den til samme kerne som 12.10/12.04.2 via:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install linux-image-generic-lts-quantal xserver-xorg-lts-quantal


Det gøres ikke automatisk nettop for ikke at skabe problemer på systemer hvor driver ikke længere fungere i en nyere kerne.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf wangerin » 13. maj 2013, 19:40

AJenbo skrev:Det er ikke længere rigtig. Fra og med 12.04 er der også 5 års support på desktop ved LTS. Der for har de samtidig besluttet løbende at opdatere kernen og grafiksystemet så LTS kan installeres på nye computere.


Det var jeg så ikke klar over.

I stand corrected :!:

Tore
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. maj 2010, 10:00

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Tore » 24. jul 2013, 08:32

Hej Alle

Tak for alle jeres indlæg, jeg syntes dog at det tog en drejning ud i alle retninger som ikke havde meget med min oprindelige frustration at gøre.

Jeg kan oplyse at de fleste af mine oprindelige problemer er løst nu.

Jeg valgte at lave en ny installation af 13.04 og alt fungere som det skal, næsten!!!

Mit mobile bredbånd har jeg stadigt kvaler med, jeg har søgt en del information og fundet frem til at siden 12.04 har Unbuntu haft problemer med mobilt bredbånd, forstået på den måde at selve det mobile bredbånd fungere fint, problemet er at den måde de har valgt at lave mobil dongler på (for at understøtte windows ;-(( ) er at donglen har to modes, og ubuntu kan ikke finde ud af at skifte mode.

Det vil sige at nogen gange start ubuntu op hvor donglen virker fint, andre gange gør den ikke.

F.eks. i går startede min ubuntu op, og jeg kunne med det samme se at telia var tilstede og jeg kunne side og arbejde hele dagen uden problemer.

Her til morgen kunne jeg ikke få mit mobilbredbånd til at virker og det krævede omkring 6 genstarter førend jeg fik forbindelse til modemet.

Så mit største ønske er at Ubuntu snart blev fixet så det virkede hver gang, hvis der er nogen derude som har haft ligende problem og fundet en løsning så ville jeg blive mere end glad.

PS: Åh jo, der var en anden ting som jeg opdagede i går aftes, TV2 har valgt kun at understøtte Windows og MAC, så man kan ikke se TV2 på en Ubuntu PC, det er noget med at TV2 benytter Silverlight og dette understøttes ikke på Ubuntu. Ubuntu har noget der hedder Moonlight, men det er ikke kompatibelt med Silverlight.

Problemt for mig er ikke særligt stort, da jeg har den holdning at hvis TV2 ønsker at afskære folk fra at se TV2 fordi de kun kan Windows så er det deres tab af kunder, jeg gider i forvejen ikke TV, da det meste alligevel er genudsendelser, og jeg fortrækker at bruge min tid på noget mere aktivt end at se gamle udsendelser igen og igen.

Fortsat god sommer til alle.
Tore

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Claus Henriksen » 24. jul 2013, 11:11

Godt du har fået det til at virke. Ja, det kan til tit køre lidt af sporet herinde. For lige at runde af:
1) hvis du vil have minimal arbejde med dine installationer: Hold dig til LTS versionerne
2) hvis du opgraderer istedet for at {backe home op, nyinstallere, genetablere home, genetablere installerede programmer} er der risiko for ekstra arbejde. Jeg bruger altid logiske partitioner og kan derfor have mange Ubuntu versioner monteret til samme home. På den måde kan jeg altid afprøve det sidste nye, og bare skifte til den gamle, når den nye ikke virker.
3) QED: Flere mobilbredbånd modems og de fleste andre hardware-enheder er lavet til Windows.
Hvis du vil undgå driverbesvær: Check hardwaren ud på nettet med den ønskede version af Ubuntu, INDEN du køber. Mht. mobilt internet er der for mig, og andre tøsedrenge, altid mulighed for at bruge en af husets Android telefoner som wifi access punkt :-)
Hvis du vil arbejde seriøst med fejlen, bør du indrapportere den på http://launchpd.net/ubuntu sammen med info af ubuntuversion, lsusb, lshw, lspci og andet de måtte spørge dig om.

Mht. TV2. Jeg tror ikke på det kommer til at virke med andet end Windows. Lad være med at slette skidtet og bevar den til useriøse ting som spil og TV2 :-D
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2013, 12:25

Det er usb_modeswitch der står for at skifte modemmet fra et være en windows-driver-cd til at være et modem. Du kan eventuelt prøve at se om du kan finde ud af at kalde det fra terminalen så du kan skifte modemmet til at være modem manuelt i stedet for blot at genstarte og håbe på det bedste. Jeg har ikke selv haft et af disse modems (bruger selv blot min Android) så kender ikke til hvordan værktøjet benyttes, men du kan læse manualen her: http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man1/usb_modeswitch.1.html

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster