Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Tore
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. maj 2010, 10:00

Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Tore » 12. maj 2013, 15:53

Hvorfor skal man opgradere fra noget der virker til noget der ikke virker?? Det er en Windows sygdom..

Jeg havde ved sidste opgradering fra 11.10 til 12.04 sore problemer med at få mine forskelllige apps til at fungere tilfredstillende igen.

Fra 11.10 til 12:04 holdt min USB mixer op med at virker, og først efter lang tids roden rundt fik jeg det op at køre igen.
Senest var det mit 4G modem som stoppede med at virker da jeg gik fra 12.04 til 12:10, og da det endelig kom til at virke så kom 13:04 på gaden.

Nu har jeg med stor fortrydelse opgraderet min PC til denne version, og nu virker hverken mit 4G modem eller min USB mixer igen. Jeg får ved opstart flere gange en besked om at der er sket en fejl og jeg skal genstarte, det er mildest talt pi... irreterende.

Jeg benytter min LAPTOP til mit arbejde so både konsulent og som studie i min lydproduktion, den er installeret med dualboot så jeg kan vælge om jeg skal arbejde med det ene eller det andet, og det var ikke med min gode vilje at jeg opgraderede til 13.04, kun fordi jeg ellers er ekstremt glad for ubuntu og den hastighed som den har i forhold til Windows, (Jeg benytter Windows hos min kunder og på deres maskiner kan jeg start deres PC, hente kaffe, starte min egen laptop, gå ind og tjekke mail, og sædvanilgvis også svare på et par stykker førend windows PC'en er klar til arbejde).

Men nu er jeg træt, jeg opgraderede min laptop i torsdags til 13.04 og har siden brugt det meste af min miniferie på at få skidtet til at fungere igen, og jeg har nu to installationer, en 32bit hvor 4g mobil ikke virker, hbilket betyder at jeg ikke kan arbejde eksternt, og en 64bit hvor som jeg ikke længere kan bruge i mit studie, da min USB Mixer ikke længere understøttets med hensyn til lydoptagelser.

Så nu sidder jeg seriøst og overvejer om jeg ikke skal investere i en MAC til mit studie og en IPAD til mit konsulent arbejde, for en windows maskine bliver det ikke.

Hvis der er nogen derude der kan hjælpe mig ud af min frustation, så er i velkommen til at skrive til mig, for de mere specifikke oplysinger.

Min laptop er en ASUS A55V med en Intel i7core og 8GB RAM, mit modem er et Telia 4G og min mixer er en Behringer Xenyx X1832USB.. (Hjælp)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Christian.Arvai » 12. maj 2013, 16:47

det var ikke med min gode vilje at jeg opgraderede til 13.04, kun fordi jeg ellers er ekstremt glad for ubuntu og den hastighed som den har i forhold til Windows

Jeg er ikke helt med nu. Hvorfor opgraderede du i det hele taget fra en fungerende 12.04 LTS ? Personligt er jeg blevet på 12.04, netop for at slippe for evt. problemer ved nyere udgaver. LTS bliver desuden opdateret i fem år, hvor at de andre udgaver kun er det i ni mdr.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 12. maj 2013, 17:38

Jeg er lidt for forbavset over at tingende holder op med at virke for dig hver gang du opgradere, gør du det ved at geninstallere hele systemet fra en cd/usb eller bruger du den indbygget opgraderings funktion?

Som arvai skriver så kan der være god fornuft i at blive på LTS udgaverne så vil der kun være en opgradering hvert 2. år og du har hele 3 år til at beslutte dig for at udføre opgraderingen (support for 12.04 udløber april 2017). Hvis man har drilsk hardware kan det særligt være en fordel at holde sig til LTS udgaver. En del producenter vælger kun at tilpasse deres software til LTS udgaverne. Nu nævner du ikke lige hvilke modeller dit hardware er men det kan også være de yder meget dårlig understøttelse til hardwaren og det egentlig er der for problemerne opstår, men det er igen en begrundelse for at blive på en LTS. Hvis man starter med at installere en LTS udgave vil den være sat til kun at foreslå opgradering når den næste LTS udkommer, nu skriver du at du starte på 11.10, efter opgraderingen til 12.04 ville du så have skulle sætte opdateringshåndteringen til kun at forslå LTS udgaver.

På en ikke LTS går der kun ½ år inden den næste opgradering kommer på banen og man har kun 3 måneder til at udføre den. I sidste ende er det dog op til dig om du vil opgradere eller ej, det er dog forbundet med en sikkerhedsmæssig risiko.

Måske er de ændringer du har foretaget for at få dit hardware til at virke gjort på en måde der ikke videreføres ved en opgradering, kan du kort beskrive hvad der har være nødvendig for at få dem til at virke?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf thj01 » 12. maj 2013, 18:00

LTS er ikke bare en udgave det holder længere - det er Ubuntu's superstabile version. (jeg f.eks. kører med LTS udgaven - simpelthen fordi jeg ikke gider at nørkle med Ubuntu hvert halve år.......)

De andre udgaver har ikke de samme kompatibilitets krav og krav til at tingene bare kører. De er også beregnet til at prøve ting af i.

Hvis du bruger tingene som du bruger dem, så bør du forblive på 12.04 - og så vente med at skifte til 14.04 når den har været ude i et par måneder. Så er du sikret at de fleste børnesygdomme er væk - og der vil altid være børnesygdomme ved operativsystemer specielt hvis man ikke anvender standard hardware og programmer.

USB Mixere er ikke standard.

Har du overvejet at bruge Ubuntstudio (http://ubuntustudio.org/)i stedet - måske har de kælet mere for de detaljer, som betyder noget for dig - og så har du alle musikprogrammerne indstalleret helt fra start. igen med 12.04 som den superstabile udgave som hovedenergien bliver lagt på.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 12. maj 2013, 20:29

thj01 skrev:LTS er ikke bare en udgave det holder længere - det er Ubuntu's superstabile version. (jeg f.eks. kører med LTS udgaven - simpelthen fordi jeg ikke gider at nørkle med Ubuntu hvert halve år.......)

De andre udgaver har ikke de samme kompatibilitets krav og krav til at tingene bare kører. De er også beregnet til at prøve ting af i.

Han du ik' henvise mig til hvor det officielt konkret står at det er tilfældet...

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Artificial Intelligence » 12. maj 2013, 20:58

Hvorfor opgradere en 12.04 LTS, når den virker perfekt? Så følg LTS cyklusen.
Har ikke haft problemer med at opgradere Ubuntu, men fortrækker ren installation.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf zob » 12. maj 2013, 21:42

I forhold til sådan noget som at sætte et usb-lydkort op der ikke vil makke ret, er det altid en god idé at skrive ned hvad man gjorde eller bogmærke den side på nettet der løste problemet.
Nu er der flere spørgsmål i samme tråd og du burde nok dele spørgsmålet op.
Hvad angår mixeren, er den synlig når den er tilsluttet med kommandoen:

Kode: Vælg alt

aplay -l


Jeg går ud fra at din mixer bare skal ses som et ekstern lydkort forbundet via usb.

Jeg har selv et lydkort der kræver noget opsætning hver gang jeg, fra scratch, installerer en ny udgave af ubuntu (et RME HDSP 9632). Jeg har aldrig oplevet at det var løst bare ved at bruge ubuntu studio. Så jeg tror det er ét fedt, hvilken version af ubuntu du bruger. Tag den du bedst kan lide. Det der er anderledes i ubuntu studio (ud over nogle forudinstallerede programmer - men herregud...), er at den kommer med en real-time (eller low-latency kernel). Ligeledes er der ændret lidt i /etc/security/limits.conf og jack konfigurationen (ligesom jack er installeret på forhånd). Men det er altså ændringer der optimerer, ikke grundlæggende ændrer forudsætningerne for om din mixer bliver fundet eller ej (det ville overraske mig).

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf buddig » 12. maj 2013, 22:27

AJenbo skrev:
thj01 skrev:LTS er ikke bare en udgave det holder længere - det er Ubuntu's superstabile version. (jeg f.eks. kører med LTS udgaven - simpelthen fordi jeg ikke gider at nørkle med Ubuntu hvert halve år.......)

De andre udgaver har ikke de samme kompatibilitets krav og krav til at tingene bare kører. De er også beregnet til at prøve ting af i.

Han du ik' henvise mig til hvor det officielt konkret står at det er tilfældet...
Fremgår det ikke her: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Release/Rolling
eller her: https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/version

-----------------------------------------------------------------------
Tore skrev:Hvorfor skal man opgradere fra noget der virker til noget der ikke virker?? Det er en Windows sygdom...
Er det ikke mest fra noget der ikke virker for godt til noget der heller ikke virker...
og er der ikke mange Windows sygdomme aka virusinfektioner ? :) :)
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 12. maj 2013, 22:51

buddig skrev:Fremgår det ikke her: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Release/Rolling

Det handler om at gøre nye kerner tilgængelige i LTS udgaverne efter som de ellers ikke ville understøtte nyt hardware. Rent faktisk tager de kernen fra ikke LTS udgaverne og installere dem i LTS udgaven. Så det er nærmest omvendt.

Det er en privat blog og den nævner blot "enterprice quality" uden at henvise til noget fakta.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf buddig » 12. maj 2013, 23:17

AJenbo skrev:
buddig skrev:Fremgår det ikke her: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Release/Rolling

Det handler om at gøre nye kerner tilgængelige i LTS udgaverne efter som de ellers ikke ville understøtte nyt hardware. Rent faktisk tager de kernen fra ikke LTS udgaverne og installere dem i LTS udgaven. Så det er nærmest omvendt...
Jeg startede med 11.04 og da jeg opdaterede til 11.10 skete der ting, og det mest bemærkelsesværdige var, at den var en del længere tid om at lukke ned.
Da jeg opdaterede til 12.04, kom den korte nedlukningstid heldigvis igen.
Og burde 11.10 ikke direkte kunne opdateres til 12.04 når det er kernel opdateringer,
der kører mellem LTS versionerne ?
Eller er kernel versionen i 12.10 en test version, der er længere fremme, end i 12.04 ?
// Henning

Tore
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. maj 2010, 10:00

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Tore » 13. maj 2013, 07:43

Hej Alle

Tak for alle jeres indlæg, jeg regnede også med at dette kunne få nogle op ad stolen ;)

Ja set i bagklogskabens klare lys, så burde jeg nok være blevet på den gamle version, men jeg lod mig friste af at den kom op i forbindelse med opdateringer og sagde at der var en ny version, og som så mange andre, lod jeg mig friste, ;-(

Jeg mener faktisk at jeg skrev hvilken hardware jeg bruger, det er faktisk helt igennem standard, bortset fra min mixer som måske ganske rigtigt kan ses som et alm. USB lydkort, og det virker faktisk udemærket, som et lydkort, det som ikke længere virker er at den ikke længere kan modtage lyd, kun sende. Når jeg går ind i ALSA og tjekker så kan jeg se hardwaren som output enhed, men input virker ikke.

Det andet er mit Telia 4G mobilbredbånd et huwai modem, som ikke dukker op, rent faktisk tror jeg generelt at Ubuntu har problemer med USB, da det ofte er således at hvisj jeg har harddisk, mus og modem tilsluttet ved opstart så vil Ubuntu ikke starte i andet end tekstmode (Ikke hver gang men nogle gange) , hvis jeg derimod venter med at tilslutte USB enheder til efter opstart så er der ingen problemer.

Jeg vil lige understrege at selvom jeg ved lidt om teknikken så er jeg der hvor jeg ikke gider side og rode med indstillinger og tweake for at få tingende til at virke, jeg vil bare have at de virker når jeg skal bruge dem. Så jeg følger det generelle gode råd og laver en frisk installation af 12.04 LTS og må så se hvor længe det holder.

PS: Jeg foretog en opgradering ikke en frisk installation tidligere, men nu laver jeg en hel frisk installation.

Tak for alle svarene

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 13. maj 2013, 12:32

Din beskrivelse af hvilket hardware det er, svare til at sige du har købt et par tennissko i Bilka. Da det er usb-enheder kan du få oplysningerne ved i en terminal at køre:

Kode: Vælg alt

lsusb

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf zob » 13. maj 2013, 13:13

Vi kommer jo nok til at skulle se på din mixer alligevel. Hvis du tror vi kan hjælpe må du lige oprette en tråd.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf AJenbo » 13. maj 2013, 15:45

buddig skrev:
AJenbo skrev:
buddig skrev:Fremgår det ikke her: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Release/Rolling

Det handler om at gøre nye kerner tilgængelige i LTS udgaverne efter som de ellers ikke ville understøtte nyt hardware. Rent faktisk tager de kernen fra ikke LTS udgaverne og installere dem i LTS udgaven. Så det er nærmest omvendt...
Jeg startede med 11.04 og da jeg opdaterede til 11.10 skete der ting, og det mest bemærkelsesværdige var, at den var en del længere tid om at lukke ned.
Da jeg opdaterede til 12.04, kom den korte nedlukningstid heldigvis igen.
Og burde 11.10 ikke direkte kunne opdateres til 12.04 når det er kernel opdateringer,
der kører mellem LTS versionerne ?
Eller er kernel versionen i 12.10 en test version, der er længere fremme, end i 12.04 ?
// Henning

11.04 var ikke en LTS, det kun hvert 2. år. Jeg er sikker på du også kan finde eksempler på hvor det ikke er gået glat at opgradere til LTS udgaver. 11.10 kan nettop opgraderes til 12.04 så jeg er ikke helt med her? Kernen i 12.10 er ikke en test-version, men den er længere fremme end den der findes i 12.04, samme kerne vil dog blive gjort tilgængelig som en pakke man manuelt kan installere i 12.04.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu 13.04 Windows sygdommen

Indlægaf Martin Jørgensen » 13. maj 2013, 16:14

12.04 <-- ældre kerne
12.04-2 <-- Nyeste kerne. Hvis man stadig vil bibeholde 12.04 men også vil have den nyeste kerne, hvis man har nyere hardware

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster